آنالیز روغن موتور دیزل (دیزل لیبهر مدل D9408)

کانوپی صداگیر: از انجائیکه میزان شدت صدا بر حسب فاصله بوده و به صورت لوگاریتمی افزایش می یابد لذا چنانچه بتوان در محل تولید صدا، امواج تولید شده صدای این دستگاه را شکست به میزان زیادی از شدت آن کاهش می یابد لذا در راستای کاهش صدای دستگاه دیزل ژنراتور در مناطق مسکونی و صنعتی از اتاقکهایی که با فوم مخصوص کاهنده صدا عایق بندی شده استفاده میگردد که روی دستگاه نصب میگردد . در انتخاب موتور دیزل ژنراتور موارد دیگری مانند میزان صدای تولیدی ژنراتور و میزان حجم محفظه سوخت نیز مهم هستند که باید به آن ها توجه نمود. میزان صدای موتور برق گازوئیلی به نسبت موتور برق بنزینی بسیار بیشتر و محسوس تر بوده است به این صورت که صدای موتور برق گازوئیلی از 65 دسی بل (DB) تا 80 دسی بل (DB) است اما موتور برق بنزینی از 65 دسی بل تا 75 دسی بل نیز می باشد. البته همیشه میتوانید خودروی دیزلی خود را نزد تکنسینهای حرفهای ببرید اما بد نیست که از نیازهای تعمیر و نگهداری روزانه خودروی دیزلی آگاه شوید. از سوی دیگر شناخت و اطلاع از طرزکارموتور دیزل و چگونگی سرویس، نگهداری موتورهای دیزل از مواردی هستند که همواره مورد توجه صنعتگران ،کشاورزان ، تکنسین ها ، تعمیرکاران و کاربران موتوردیزل میباشد .با افزایش آگاهی و شناخت علمی و عملی کاربران مختلف دستگاههای دیزل از چگونگی کارکرد و نحوه صحیح استفاده و نگهداری دستگاه های دیزل ، نگهداری و سرویس دستگاه های دیزل ژنراتور بهبود یافته و این امر ضمن افزایش طول عمر مفید دیزل بکار رفته در انواع دیزل ژنراتور از یکسو و همچنین کاهش استهلاک دیزل منجر به کاهش هزینه ها ی دستگاههای دیزل و دیزل ژنراتورمیگردد و نتیجه این امر افزایش بهره وری و بهینه سازی منابع مالی کاربران و مصرف کنندگان می باشد .

در این مرحله از فرایند موتور دیزل، پیستون درحالیکه همچنان در نقطه بالای مرگ قرار دارد، میزانی از سوخت دیزلی مثل گازوئیل درون سیلندر پاشیده میشود که به علت وجود هوای بسیار داغ 600 درجه سانتیگرادی بهسرعت منفجر میشود، در این مرحله آنقدر فشار ثابت میماند تا تمام سوخت دیزل بسوزد. در مرحله دوم سوخت از منافذ نمدی عبور کرده وتا20% باقی مانده ناخالصی های ریز نیز جدا میشوند. قسمت اول یک مولد الکتریسیته (ژنراتور یا ALTERNATOR) است که توسط قسمت دوم که یک موتور احتراقی (Engine) میباشد چرخانده میشود . پس از جنگ جهانی اول موتور دیزل بسیار مورد استفاده قرار گرفت. اختراع موتور دیزل در سال 1893 میلادی و پس از چند سال از اختراع موتورهای بنزینی توسط دکتر رادولف دیزل آلمانی انجام شد که به احترام ایشان اینگونه موتورهای احتراق داخلی را دیزل نامگذاری کردند . پس از آشنایی مختصر با مفهوم کوپله دیزل ژنراتور نوبت به دیزل ژنراتور کوپله فابریک می رسد. با این حال او پس از بهبود نیز از نظر سلامتی و بینایی دچار مشکل شده بود.

