تحلیل میدان حرارت و تنش در دیواره سیلندر یک موتور دیزلی

فيلتر بعدي ،كه گاهي فيلتر اوليه ناميده مي شود، بيشتر ذرات ريز را مي گيرد. انژکتورهای موتور سوخت را در ذرات بسیار ریز به داخل سیلندرهای موتور اسپری می کنند. او کار طراحی موتور را با هدف بهرهوری بیشتر آن شروع نمود و تلاش داشت تا موتوری را بر پایه چرخه کارنو طراحی نماید. این موتور هر چند تنها 40 اسب بخار قدرت داشت اما در زمان خود پیشرف مهمی به شمار میرفت و مرسدس بنز را در مسیر موفقیتهای آینده در زمینه موتورهای دیزل سواری قرار داد، روندی که تا سالها بعد ادامه داشت. امروز در ادامه آموزشهای تصویری، یکی دیگر از مستندهای مهندسی را برای شما آماده کرده ایم. پیا صنعت قصد دارد تا در ادامه این مطلب به بررسی تاریخچه موتور های دیزلی بپردازد. موتور دیزل غول پیکر این لکوموتویها میتواند گشتاور بسیار بالایی تولید کند اما نمیتواند دور موتور بالایی داشته باشد تا جایی که در بعضی از نمونهها حداکثر دور موتور در دقیقه حتی به 1000 هم نمیرسد.

نوع خودرو و موتور آن نیز در انتخاب نوع روغن ماشین سنگین مهم هستند. نسبت تراکم موتور دیزلی بسیار بیشتر از واحد بنزینی است. به طور مثال ۲ خودروی فولکس واگن گلف بنزینی و دیزلی، مدل بنزینی نسبت تراکم ۹٫۶ به ۱ و دیزلی ۱۶٫۲ به ۱ را دارد. به طور معمول دیزل ۱۵ درصد انرژی بیشتری نسبت به بنزین دارد. ۱- اتاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد. اما در برخی موتورها این ۴ عمل ممکن است مجزا انجام شود در برخی به صورت پشت هم و توام است. این خودرو پیش از خروج از مسابقه در میان 10 خودروی برتر قرار داشت و شاید میتوانست مقام مناسبی هم بیاورد چرا که به دلیل مصرف پایین موتور دیزل آن، نیازی به توقف برای سوختگیری نداشت اما با خروج اجباری از پیست، رویای کامینز و موتورهای دیزل هم از هم پاشید و پس از آن هیچ موتور دیزلی وارد این رقابتها نشد.

شرکت کامینز قصد داشت با حضور رسمی در رقابتها تواناییهای موتور دیزل خود را به رخ رقبای بنزین سوزش بکشد اما آنها در محاسباتشان اشتباه کردند! البته حضور موتورهای دیزل در رقابتهای اتوموبیل رانی در آمریکا به بیش از نیم قرن پیش باز میگردد که البته تقریبا همگی ناموفق بود اما جدیترین و مهترین حضورشان مربوط به سال 1952 است که در آن یکی از خودروها با موتور دیزل ساخت شرک کامینز وارد این رقابتها شد. ورودی هوای توربوشارژر این خودرو که هوای مور نیاز موتور را هم تامین میکرد در بخش پایینی دماغه آن قرار گرفته بود و در طی مسابقه به مرور تکههای لاستیک دیگر خودروها که در سطح پیست وجود داشت این بخش را پر کرد و به این ترتیب توربوشارژر و در ادامه خود موتور از کار افتاد. وی ادامه داد: ۱۰۰ تخته چادر با دو دستگاه کامیون با همکاری شهرداری میناب به زلزلهزدگان غرب استان هرمزگان ارسال شد. مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: ارزیابی خسارات زلزله روزهای اخیر هرمزگان به اتمام رسیده که ۱۱۹۷ واحد احداثی و ۱۴۷ واحد تعمیری است.

دیزل در دمای معمولی آتش نمیگیرد و حتی نزدیک کردن شعله نیز به آن سبب آتش گرفتنش نمیشود اما در دمای بسیار بالای درونی محفظه احتراق، سوخت دیزل که در اثر فشار زیاد پاشش به صورت پودر در آمده به سرعت آتش گرفته و تولید نیرو میکند و به این ترتیب موتورهای دیزل نیازی به شمع برای شعلهور کردن مخلوط سوخت سایت araddiesel و هوا ندارند. شاید به نظر این تبدیل دوباره نیرو عجیب باشد اما این مسئله یک علت مهم دارد و آن عدم امکان کنترل و انتقال قدرت و به ویژه گشتاور بسیار بالای موتورهای دیزل این وسایل است. با فشار بالای تزریق و پودر شدن گازوییل، احتراق صورت میگیرد و مشخص است نمیتوان برای این پروسه از کاربوراتور استفاده کرد چرا که کاربوراتور امکان تامین فشار لازم برای پاشش سوخت را ندارد.

