بهترین روغن برای موتورهای بنزینی و دیزلی چیست؟

جالب است بدانید در اروپا که از لحاظ محیط زیست در وضع مطلوبتری است، حدود نیمی از خودروهای نو که به فروش میرسند دیزلی هستند. مارک لیناس، یک مبارز کهنه کار محیط زیست و یکی از بنیانگذاران RePlanet، می گوید: «اروپا می تواند و باید باج خواهی جهانی پوتین را شکست دهد. شمع گرمکن (Glow plug) :گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود . توربو شارژر: باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر موتور می شوند. حداقل موضوعی که می توان به وجود دود اشاره کرد که موضوعی ساده به نظر می­رسد، کمبود کارآیی احتراق است که هزینه ­های مصرف سوخت را افزایش می­ دهد. این موضوع باید به عنوان فرصتی برای اقدامات عاجل در نظر گرفته شود که می تواند هزینه ها را در طولانی مدت و همچنین کوتاه مدت صرفه جویی کند. دود خروجی یک موتور دیزل می­ تواند علامت نگران کننده­ ای باشد که نشان می دهد موتور به خوبی کار نمی­کند و عمر مفید آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است، و نیازمند آن است که اقدامات احتیاطی بر روی موتور انجام شود.

آن شامل اتم ها کربن در زنجیره طولانی نسبت به بنزین است (نمونه از بنزین C9H20 در حالیکه نموته از گازوئیلC14H30). به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155×106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132×106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این نکته از اینجا منتج میشود که یک گالن (حدود ۳.۵ لیتر) دیزل حدود ۱۰ درصد بیشتر از یک گالن بنزین انرژی تولید میکند. موتور دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه بندی هستند. که این موضوع نیز طبیعی و قابل قبول است. در ساعات اولیه ی کار موتور، کاهش ناگهانی روغن به میزان چشم گیر امری طبیعی است، ولی باید به طور منظم اندازه گیری شود تا در صورت نیاز به آن اضافه شود. ۱- تمامی آنها مربوط به گرما و واگذاری از طریق پروسه های فیزیکی و یا قوانین طبیعی هستند. توان های تولیدی موتور دیزل موتور سازان، موتور هایی با 35 تا 150 اسب می باشد که بکارگیری روش های جدید مدیریتی و سیستم های استراتژیک برای تولید مدرن ترین موتور ها در مسیر خط مشی این شرکت قرار گرفته و توانسته بسیاری از استاندارد های جهانی را کسب نماید.

استارت پروژه با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی زده شد. سوخت دیزل (گازوئیل) با کمی پالایش بدست می آید ، به همین دلیل است که معمولاً گازوئیل نسبت به بنزین ارزان تر است . فرایند کار موتور دیزل شباهت زیادی به موتور بنزینی دارد و هر چرخه کار نیز دارای چهار سکته است، مانند مصرف گاز، فشرده سازی، کار و اگزوز. توربو ژنراتور هوای ورودی موتور را فشرده میکند. و انفجار از یک پیستون که این مخلوط را فشرده و آماده می کند، استارت می خورد و سپس یک جرقه الکتریکی کوچک که توسط شمع ایجاد می شود، باعث آتش گرفتن سوخت می شود. کفایت می کند. به همین خاطر شرکت های تولید کننده انواع روغن های صنعتی برای این گونه از مصارف روغنی را به شکل پایه تولید می کنند که می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. بر همین اساس شرکت شهاب خودرو و سایپادیزل نیز از خدمات ارائهشده این شرکت در زمینه بهره مندی از موتورهای دیزلی خودرو، در زمره استفادهکنندگان محصولات تولیدشده داخلی بودهاند. همانطور که از نتایج می­دهند تغييرات TBN از مقدار توصیه شده در کلیه آزمایش ­ها بیشتر بوده و این عامل نیز نشان دهنده قابلیت استفاده از روغن تا ۱۵۰ ساعت کارکرد آن می­باشد.