یک سری از مکان ها وجود دارند که نباید صدا از حد مجاز بالاتر برود، در این جا استفاده از موتور برق های بنزینی بسیار مناسب تر از موتور برق دیزل بوده است. روغن های مصرف عمومی کاربردهای مختلفی در صنایع متفاوت داشته و می تواند در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. در مقدمه باید این نکته ساده ولی کلیدی را بیان کنیم که شناخت و اطلاع از تاریخچه و موارد کاربرد و همچنین شرکتهای سازنده یک دستگاه توسط کاربران و مصرف کنندگان آن دستگاه منجر به شناخت بهتر آن دستگاه میگردد . یک گروه کمپین سبز تاکید کرده است که دولت ها باید استفاده از سوخت های زیستی را متوقف کنند و ممنوعیت های اصلاح ژنتیکی محصولات را لغو کنند، در مواجهه با بحران جهانی فزاینده غذایی که کشورهای در حال توسعه را تهدید می کند.

پس از آن در سال 1939 در یک چهارم از کشتی ها و شناورهای فعال در آب های جهان از موتور دیزل استفاده شد. موتور دستگاه مولد برق ، سوخت را سوزانده و تبدیل به انرژی مکانیکی مینماید و ژنراتور این نیروی مکانیکی دورانی را از طریق القای الکترومغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می نماید. شرکت « آریا دیزل موتور » نماینده انحصاری کامیون و کشنده های سنگین « رنو تراکس » فرانسه در ایران، با سر لوحه قراردادن « رضایت مشتریان » قدم به بازار رقابتی ایران گذاشته و مدعی است که با تکیه بر مزایای قابل توجه محصولات خود و با بهره گیری از نیروی انسانی مجرب و متعهد متمایز از دیگران در امر خدمت رسانی هر چه بهتر به هموطنان عزیز گام بر می دارد . نتیجه این امر صرفه جویی در مصرف سوخت و پایین آمدن آلایندگی های خروجی از اگزوز خواهد بود. دیزل ژنراتور برای تولید برق مورد نیاز مصرف کنندگان و صنایع کوچک، متوسط و بزرگ در قدرت های از 1 الی 2500 کیلو ولت آمپر طراحی و تولید میشوند. خروجی موتور بیشتر از 750 اسب بخار: در کشتی، لوکوموتیو و صنایع مکانیکی کاربرد دارد.

اکسیدهای نیتروژن (NOx) که به تولید ازن سطح زمین و باران اسیدی کمک میکنند. هم اکنون در سطح گسترده تری از این موتور استفاده می شود. در نهایت برتری ماشین دیزلی یا بنزینی برای شما به عوامل بسیاری همچون قدرت خرید و نحوه استفاده شما از خودرو بستگی دارد. عوامل متعددی وجود دارد که می بایست در ذهن داشته باشیم تا یک موتور دیزلی خوب را برای ژنراتور دیزلی خود انتخاب نماییم. این قسمت وظیفه کنترل الکتریکی کل سیستم را دارد. هر نوع از دیزل ژنراتور یک قسمت با نام سکوی اتصال دارد که تمامی تجهیزات بر روی آن نصب می شود. در کشوری مثل ایران که معمولاً از یک خودرو حداقل برای یک یا دو دهه استفاده میشود، این موضوع بهشدت خطرناک است چون استفاده از تجهیزات پسپالایشی که هنگام تولید نصب شده است برای دو دهه اصلاً ممکن نیست. به طوری که معمولاً بازده حرارتی موتورهای دیزل در حدود 35% و در موتورهای بنزینی به مقدار 25% می باشد. اگر شما مقاله ی موتورهای دوزمانه چگونه کار می کنند را خوانده باشید ، فرا می گیرید که یک تفاوت بزرگ بین موتورهای دوزمانه و چهارزمانه در مقدار قدرتی است که موتور می تواند تولید کند.شمع درموتور دو زمانه دوبارجرقه می زند،هر کدام در هرچرخش میل لنگ،اما در موتور چهار زمانه یکبارجرقه در هر دو چرخش میل لنگ زده می شود.این بدین معنی است که موتور دوزمانه پتانسیل تولید قدرت دوبرابرازموتورچهارزمانه ی هم اندازه ی خود را داراست.

