اندونزی مدعی پذیرش پیشنهادش برای رصد زیردریایی های هسته‌ای آکوس شد

این کشور همچنین در ماه نوامبر میزبان  اجلاس رهبران گروه ۲۰ در جزیره بالی خواهد بود و در این میان مالزی نیز همصدا با اندونزی درباره برنامه‌های جاه طلبانه استرالیا خواهد بود.زمانی که رهبران استرالیا، انگلیس و آمریکا مشارکت امنیتی سه جانبه خود موسوم به “استرانگا” (AUKUS) را روز ۱۵ سپتامبر سال گذشته اعلام کردند، نخست وزیر مالزی با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را درباره تاثیر آن بر ثبات در جنوب شرقی آسیا اعلام کرد.

جاکارتا نگرانی خود پیرامون مالکیت استرالیا بر ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای ذیل توافقنامه دفاعی آکوس با آمریکا و انگلیس که سپتامبر سال گذشته اعلام شده بود را، ابراز کرد. 

دولت « جوکو ویدودو » از آن زمان نگرانی‌های زیادی درباره به اشتراک گذاری مواد هسته‌ای برای دلایل نظامی را در کنفرانس بررسی منع گسترش سلاح هسته‌ای سازمان ملل متحد در آمریکا مطرح کرد. 

دولت اندونزی در نامه‌ای رسمی در جلسه درباره پیامدهای فاجعه ای که پتانسیل وقوع به شکلی تصادفی دارد و درباره خطرات غنی‌سازی اورانیوم در برنامه ساخت سلاح هشدار داد. 

استرالیا   ۲۲ نوامبر سال گذشته با امضای توافقنامه تبادل اطلاعات هسته ای دریایی، برنامه تجهیز نیروی دریایی خود را با زیردریایی های هسته‌ای در ائتلاف جدید دفاعی با انگلیس و آمریکا ( آکوس ) Aukus آغاز کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری « دبلیو ای تودی » استرالیا، برنامه زیردریایی های هسته‌ای استرالیا ممکن است مورد توجه بیشتر از نظر شفافیت و محافظت پس از پیشنهاد اندونزی برای قانونگذاری سختگیرانه تر در کنفرانس سازمان ملل متحد در نیویورک قرار گیرد. 

این نخستین توافقی بود که درباره این تکنولوژی به شکل عمومی امضا شد و از ماه سپتامبر سال گذشته ۳ کشور آمریکا، استرالیا و انگلیس شکل گیری ائتلاف دفاعی” آکوس” را  به منظور مقابله استراتژیک تنش ها در منطقه اقیانوس آرام اعلام کرده بودند. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84885524/%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%B9%DB%8C-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%B4-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3

براساس توافق آکوس، استرالیا ۸  فروند زیردریایی هسته ای با قابلیت حمل موشک های دور برد خریداری می کند. به علاوه این توافقنامه امکان به اشتراک گذاشتن قابلیت های سایبری، هوش مصنوعی و کوآنتوم و امکانات نامشخص زیردریا را فراهم می کند. 

اندونزی هنوز امیدوار است در نشست این هفته آژانس انرژی اتمی در وین رصدکردن دقیق و از نزدیک برنامه زیردریایی های هسته ای را در دستور کار قرار دهد. 

برپایه این گزارش اکنون اندونزی ادعا می کند با پیشنهادش برای رصدکردن سختگیرانه و شفاف سازی درباره توزیع تکنولوژی زیردریایی های هسته ای به موفقیت دربرابر استرالیا و آکوس دست یافته است.