آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی + مزایا و معایب موتور دیزل

این محصول با استفاده از روغن پایه نیمه سینتتیک و معدنی مرغوب به همراه مواد افزودنی سایت araddiesel مناسب،تولید می شود. مواد شوینده همانطور که طراحی شده عمل می کند و سعی می کند دیواره های سیلندر را تمیز کند. همانطور که در مطالب قبل تر اشاره کردیم، روغن موتورها بر اساس نوع روغن پایه به سه گروه معدنی، سینتتیک و نیمه سینتتیک تقسیم می شوند. این امر باعث میشود که سوخت قبل از تزریق به سیلندر در دمای بالا (تقریباً ۵۳۰ درجه سانتیگراد) با فشردهسازی هوا در فشار بالا مشتعل شود. هرگاه عمل احتراق سوخت به درستی در محفظه احتراق موتور انجام نشود، دود سیاه علامت آن است که نسبت اختلاط سوخت و هوا در داخل سیلندر بیش از اندازه غنی می باشد لذا سوخت به طور کامل محترق نمی شود و مقداری از آن به صورت دود سیاه از اگزوز دستگاه خارج می شود و به این صورت دستگاه دود سیاه از خود خارج می کند. این دیزل موتور بهدلیل چهار سیستم سوختن در آن به چهارزمانه معروف است. سری 60 دیترویت یک موتور دیزلی چهارزمانه 4 سیلندر خطی است که از سال 1987 تولید شده است. دیزل تحت حمایت کارخانههای Maschinenfabrik Augsburg (MAN Diesel امروزی) و Krupp موفق به تولید مجموعهای از مدلهای کارآمد از طرح خود شد و توانست اولین موتور احتراق داخلی تکسیلندر چهارزمانه خود با قدرت ۲۵ اسب بخار را با بازدهی ۲۶.۲ درصد در سال ۱۸۹۷ معرفی کند.

در ۲۷ فوریه ۱۸۹۲ دیزل در برلین موفق به ثبت حق اختراع توسعهای خود شد. هدف این مخترع از ساخت این موتور دیزل در ابتدا برای صنعت گران مستقل و یا صنعت گرانی که به رقابت با صنعت بزرگ می پرداختند بود. در همین ابتدا باید گفت که روغن موجود در دیزل ژنراتور و موتور برق نشان دهنده کارکرد دستگاه می باشد. محبوبترین موتور در بزرگراه دیترویت مدل 12.7 لیتری بود که از سیستم ddec بهره میبرد. در این زمان حرارت گاز ها به 2000 درجه سانتی گراد رسیده و فشار داخل سیلندر در زمان متراکم 40 اتمسفر بود و به 80 اتمسفر در زمان احتراق افزایش می یابد. ناکامی در گسترش خودروهای گاز سوز و استفاده همه گیر در اروپا از خودروهای دیزلی سواری برای کاهش سرانه مصرف سوخت ، سبب شد وزارت نفت شروع به باز نگری در استراتژی سوخت کشور کند . در این مقاله قصد داریم در رابطه با گاز های آلاینده موتور دیزلی صحبت کنیم. 50درصد کاهش مونواکسید کربن و 30درصد کاهش گاز دیاکسید کربن هم از مزایای این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی در زمینه آلایندگی هوا است.

فشار دادن پدال گاز در موتورهای دیزلی نسبت هوا به سوخت را به مقدار زیادی کاهش میدهد به این معنی که سوخت بیشتری در مقایسه با هوای وارد شده تزریق میشود و در نتیجه قدرت اسب بخار را افزایش میدهد. اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . قدرت و نوع طراحی و پتانسیل قدرتی موتور های دیزل به قدری زیاد است که می تواند با سیلندر های بسیار کمتر در مقایسه با سیلندر خودرو های سواری قدرت بسیار زیادی را تولید کنند . موتورهای بنزینی و موتورهای دیزلی، هر دو درونسوز هستند ولی قدری متفاوت با یکدیگر کار میکنند. جالب است بدانید آلودگی تولید شدد در این موتور ها بسیار کمتر است از موتور های بنزینی اما خیلی اوقات برای شما پیش آمده که دیده اید یک کامیون به قدری دود تولید می کند که به تنهایی می تواند هوای یک محله را تا چند ثانیه کثیف کند پس چطور هست که ما میگیم دیزل آلودگی کمتری دارد ؟ تانک هایی با وزن 2000 تن را با سرعت های حتی 60 کیلومتر بر ساهت جابه جا می کرد و این شد که استفاده از موتور های بسیار پر قدرت دیزلی در این صنعت نیز جا افتاد و تا امروز از پیشرفته ترین موتور های دیزلی رو نمایی شد .