از جمله آن می توان به تولید کننده موتور دیزل ژنراتور، نوع و نحوه کار موتور آن و نهایتا نحوه نگهداری از موتور دیزلی بر روی دیزل ژنراتور اشاره نمود. خسارات ناشی از قطع برق شبکه سراسری در مزارع پرورش ماهی که اثر قطع عملکرد سیستم هوادهی نهایتا منجر به تلفات سنگین ماهی ها در اثر کمبود اکسیژن آب میگردد. موتورهای دیزل اولیه دارای ساختمانی سنگین و معمولا تک سیلندر بودند و از آنها برای تولید توان ثابت و یا به کار انداختن پمپهای آب و خرمن کوب ها استفاده می شد ، این موتورها ی تک سیلندر دیزل نه تنها دارای سر و صدا ی زیاد ، مصرف سوخت بالا و بازده کم بودند بلکه راه اندازی اولیه آنها نیز مشکل بود . ECU کنترل میزان بار و همچنین مصرف گازوئیل در دیزل ژنراتور را کنترل می کند، که دیزل ژنراتور ولوو پنتا مصرف سوخت پایینی نسبت به برند های دیگر در توان مشابه را دارا می باشد. کاربردهای نوعی- این ژنراتور بار یکسان پیوسته را راهاندازی میکند و یا به موازات توان مصرفی پیوسته و اصلی برای ماکزیمم سطح مجاز ۸۷۶۰ ساعت در سال واقع میشوند.

همچنین ممکن است برای برش پیک / پشتیبانی شبکه حتی از طریق اعمال برای ۲۰۰ ساعت در سال اتفاق بیفتد. کنترلرهای ATS نصب شده بر روی دیزل ژنراتورهای همواره ناظر اعمال بار برروی موتور ژنراتور بوده و در مواقع غیر عادی بر مبنای تنظیمات قبلی پاسخ مناسب را از طریق فرمانهای الکترونیکی تابلو ارسال و بصورت خودکار تمامی وضعیت را تواماً کنترل می نماید که موتور ژنراتور در بهترین شرایط به کار خود ادامه دهد. تابلو اتوماتیک: تابلو اتوماتیک ترانسفر سوئیچ (ATS) وظیفه استارت اتوماتیک دستگاه دیزل ژنراتور بلافاصله پس از قطع برق شبکه و همچنین خارج کردن دستگاه دیزل ژنراتور از مدار و خاموش کردن ان را پس از وصل مجدد برق شبکه به عهده دارد .در حقیقت این تابلو وظایف یک اپراتور دیزل ژنراتور را بصورت اتوماتیک در هر زمانی از شبانه روز انجام میدهد .طراحی و ساخت این تابلو برحسب نیاز و سفارش مشتری بوده و لذا تابلو اتوماتیک (ATS) از اجزای سفارشی Optional دستگاه میباشد . شبکه فروش و خدمات پس از فروش آن بسیار ایده آل و گسترده است.

امروزه بسیاری از بیمارستان ها، هتل های پنج ستاره، مراکز توسعه ی تجاری، طرح های تولیدی، مراکز اقتصادی ، مراکز داده, صنایع بزرگ و کوچک از این دستگاه همراه با تالو اتوماتیک استفاده میکنند. موتورهای دیزلی با استفاده از ژنراتورها الکتریسیته لازم برای به حرکت درآوردن دستگاه های صنغتی و روشنایی را تولید می کنند.. یکی از تفاوت های موتورهای دیزلی و بنزینی این است که موتورهای دیزلی با فشرده سازی هوا کار می کنند و موتورهای بنزینی با جرقه تولید شده توسط شمع، کار می کند. 8. دیزل مسافت پیموده شده بیشتری را پشتیبانی می کند به همین دلیل است که برای حمل و نقل و تجهیزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ممکن است برای پشتیبانی / پیک شبکه (حتی از طریق اعمال برای ۲۰۰ساعت در سال) مورد استفاده قرار بگیرند.