بنابراین انژکتور سوخت را دیرتر تزریق می کند. در موتور های ساخته شده دیزل، تزریق سوخت پس از فرایند فشرده سازی انجام می گرفت و این سوخت بر اثر حرارت بالای ناشی از فشرده سازی، مشتعل می گردید. رایج معرفی شده در سال 2006 برای موتور های سرعت بالای چهار زمانه. که چه تفاوتی بین موتور های بنزینی و موتور دیزل وجود دارد ؟ نمایندگی های اصلی استفاده از فیلترهای روغن مناسب را توصیه میکنند ، فیلترهایی که تایید شده نیستند به ذرات بزرگتر اجازه ورود به موتور را خواهند داد که به صورت بالقوه باعث آسیب رساندن به یاتاقان، کارتر و غیره می شود.

پس ضریب تراکم موتور های دیزلی از موتور های بنزینی بیشتر است. دو عامل اکسیژن و حرارت برای احتراق مورد نیاز است اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور به دورن محفظه سیلندر کشیده می شود پیستون ها هوا را فشرده می کنند انقدر تراکم اکسیژن زیاد می شود که دمای ان بسیار بالا می رود سپس سوخت وارد محفظه گرم شده که با افزایش دمای ان ماده سوختی شعله ور می شود. پس از احتراق به دلیل فشار زیاد گاز منبسط شده پیستون به طرف پایین رانده می شود.حرکت پیستون از طریق شاتون به میل لنگ منتقل میشود و باعث به حرکت درامدن میل لنگ می شود .در این مرحله دمای گاز حدود ۲۰۰۰ درجه و فشار سیلندر تا ۸۰ اتمسفر زیاد می شود. برای تولید این سوخت از فرآوری موادی مانند روغنهای سوخته، چربیهای حیوانی و .. استفاده میشود.

بنابراین برای نوع تابستان مهندسی دیزل، دمای استفاده نباید کمتر از 0 درجه سانتیگراد فرود آمد. با وجود این بیعلاقگی آمریکاییها به موتورهای دیزل، این موتورها پیش از این در رقابتهای اتوموبیلرانی مشهور Indianapolis 500 در آمریکا شرکت کردهاند. تزریق سوخت در داخل محفظه با دمای بالا، انفجارهای لازم برای حرکت پیستون ها را بدون دخالت جرقه داخلی مورد نیاز، مثل موتورهای بنزینی را ایجاد می کند. یا دریچه تزریق سوخت دارند که فقط سوخت را پیش از مرحله مکش می پاشد(بیرون سیلندر). موتورهای دیزل ترکیبی از دوام بالا و مصرف سوخت پایین را عرضه میکنند و به این ترتیب میتوانند بخشی از ضعفهای خود در زمینه دورگیری سریع را بپوشانند. به همین دلیل از توان این موتورها برای تولید برق استفاده میشود و این برق برای به حرکت در آوردن موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد چرا که موتورهای الکتریکی میتوانند به راحتی تا بیش از سه هزار دور در دقیقه دوران کنند ضمن آنکه کنترل آنها بسیار آسانتر است. به عنوان نمونه در آمریکا دیزل به عنوان سوخت صنعتی شناخته میشود و به همین دلیل مالیات بالایی بر آن وضع شده تا جایی که باعث میشود قیمت آن از بنزین هم بالاتر باشد.

حال ما به ویژگی های یک موتور دیزلی خواهیم پرداخت: از چه قطعاتی تشکیل شده است ، تفاوت آن با آنالوگ بنزین و همچنین ویژگی های راه اندازی و کار این موتور احتراق داخلی را در شرایط مختلف در نظر بگیرید. رانندگان دیگر به سوال ” چگونه برای گرم کردن موتور دیزل در زمستان”به طور خلاصه و به وضوح پاسخ دهید:” با ذهن. ” به نظر آنها، به اندازه کافی برای استفاده از موتور چند دقیقه به کار می رود تا نفت مست را در میل لنگ، و سپس شروع به حرکت کند. در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد. این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعداد باتری باشد که این میزان ولتاژ را تامین می کند. منظور از ماشین هر وسیله مکانیکی که کار انجام میدهد و برای انجام کار نیاز به موتور است. و در موتور تمام سیستم های کمکی که به موتور کمک می کنند تا کار انجام دهد صحبت می کند.

