برنامه چین برای تبدیل ماه به پایگاهی جهت محافظت از زمین در برابر سیارک‌ها

وو ویرن و همکارانش در مقاله‌ای که چهارشنبه گذشته منتشر شد، خاطرنشان کردند: این سامانه توانایی رهگیری سیارک‌ها از هر مسیر و جهتی را خواهد داشت و می‌تواند یک حلقه دفاعی به قطر ۸۰۰ هزار کیلومتر ایجاد کند که حدود ۲ برابر فاصله بین ماه و زمین است.

این محققان یادآور شدند: این خط دفاعی قمری که هنوز به تایید دولت چین نرسیده است، فناوری فضایی این کشور را به اوج تازه‌ای می رساند.

از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون هیچ سیارکی تا پیش از برخورد به زمین موجب صدور هشدار نشده است. به گفته این محققان ، تمام این سیارک‌ها از مسیر خورشید آمده‌اند و اشعه نور خورشید کار رصد این سیارک‌ها با تلسکوپ‌های اپتیکال را تقریبا ناممکن کرده است. سامانه‌های رادار هم وقتی به خوبی کار می‌کنند که هدف‌های شناخته شده را رصد کنند. بسیاری از این مشکلات با استفاده از تلسکوپ‌هایی در قطب‌های کره ماه برطرف خواهند شد.

دانشمندان دست اندرکار برنامه اکتشاف ماه توضیح داد: طبق این طرح، زمانی که این سامانه یک سیارک را با توان ایجاد خسارت جدی به زمین مشاهده کند ، یکی از ماهواره‌ها یا همه ماهواره‌ها را برای رهگیری آن ارسال می کند که در این صورت برای این کار حدود یک هفته زمان خواهد بود که سریع تر از هر راکتی است که از زمین پرتاب شود.

بر اساس این گزارش، دو تلسکوپ اپتیکال در قطب‌های جنوب و شمال کره ماه ساخته می شود که این تلسکوپ‌ها آسمان را برای مشاهده هرگونه تهدیدی علیه زمین رصد می کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، وو ویرن (Wu Weiren) طراح اصلی برنامه اکتشاف ماه در چین گفت: این طرح جدید شامل قرار دادن سه ماهواره محافظ با مقادیر زیادی سوخت و سلاح‌های جنبشی (kinetic ) در مدار ماه در اطراف زمین است.

برنامه چین برای تبدیل ماه به پایگاهی برای محافظت از زمین در برابر سیارک‌ها

پیش از این بیل نلسون مدیر اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا  «ناسا» گفته بود که از احتمال تسلط چین بر کره ماه نگران است. چین در پاسخ گفت که این کشور همواره از ساختن یک آینده مشترک برای بشریت در فضا حمایت کرده است. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84830457/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1

بر اساس این گزارش، ماهواره‌های مدافع زمین می‌توانند به کشور چین برای نظارت بر ماهواره‌های کشورهای دیگر نیز کمک کنند و توانایی محافظت از دارایی‌های ارزشمند فضایی را بهبود بخشند. ساعت‌های اتمی فوق دقیق روی این ماهواره‌ها می‌توانند به بهبود عملکرد و دقت کار سامانه موقعیت‌یابی ماهواره‌ای «بی‌دو» (BeiDou) – نسخه چینی «جی پی اس» – یاری برسانند.

به گفته وو، سامانه مستقر روی زمین محدودیت‌هایی دارد، بنا به برآورد فیزیکدان‌های نجومی هر چند احتمال یک برخورد منجر به انقراض پایین است اما با این حال در حدود ۶۰ درصد از سیارک‌های با اندازه‌ای که می‌توانند یک کشور را نابود کنند مورد ثبت و رصد قرار نگرفته‌اند.

چین در حال ساخت یک سامانه دفاعی متشکل از رادارها و تلسکوپ‌های بزرگ است که گفته می‌شود بخشی از تلاش این کشور برای مدیریت خطرات فضایی بوده که ممکن است منجر به انقراض‌هایی روی زمین مانند انقراض دایناسورها در ۶۵ میلیون سال پیش شود.