اجزا و کاربرد بتن چیست؟ انواع و طرز ساخت آن جهان شیمی فیزیک

مثلا اگر نسبت خمیر به سنگدانه زیاد باشد، سازه ای با سطح صاف ولی فضای خالی زیاد خواهیم داشته که این امر موجب افزایش ترک های بتن و افزایش هزینه های ساخت خواهد شد. در حالت کلی، بتن شامل سنگدانه‌های ریز و درشت و سیمان می‌باشد. علاوه بر آن، در بیشتر مواقع و کاربردها، انواع مختلف افزودنی نیز جهت بهبود خواص بتن به آن اضافه می‌شود. مصالح با هم مخلوط می‌شوند و خمیر سیمان را به وجود می‌آورند.

اجزا و کاربرد بتن چیست؟ انواع و طرز ساخت آن جهان شیمی فیزیک

در طی این واکنش، هر ذره سیمان با ذرات دیگر سیمان پیوند خورده و به سنگدانه‌های مجاور می‌چسبند. اگر از بتن به عنوان یکی از بهترین متریال های ممکن برای پوشش کف نام ببریم، مطمئنا اغراق نکرده ایم. بتن یک متریال مقاوم با طول عمر زیاد است و کاربرد آن به عنوان کفپوش نیز بسیار قالب بتن سپنتا مناسب خواهد بود. کفپوش های بتنی شاید به نظر سرد و بی روح باشند، اما از آن جا که رنگ خنثی دارند با بسیاری از وسایل منزل تان ترکیب فوق العاده ایجاد می کنند.

کاربرد بتن در ساخت خانه های مسکونی

بتن آماده چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع، مزایا و معایب بتن آماده چیست؟ آیا می خواهید در مورد این مقاله بیشتر بدانید؟ بتن پربازده ترین ماده صنعتی در جهان است که انواع و اقسام مختلفی دارد. ترکیبات بتن آماده شامل مواد سیمانی، آب، سنگدانه (معمولا شن و ماسه یا سنگ شکسته) می باشد. به این مقدار مشخص، طرح اختلاط گفته می شود که بر اساس فرمول ها و محاسبات تعیین می شود.

نکات عمومی مهم در راه‌اندازی و نگهداری دستگاه ملات‌ پاش

در مورد میزان آب این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچقدر نسب آب به سیمان کمتر باشد، میزان نفوذ‌پذیری بتن‌ کمتر و مقاومت آن بیشتر است. برخی از آب‌ها چون حاوی درصد بالایی از یون‌های پتاسیم و سدیم هستند، نباید استفاده شوند. امروزه با استفاده از مواد روان‌ کننده می‌توان آب بتن‌‌ را حدالامکان کم کرد و در نتیجه مقاومت و روانی آن را افزایش داد.

  • در این سازه‌ها معمولا ساخت اسکلت سازه (فونداسیون، دال، ستون و تیرها) توسط بتن صورت می‌گیرد.
  • از سال ۱۹۷۲ ، برای ساخت ساختمان های تجاری بیش از ۵۰ طبقه ، استفاده از بتن با مقاومت ۶۰ مگاپاسکال عمومیت پیدا کرده است.
  • نسبت به بقیه اجزا تشکیل دهنده بتن تولید کردن سیمان وقت، انرژی و تخصص بیشتری می طلبد.

جهت مسلح کردن بتن از میلگردهای تقویتی، شبکه‌های توری، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی استفاده می‌شود. بخشی از این آب با هوایی که در داخل مخلوط حبس شده، فضاهای کوچک و میکروسکوپی را اشغال می‌کند. شاید برای شما نیز سوال ” بتن از چه موادی تشکیل شده ” پیش آمده باشد. برای اطلاع از قیمت هالوکور و تیرچه پیش تنیده و خرید این محصولات میتوانید از بخش محصولات سایت دیدن کنید. با وجود تمام این مزیت ها، مهم ترین ویژگی بتن، ارزان بودن آن در مقایسه با سایر مصالح است.

چگونه آب و هوا بر کیفیت بتن تاثیر می‌گذارد؟