گرچه درحالحاضر روند تولید این خودروها به سمت استفاده از سوختهای پاک میرود، اما همچنان تولید دیزلیها بهواسطه تقاضا برای خودروهای دیزلی سنگین و نیمهسنگین و حتی سبک، بالاست و این محصولات از گستره بالایی هم برخوردارند. اما یک روز مایکل ویلِتانژ طرحی مبنی بر استفاده موتور های دیزلی در صنعت خودرو و ارتش داد که بلافاصله مورد تحلیل قرار گرفته و محصولات بسیار زیادی ساخته شد . وزن بسیار بالای تانک های آلمانی نیازمند این بود که قدرتی بسیار زیاد آن را به حرکت درآورد . موتور EFD می تواند سطح استاندارد آلايندگي یورو5 را پاس کند اما با توجه به نیاز بازار در زمانی که این موتور عرضه میشود، استانداردش یورو4 خواهد بود ولی بعدها با ارتقا استاندارد ملی، استاندارد این موتور هم ارتقا پیدا خواهد کرد. خودرویی که موتور قرار است با آن معرفی شود محصول سمند سورن دیزلی است ولی این موتور قابلیت کاربرد برای پلتفرمهای دیگر ایران خودرو و حتی پلت فرمهای سایر خودروسازان را دارد .

هنگامی که در سال 1987 اولین سری از این موتور معرفی شد، سری 60 نخستین موتور دیزلی سنگین با کنترل الکترونیکی کاملا یکپارچه بود. این سیستم نخستین استفاده تجاری از کنترل کاملا الکترونیکی روی موتورهای بزرگراهی بود. چند منظوره: اگر می خواهید از روغن های چند منظوره استفاده کنید مطمئن شوید که حداقل یکی از کاربردهای آن برای شما مناسب است. همچنین استفاده از روغن مناسب سبب افزایش ایمنی در رانندگی میشود که میتوانید اطلاعات بیشتر را در مقاله ” نکات ایمنی در هنگام رانندگی ” مطالعه نمایید. شما میتوانید برای خرید انواع روانکار و مشاهده قیمت روز محصولات به وبسایت روانکاران مراجعه نمایید.

این مجموعه با 170 تا 350 اسب بخار قدرت اکثرا روی محصولات مانند کامیون و اتوبوس مورد استفاده قرار میگیرد. حمل و نقل: بخش بزرگی از حمل و نقل در شهرها و جابهجایی مسافر بین شهرها با اتوبوس انجام میشود. معمولا فشار روغن موتور بین 2 در موتورهای کوچک مانند موتور برق تا 10 بار ، در موتورهای بزرگ متفاوت است. در موتورهای بنزینی، مخلوط هوا و بنزین به اندازهای فشرده میشود که به حدود یک دهم حجم اصلیاش میرسد، ولی در موتورهای دیزلی، هوا بین ۱۴ تا ۲۵ برابر فشردهتر میشود. بنابراین اگر قصد دارید مسافت زیادی را با خودرو طی کنید، بهتر است هزینه بیشتری بپردازید و خودرو دیزلی تهیه کنید ولی اگر بیشتر استفاده شما از خودرو برای مسافت های کوتاه و داخل شهری است، خودروی بنزینی بهتر جوابگوی نیاز شما خواهد بود. موتور دیزلی گشتاور بسیار خوبی را تولید می کند. موتور دیزلی چیست گونه ای از موتور احتراقی درون سوز با سوخت گازوئیل یا نفت است، در این موتور ها برای احتراق از حرارت های بالا استفاده می شود، ابتدا دمای محفظه احتراق را بالا می برد و بعد سوخت را با هوا مخلوط می کند، به این صورت که اول اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه احتراق می شود سپس به وسیله پیستون فشرده می شود (این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می گردد) سپس سوخت خودرو به گرما و اکسیژن افزوده می شود.