خروجی موتور متوسط تا 750 اسب بخار: روی کامیونهای بزرگ و قوی استفاده میشود. در حالی که بازی گشتاور یک موتور دیزلی قوی است ، امتیازات اسب بخار را از دست می دهد. از کوپله کاران بزرگ صنعت دیزل ژنراتور میتوان به برندهای اف.جی.ویلسون FG Wilson و کامینز پاور Cummins Power انگلستان اشاره کرد. قیمت روغن موتور دیزل ایرانول در این نمایندگی بعنوان بزرگ ترین نمایندگی تولیدات نفتی، از جمله روغن ایرانول در سطح کشور، محصولات خود را به سراسر کشور نیز ارسال می کند. این شرکت سالانه بیش از ۱۲٬۰۰۰ دستگاه موتور دیزلی تولید میکند و هر سال بخشی از تولیدات خود را به دیگر کشورها از جمله آلمان، ترکیه و امارات صادر میکند.

در اواسط دهه 1870 بود که این کمپانی به بازار اتومبیل ها نیز پیوست که در نهایت منجر به ورود آنها به بازار ماشین آلات کشاورزی ، تراکتورو همچنین وسایل حمل و نقل سنگین همچون اتوبوس و انواع کامیون نیز سایت araddiesel گشت. اتومبیل بنزینی کارآمدی سوخت کمتری دارند. در اوایل کار اتو و شریکش یوگن لانگن تنها به تولید موتورهای ثابت علاقه مند بودند و تمایل چندانی به سمت صنعت اتومبیل از خود نشان نمیدادند. در مرحله ی آخر پیستون یک بار دیگر به سمت نقطه پایین حرکت می نماید و با استارت تایم تنفس دوره ی جدیدی شروع می شود.

در ادامه تفاوت هایی که این دو موتور را از یکدیگر متمایز می کند، بررسی کردیم. اگر در عیبیابی موتور دیزلی خودرو متوجه داغی بیش از حد آن شدید، موارد گفته شده در بالا را بررسی کنید تا ببینید که کدام یک علت ایجاد مشکل بوده است. با این حال، هنگام بررسی عملکرد مورد نیاز روان کننده برای هر نوع موتور، شروع به واگرایی می کنیم. در بازار صنعتی ایران اصطلاحا از کلمه ژنراتور برای دستگاه های تولید کننده برق (gen set) استفاده میگردد. کمپانی دویتس را یکی از بزرگان صنعت موتور سازی بنیان نهاده است. معمولا بهتر است روغت دیزل ژنراتور بعد از هر 150 تا 200 ساعت کار تعویض شود تا عملکرد دستگاه و قطعات آن در حالت بهینه باقی بماند.

در حالت انتظار ( Standby ) در صورت قطع برق مصرفی خارج از واحد بلافاصله و کمترین زمان، ATS زمان روشن و بکارگیری موتور ژنراتور برقرار می کند. این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعدادی باتری باشد که این میزان ولتاژ را تامین می کند. در دیزل ژنراتور ها خنک کردن اجزای ولتاژ بسیار مهم است زیرا داغ شدن زیاد و طولانی مدت آن باعث خراب شدن قطعات می شود که این به عملکرد کار ضربه می زند. ژنراتور: وظیفه آن تبدیل انرژی مکانیکی دورانی به برق با استفاده از قانون القای مغناطیسی میباشد که دارای سیستم اتوماتیک تنظیم ولتاژ خروجی (AVR) بوده و در دونوع سه فاز با ولتاژ 400 و تک فاز با ولتاژ 220 ولت میباشد . از این میان میتوان در زمینه موتور دیزل به، پرکینز انگلستان(Perkins)،کامینز آمریکا (Cummins) و ولوو پنتا (VOLVO PENTA) و در زمینه ژنراتور به استمفورد انگلستان (Stamford)، لوری سومر فرانسه (Leroy Somer) و مکالته ایتالیا (Meccalte) اشاره کرد. به این نوع ژنراتور FAST START می گویند که ژنراتور های ولوو پنتا دارای این نوع سیستم می باشد و در فضا هایی مانند بیمارستان ها، فرودگاه ها، و بانک ها استفاده می شود.