سه نوع اصلی دود وجود دارد که با رنگ قابل شناسایی هستند. در زیر برای آشنایی شما با کم و کیف این نوع سوختها، مروری اجمالی بر خصوصیات سوخت دیزل و سوخت مکمل آن یعنی بیودیزل که از مواد غیر نفتی تهیه می­شود و مسائل مربوط به آن در امریکا و اروپا داریم. پیشتر در تهران یکتا به صورت کامل درباره اینکه موتور دیزل چگونه کار میکند توضیح دادیم، برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید. انیمیشن زیر سیکل دیزل را در یک کنش نشان می دهد، شما می توانید آن را با ایمیشن موتورهای بنزینی مقایسه کنید و تفاوت آنرا ببینید . باعث سهولت در آببندی قطعات دیزل مانند تکمیل آببندی بین دیواره سیلندرو رینگها میشود. به بیان دیگر ساخت خودروی دیزلی هزینه زیادی دارد که به همراه هزینه ساخت موتور هیبریدی که آن نیز هزینههای گزافی به بار میآورد، باعث افزایش قابل توجه قیمت خودرو میشود. کارآیی بالای موتور دیزل در کنار سادگی طراحیاش، آن را به یک موفقیت تجاری فوری تبدیل کرد و هزینه حق اختراع آن ثروت زیادی برای مخترعش رودلف دیزل به ارمغان آورد.

مثال دیگر خودروی کمری هیبریدی است که با مصرف سوخت ۳۹ گالن در هر مایل حدود ۱۰ درصد از نوع بنزینی خود جلوتر است. استفاده از كربوكسیلاتها در تركیبات خنك كننده دارای مزایای قابل توجهی است كه عبارتند از: حفاظت بهتر از آلومینیوم در دماهای بالا ▪ انتقال بهتر حرارت و كارایی بهینه بر روی سطوح داغ موتور و لوله های رادیاتور ▪ افزایش طول عمر سیال خنك كننده تجربه نشان داده است كه این نوع سیالات با كاركرد بیش از۳۲ هزار ساعت، كارایی بهتری از خود نشان داده اند و در انتهای زمان، در آزمایش سرعتی، هنوز خنك كننده استفاده شده و تخلیه شده از موتور می توانست آزمایش های طراحی شده برای خنك كننده كار نكرده را با موفقیت پشت سر بگذارد. نقش خنك كننده ها در موتور خودرو بسیار حیاتی است و در برقراری تعادل حرارتی و حفاظت در برابر خوردگی در تمام موتور خودرو تاثیر بسزایی دارد. روغن دیزل ژنراتور ، در تمام سیستم موتور به چرخش در می آید و تمام موادی که بر روی قطعات داخلی موتور نشست کرده است را می شوید و با خودش حمل می کند. از این رو کیفیت دیزل ژنراتورهای تولیدی توسط شرکت معتبری چون استمفورد انگلستان، با دیزل ژنراتور شرکت کوپله کاری مثل ویزا (Visa) ایتالیا که قطعاتش را از استمفورد دریافت میکند هیچ تفاوت کیفیتی ندارد در حالیکه قیمت دیزل ژنراتور تولیدی ممکن است از دیزل ژنراتور تولیدی در خود شرکت استمفورد ارزانتر هم باشد.

همانطور که از نتایج می­دهند تغييرات TBN از مقدار توصیه شده در کلیه آزمایش­ ها بیشتر بوده و این عامل نیز نشان دهنده قابلیت استفاده از روغن تا ۱۵۰ ساعت کارکرد آن می­باشد. درصد تغييرات عناصر آلاینده پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد موتور و متوسط مقادير عناصر آلاينده بعلاوه یک و دو انحراف معیار در جدول ۳ آمده است. اما پس از خرید آن دیگر قرار نیست نگران مسئله خاصی باشید. ولی در موتورهای مدرن وجود هرگونه دودی در خروجی موتور قابل قبول نیست. در این زمینه روش های متفاوتی وجود دارد كه یكی از آنها استفاده از رفركتور برای تعیین نسبت گلیكول به آب است. بنابراین استفاده از خنك كننده های با كیفیت مطلوب از تولیدكنندگان معتبر، شرایط مناسبی را در خصوص كاركرد موتور ایجاد كرده و مشكلات خوردگی را مرتفع می سازد.