تصور کنید سمند دیزلی داشته باشید که 5 لیتر در 100 کیلومتر سوخت بسوزاند این بدان معنی است که هزینه سوخت برای هر 100 کیلومتر این خودرو 1500 تومان است. خودرویی که موتور قرار است با آن معرفی شود محصول سمند سورن دیزلی است ولی این موتور قابلیت کاربرد برای پلتفرم­ های دیگر ایران خودرو و حتی پلت فرم­ های سایر خودروسازان را دارد. ابتدا در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ایپکو در یک پروژه كوچك به منظور مطالعات اوليه يك موتور فولکس واگن دیزلی بر روی خودروی سمند قرار گرفت این طرح تنها یک ارزیابی اولیه بود. شرکت ایپکو البته در این زمینه اعلام کرده است که این شرکت این پروژه را با حمایت وزارت نفت شروع کرده است و به موازات این پروژه در وزارت نفت بحث توسعه چندین پالایشگاه داخلی براي توليد گازوئيل يورو4 و بالاتر در دستور کار قرار گرفته است.

استارت پروژه با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی زده شد. از دیگر مزایای موتور برق های دیزل با پمپ برقی قابلیت نصب تابلو اتومات (ایمرجنسی) یا استوپ – استارت اتوماتیک دستگاه، میباشد. این افزودنیها بهبود دهنده کاهش اصطکاک بود ه و با واکنش شیمیایی روی سطح تماس دو فلز تشکیل یک لایه میدهند که دارای مقاومت برشی کمتری نسبت به فلزهای پایه دو سطح میباشد بنابراین با تشکیل این لایه که در شرایط روان کاری مرزی و فشارهای بالا قطع نمیگردد، اصطکاک میان قطعات متحرک موتور کاهش مییابد. برای نشان دادن نقطه: اگر یک کسب و کار خرده فروشی به طور متوسط ۱۰۰۰ دلار در ساعت در حساب نقدی ثبت شود، از دست دادن درآمد در طول قطع برق طولانی خواهد بود، به جز هزینه کارکنان بیکار در آن زمان. این واحدها بهطور مداوم ولتاژ الکتریکی را تحت نظر دارند و اگر برق قطع شود بهطور خودکار شروع به کار میکنند و در هنگام بازگشت برق، خاموش میشوند. در این صورت میل لنگ چرخیده و فلایویل را می چرخاند ( در این لحظه خودرو شروع به حرکت کردن می کند ) . ساختمان کاری آن ها به این شکل است که موتور فوق شروع به کار کرده و با چرخاندن یک دستگاه ژنراتور به تولید جریان برق کمک می کند.

بنابراین بعضی موتور های دیزلی سوپاپ مکش مخصوصی قبل از محفظه احتراق به کار می گیرند یا از وسایل دیگری برای گردابی (چرخشی) کردن هوا در داخل محفظه احتراق استفاده می کنند و یا در غیر این صورت جرقه زنی و فرآیند احتراق بهبود می دهند . موتور سری B کامینز یکی از بهترین موتورهای تولید شده دیزلی است. در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد . تمامی آنها در ابتدا به مفهوم مخترع از انگیزه نیاز های جامعه شناختی بودند. گشتاور این موتور که نشاندهنده قدرت بالای آن است حدود 100 نیوتن متر بیشتر از موتور 1700 سی سی بنزینی است؛ یعنی با 200 سیسی کمتر در حجم موتور، 100نیوتنمتر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است. در ادامه موتور EFD با الگوبرداری از چندين موتور دیزلی روز دنیا بطور كامل و بر اساس اهداف عملكردي قابل رقابت با اين موتورها طراحی شد. البته این نکته، تنها با موتور دیزلی بهدست نیامده است بلکه مجموعهای از اختراعات بشری سبب شده است، انسان امروز آسانتر و راحتتر از همیشه زندگی کند.