این موتور و موتور های پس از آن امروزه به نام موتور دیزل شناخته می شوند. رودولف دیزل ایده موتور دیزل را توسعه داد و در سال ۱۸۹۲ حق ثبت اختراع آلمان را بدست آورد . بر اساس این گزارش، صرفه جویی ارزی ۱۰ هزار یورویی به ازای تولید هر دستگاه موتور ۴۵۷ از نتایج پروژه های توسعه ای ایدم در سال جاری است و تعمیق ساخت داخل موتور ۳۵۵ صرفه جویی ارزی ۵ هزار یورویی و موتور ۳۶۴ صرفه جویی ۳ هزار یورویی به دنبال خواهد داشت. در فاصله سال های ۱۸۹۳ تا ۱۸۹۷ هاینریش فون بوتز، مدیر ام آ ان در اگزبورگ، این موقعیت را برای رودلف فراهم آورد تا به آزمایش و توسعه طرح های خود بپردازد. همه میدونیم که موتور های دیزلی بازدهی بیشتری از موتور های بنزینی دارند. نسبت تراکم بالای موتور دیزل منجر به بهتر شدن بازده می شود . در این پروسه نیاز است سوخت با فشار بسیار بالا به درون محفظه احتراق تزریق شود چرا که به دلیل فشار بالای محفظه نمیتوان از مکش و فشار منفی برای وارد کردن سوخت استفاده کرد. یک موتور دیزل فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند .

سیستم های تزریق سوخت موتور دیزل معمولاً برای فشار تزریق در محدوده 7 تا 70 مگا پاسکال (1000 تا 10000 پوند بر اینچ مربع) طراحی شده اند. دو روش اصلی تزریق مستقیم و تزریق غیر مستقیم وجود دارد. و یا در غیر این صورت جرقه زنی و فرآیند احتراق بهبود می دهند . 6. با توجه به این واقعیت که سوخت دیزل با میل کمتری می سوزد ، چنین اتومبیل ایمن تر است – جرقه ای باعث انفجار نمی شود ، بنابراین تجهیزات نظامی اغلب به واحدهای دیزلی مجهز می شوند. وقتی پیستون به بالاترین مرحله رسید و هوا بیشترین دما را داشت، سوخت دیزل با فشار بسیار زیاد و به صورت پودر به درون محفظه پاشیده میشود. چون کارکرد سیستم با اختلال مواجه میشود و این ممکن است باعث به جود آمدن مشکلات بزرگتری باشد.

موتورهای دیزل مدرن پیشرفت بسیاری کرده اند و با سیستم تزریق مستقیم توربو در خودروهای امروزی، متوجه تفاوت بین موتورهای گازوئیلی و دیزل شدن سخت است. API در پاسخ به درخواست خودروسازان برای معرفی روغن موتورهای قدرتمند تر برای پیشرانه های خودروهای امروزی که قادر به تامین نیازهای های راوانکاری فعلی و آینده خودروهای بنزینی روز باشد، استانداردهای جدید سطوح کیفی عملکرد را منتشر نموده است. کوین فریک ، مدیر برنامه های API گفت: استانداردهای جدید در واقع ثمره صنعت روغن موتور، فرمولاسیون ها و ادتیوهای پیشرفته برای موتورهای امروزی می باشد. در این لوکومیتوها، موتور دیزل میتواند چند هزار اسب بخار قدرت تولید کند اما این قدرت مستقیما به چرخها متصل نیست بلکه توان موتور صرف به حرکت در آوردن یک ژنراتور میشود که میتواند صدها کیلو وات برق تولید کند و این برق برای به چرخش در آوردن موتورهای الکتریکی چرخهای لوکوموتیو استفاده میشود. در این موتورها به جای آنکه در مرحله مکش ترکیبی از سوخت و هوا وارد محفظه سیلندر شود، تنها هوا وارد آن میشود و این هوا در مرحله تراکم فشرده شده و در اثر فشرده شدن بسیار زیاد هوا، دمای درونی آن به شدت بالا میرود.

روغنی که آلوده نباشد، سوخته نباشد و حداقل خواص ممکن را داشته باشد. اکثرا خودروهای سنگین روغن موتور دیزلی دارند به همین دلیل ویسکوزیته و خواص ضد سایش این روغنها باید بیشتر باشد. این روش در بسیاری از کشتیهای بزرگ دارای موتور دیزل هم استفاده میشود. تولید سوخت دیزل با گوگرد بسیار پایین آنگونه که در استانداردهای اروپا و آمریکا آمده است البته گران تمام میشود چرا که در این شرایط باید بر روی دیزلی که از برج تقطیر نفت خام به دست میآید فرآوری انجام شود. موتور با کیفیت پایین بعد از مدتی داغ می کند و احتمالا خاموش شود یا توان خروجی خود را از دست می دهد. در آن زمان توربوشارژر فناوری رایجی در رقابتها نبود و یک دهه بعد استفاده از آن در میان تیمهای حاضر در رقابتها رواج پیدا کرد. مخترع آلمانی موتور دیزل مهندس Rudolf Christian Karl Diesel در سال 1913 سوار بر کشتی به مقصد لندن شد اما هیچ گاه با پای خود از کشی پیاده نشد چرا که جسد او را پس از آنکه خدمه کشتی اعلام کردند ناپدید شده حدود 10 روز بعد در ساحلی در اقیانوس پیدا کردند. را افزایش می دهد بنابراین موتور می تواند روشن شود .