حال تصورش را بکنید که ۱۴ تا ۲۵ برابر فشرده کردن هوا چه مقدار حرارت سایت araddiesel میتواند تولید کند. در خودروهای دیزلی هوا ابتدا به درون سیلندر کشیده شده و بدون وجود سوخت فشرده می­­­شود، این فشرده­سازی هوا چنان گرمایی تولید میکند که وقتی سوخت به درون سیلندر تزریق می­شود، احتراق مییابد. تمام آن دود سیاه که از لوله اگزوز تا دههها خارج میشد، شامل مقدار زیادی دوده بوده که با سوختن گوگرد موجود در سوخت دیزل به وجود میآمد. ● افسانه ها و حقایق دیزل و بیودیزل بسیاری از امریکاییها هنوز اثرات سوختهای دیزل بر محیط زیست را احساس نکردهاند.

در واقع، موتورهای دیزلی شباهت زیادی به موتورهای بنزینی دارند، با این تفاوت که نیروی بیشتری تولید میکنند، مصرف کمتری دارند و کارشان را به روشی دیگر انجام میدهند. سومین موردی که بسیار مورد توجه مشتریان و مصرف کندگان موتورهای دیزلی پرکینز قرار گرفته است، در خصوص حمل و نقل ساده این موتورها است. بدیهی است که میزان مصرف سوخت دیزل وابسته به عوامل متعددی است که میتوان توان موتور دیزل یا دیزل ژنراتور، میزان بارگذاری و حتی شرایط محیطی و فنی دستگاه را از آن جمله دانست؛ بنابراین برای پیشبینی میزان سوخت مورد نیاز باید به جداولی که از پیش رد این خصوص تهیه شدهاست مراجعه نمود. درصد کم تغییرات در خصوص شاخص فرسایشی موجود در روغن نیز می­تواند عامل تعیین کننده­ ای در زمان تعویض روغن باشد. فشار سیلندری کم سبب احتراق ضعیف، فشار کم حاصل از احتراق کم و دما میشود. محصولات حاصل از تجزیه گلیكول به صورت اسیدی هستند و باعث افت PH می شوند كه پدیده خورندگی را با خود به همراه دارد. در موتورهای برون سوز به مانند آنچه در موتورهای بخار قدیمی وجود داشت، سوخت در یک محوطه یا تنوره در خارج از موتور میسوخت و سپس گرمای حاصل بهطور مستقیم و یا از طریق لولههایی به بویلر و یا موتور بخار انتقال مییافت.

برای مثال اضافه کردن موتور دیزلی به فولکس واگن جتا حدود ۱۰۰۰ دلار به قیمت آن میافزاید یا اضافه کردن یک موتور دیزل به یک وانت اندازه متوسط بیش از ۵۰۰۰ دلار هزینه دارد. چه چیزی باعث می شود موتورهای دیزل کارآمد تر باشد؟ موتورهای با سرعت بالا برای تراکتور، کامیون، قایق بادبانی، اتوبوس، اتومبیل، کمپرسور، ژنراتور و پمپ استفاده می شود. در موتورهای دیزلی که با تکنولوژی قدیمی تولید شده­اند، در هنگام تغییر سرعت و شتاب گیری موتور پودر سیاه كوچكي در دود خروجی مشاهده می­شود که به دلیل پدیده­ ی Diesel lag (تأخیر سرعت توربوشارژر و تأمین هوا) است. همانطور که در دیوان سعدی آمده است که رنگ رخسار می دهد خبر از سر درون مجموعه صنعتی کاشانی نیز این بیت معروف را در ارتباط با دیزل ژنراتور اینگونه تعبیر میکند که می توان از روی رنگ دود خروجی دیزل بسیاری از عوامل و مسائل تکنیکی موتور دیزل را تشخیص داد که در اینجا بصورت مختصر انواع رنگ دود دیزل و دلایل آنرا بیان می کنیم.پس از انجام عمل احتراق درون سیلندر،دود ناشی از عمل احتراق از مسیر سوپاپ دود و اگزوز به خارج از موتور هدایت می شود.احتراق کامل و صحیح دارای کمترین میزان دود می باشد که مکانیک ها اصطلاحا میگویند موتور بدون دود کار می کند اما در صورت تنظیم نبودن و یا فرسایش قطعات موتور دیزل و یا هر علت دیگری که احتراق دردستگاه دیزل ناقص صورت گیرد، دود رنگی وگازهای آلاینده از اگزوز خروجی دیزل خارج می گردد.رنگ دود خروجی از موتور های دیزل نشانه خوبی جهت تشخیص وضعیت کاری موتور دیزل می باشد.دود خروجی به صورت سیاه، سفید و آبی ظاهر میگردد که هر رنگ دود دارای دلیلی می باشد که در زیر آنرا شرح می دهیم.