در ۲۳ فوریه ۱۸۹۳ وی حق امتیاز “روش کار و طراحی برای موتورهای احتراق” را دریافت کرد و توانست مقالهای تحت عنوان “نظریه و ساخت موتور حرارتی” در مورد موتور خود منتشر کند. لیکن در هر دوی این موتور ها چهار عمل اصلی انجام می گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه یا دود اما بر حسب نوع موتور دیزل ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند. کیفیت کار این شرکتهای کوپله کار بیشتر به نوع شاسی (بدنه) که میسازند، دقت در اسمبل یا مونتاژ کردن قطعات و نوع قطعاتی که در تابلو برق از آن استفاده میکنند و سیستمهای کنترلی نصبشده بر روی موتور و . در سیستم دو زمانه دو عملیات انجام میشود تا موتور کار کند و در سسیتم چهار زمانه چهار عمل انجام میشود. هر دو عملیات معدنکاری سطح و زیرزمینی به تجهیزات دیزلی برای استخراج مواد و بارگیری کامیونها متکی هستند.

قیمت روغن موتور دیزل ایرانول ، از بهترین روغن موتور دیزلی با کیفیت ایرانول با کیفیت ایرانول ۹۰۰۰ ، ایرانول ۱۷۰۰۰ و ایرانول ۷۰۰۰ با بهترین لیست قیمت موتور دیزلی در مقایسه با برندهای روغن دیزل بهران و روغن دیزل پاس یا اسپیدی می باشد. آسمان: هواپیماهای کوچک، جتهای یک نفره که برای سمپاشی استفاده میشود از موتور دیزل استفاده میکنند. همین مسئله، جرقه ای در ذهن رادولف برای ساخت موتوری با کارایی بالاتر زد؛ وی زمان زیادی را برای اختراع یک “موتور احتراق برقی (Combustion Power Engine)” صرف کرد. همین مسئله، جرقه ای در ذهن رادولف برای ساخت موتوری با کارایی بالاتر زد؛ وی زمان زیادی را برای اختراع یک “موتور احتراق برقی (Combustion Power Engine)” صرف کرد. کارایی موتور دیزل چگونه است ؟ خروجی موتور تا 252 اسب بخار: این موتور دیزلهای کوچک روی ماشین و کامیونهای ضعیف استفاده میشود. با به وجود امدن روغن های صنعتی تحولی عظیم در نحوه کار دستگاه ها و ماشین آلات مختلف ایجاد شد. این موتورها ابتدا در سال 2001 در پیکاپها و کامیونتهای جیامسی به کار گرفته شد و از آن زمان به یکی ازگزینههای پرکاربرد برای وانتها و کامیونهای متوسط تبدیل شد.

به طور خلاصه کار کرد موتور دیزلی به این صورت است که ابتدا هوا وارد سیلندر می شود , سپس به وسیله پیستون هوا به شدت در سرسیلندر متراکم می شود و سپس بعد از داغ شدن بسیار شدید هوا در این نقطه , سوخت به درون هوای داغ شده پاشش می شود و منفجر شده سپس پیستون را به سمت پایین حل می دهد . حالا بیایید با هم این موتور بسیار حرفه ای را بررسی کنیم . فرق موتور دیزلی و بنزینی چیست ؟ C13 یک موتور درونسوز 6 لیتری دیزلی است که توسط شرکت کاترپیلار ساخته میشود. کار اگزوز انتقال گازهای خفهکننده از درون سیلندرها به بیرون از موتور است. طراحی موتور یکی از محبوب ترین کار هایی بود که او با تمام عشق دوست داشت تا آن را انجام دهد. در A85 و برخی خودروهای آتشنشانی این موتور با قدرت بیشتری به کار گرفته میشود. بر اساس استراتژی جدید سوخت در ایران استفاده از موتورهای دیزلی بعد از موتورهای بنزینی برای خودروهای سواری در سبد سوختی کشور قرار گرفته است .