دسترسی: درامریکا از آنجا که هنوز استانداردهای دقیق کنترلی درمورد گسیل گازهای گلخانهای وضع نشده است و سوختهای دیزلی تمیز وجود ندارد، در پنج ایالت این کشور که قانونهای دقیقی در مورد آلودگی دارند، ایستگاههای عرضه دیزل راه اندازی نشده است. این بدان معنی می باشد که موتور سوخت را به خوبی می سوزاند و ذرات سوخت دوده یا آلودگی دیگری در گازهای خروجی موتور وجود دارد. یک رابطه دو سویه بین کارایی سوخت و انتشار این گازها وجود دارد. ۳۰۷ سی­سی نام این خودروی کابریوله است که یک گالن در ۷۰ مایل سوخت مصرف میکند. برای مثال یک هوندا اکورد با موتور ۲.۲ i-CTDi دیزلی در هر مایل ۴۳.۳ گالن دیزل مصرف میکند یعنی حدود ۴۹ درصد کمتر از نوع بنزینی خود.

امروزه در اروپا با حذف تركیبات فسفاته، خنك كننده هایی حاوی اكسیدهای غیرآلی مانند سیلیكات و كربوكسیلاتها ساخته شده است. تكنولوژی كه در آن از اختلاط كربوكسیلاتها و سیلیكاتها استفاده می شود به نام تكنولوژی پیوندی (هیبریدی) شناخته شده است، زیرا تركیبی است از تكنولوژی غیرآلی و تكنولوژی آلی (كربوكسیلات ها). موتور دیزل 2 زمانه که استفاده از آن منسوخ شده بیشتر در موتور های زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد که در یک سیکل عادی تولید قدرت , 2 سیکل را انجام می دهد . نمایندگی فروش انواع موتور ولوو پنتا، دائم کار و اضطراری، مشاوره خرید، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش و جهت استعلام قیمت موتور تک دیزل ولوو پنتا و یا خرید، با کارشناسان فروش تماس بگیرید. پس توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آلاینده بودن دستگاه از سوختهایی که درصد کمتری گوگرد دارند استفاده کنید.

حداکثر سرعت خروجی در موتور های ساده 3600 دور در دقیقه و در موتور تک گیربکسی 1800 دور در دقیقه هست. این مایع محافظت از موتور را تضمین می کند که از ریزش روغن در بین ویسکوزیته پایین تر جلوگیری کرده و اصطکاک را 15 درصد کاهش می دهد و با توجه به هرگونه سرعت رانندگی 45 درصد از تماس با فلز را کمتر میکند. شکل شفت را داخل تصاویر محصول یا ویدیو می توانید مشاهده بفرمایید. روغنموتور مانع رسوب کردن ذرات و آلودگیها داخل موتور خواهد شد. نیرویی که با انفجار مخلوط بنزین و هوا، تولید میشود باعث می شود تا که پیستون در داخل سیلندر به پایین کشیده شود و سپس از طریق میل لنگ و گیر بکس به چرخ ها انتقال یابد. موتورهای دیزل دو زمانه چگونه کار می کند؟ طرحهای جدیدتر تفاوت بین خودروهای بنزینی و دیزل را در این مناطق بهطور قابلتوجهی محدود کرده است. یعنی اگر پمپ روغن به درستی کار نکند، می تواند به دستگاه آسیب وارد کرده و یا به کلی سبب از کار افتادن دستگاه گردد. Karolina Lisslö Gylfe، دبیر کل RePlanet، گفت: “اگر اروپا به طور عملی به یافتن راه حل های مبتنی بر شواهد نگاه نکند، نتیجه برای فقرای جهان، برای آب و هوا و برای حفاظت از طبیعت بدتر خواهد بود.