تفاوت یک موتور دیزلی با یک موتور بنزینی :: تی خودرو

روغن دیزل ژنراتور ، در تمام سیستم موتور به چرخش در می آید و تمام موادی که بر روی قطعات داخلی موتور نشست کرده است را می شوید و با خودش حمل می کند. دیزل ژنراتور که به موتور برق هم معروف است در اصل وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را دارد تا بتواند در مواقع اضطراری به عنوان یک منبع تغذیه جایگزین عمل کرده و برق واحد های مورد نظر ما را تامین کند. ژنراتور باید توان مورد نیاز پیشبینی شده معتبر را بدون آسیب فراهم کند این امر با دادن یک یا چند رتبه به ژنراتور بدست میآید. کمپانی دویتس با ارائه رنج وسیعی از موتورهای دیزل یکی از برندهای به شدت معتبر و قدرتمند در این زمینه است. این خودرو از پیشرانه توربو دیزل 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ کامینز به حجم 3.8 لیتر بهره میگیرد و با ظرفیت کامل بار، به وزن 8 تن میرسد و با کمک ترمزهای تمام بادی دو مداره مستقل (جلو و عقب) مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) کمپانی WABCO و کمک ترمز اگزوز (خفه کن) به حالت سکون در می آید. رودولف دیزل مهندس بزرگ آلمانی بود که سیکل کاری موتورهای طراحیشده خود را متفاوت از سیکل اتو طراحی کرد تا در آن بتواند از خواص گازوئیل برای سوخت و ساز نهایت بهره را ببرد.

سادهترین متد روشن کردن موتور، اجازه ورود هوا از یک منبع فشار بالا (تقریباً 1.7 تا 2.4 مگا پاسکال) به هر یک از سیلندرها در زمانه احتراق نرمال آنهاست. تأمین جریان برق برای یک ژنراتور و استفاده از یک موتور کوچک بنزینی که بهصورت مشابهی به چرخ لنگر موتور متصل هستند هم متدهای دیگری برای روشن کردن موتور دیزلی هستند. یک موتور دیزلی با دریافت انرژی از نوعی منبع خارجی روشن میشود تا زمانی که شرایطی به وجود بیاید که موتور بتواند با انرژی خود کار کند. هم موتورهای دیزلی و هم موتورهای بنزینی هوا را در یک محفظه فشرده میکنند که این فشار باعث انفجار میشود، اما نحوه وقوع انفجار در این دو موتورها متفاوت است. موتورهای بنزینی محدودیتی از نظر نسبت هوا به سوخت دارند، اما موتورهای دیزلی میتوانند در محدوده بسیار وسیعی کار کنند. سایر متدهای استارت موتور از تجهیزات کمکی استفاده میکنند که شامل متد ورود ناگهانی حجم زیادی هوای متراکم داخل یک موتور که آماده است تا چرخ لنگر یک موتور دیزلی را بچرخاند، میشود.

فیلتر روغن کثیف شده است لذا برای رفع مشکل روغن فیلتر روغن را تعویض کنیم. روغن دارای کیفیت مناسبی با توجه نوع موتور و شرایط کاری و آب و هوایی ان نیست لذا برای رفع مشکل روغن را تعویض و از روغن با درجه مناسب استفاده کنیم. روغنهای تصفیه شده توسط کارخانجات و کارگاههای غیر معتبر دارای افزودنیهای فوق به مقدار استاندارد نبوده و موجب اسیب دیدگی موتور دستگاه دیزل ژنراتور میگردد لذا هرگز از روغنهای تصفیه شده و فروشندگان غیر معتبر روغن خریداری نفرمایید. پس هر چند که امروزه از واژه نیمدیزل برای موتورهایی که قبل از روشنشدن نیاز به استفاده از گرمکن دارند استفاده میشود، اما در واقع این تعریف به موتورهای ابتدایی ساخته شده بر اساس سوخت گازوئیل بازمیگردد و امروزه بسیاری از خودروهای دیزل، دارای پیشگرمکن سوخت شدهاند. هر دو نوع موتورهای دو زمانه و چهارزمانه ممکن است با قطر سیلندر کمتر از 600 میلیمتر طراحی میشوند؛ اما موتورهایی که قطر سیلندر بیش از 600 میلیمتر دارند انحصاراً سیستم دورهای دو زمانه دارند. به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، پیشرانههای دیزل دارای امتیازات و محاسنی هستند که استفاده از آنها را امروزه بسیار گستردهتر از بخش خودروهای سنگین کرده و این در حالی است که مهمترین مزیت سوخت گازوئیل در مقابل بنزین، استفاده و مصرف کمتر در کنار آلایندگی پایینتر است که در نهایت موجب کاهش هزینهها و آلایندهها میشود.

از این رو یک دیزل ژنراتور دارای اجزایی است که بصورت مختصر در ذیل شرح داده شده است. پمپ روغن دیزل ژنراتور نوعی وسیله است که سبب هدایت روغن موجود در موتور با فشار به داخل محفظه روغن کاری می گردد که این کار به منظور روانکاری صورت می گیرد. از دیگر مواردی که سبب ساز تمایز این موتور دیزلی با دیزل هایی از سایر برند ها می شود، دسترس بودن قطعات یدکی و وجود تخصص کافی در داخل کشور برای انجام تعمیرات در صورت نیاز است. این اتفاق سبب شد بسیاری از قطعات این موتور با قطعاتی تولید شود که هنوز دانش فنی آن کاملا در اختیار طرف ایرانی نبود، برای همین این موتور دچار خرابی های فراوارنی پس از تولید شد. در کل موتورهای دیزل که موتور دیزل ولوو نیز یکی از برند های تولید شده از این نوع است، به انواع گسترده ای از موتور های احتراق داخلی گفته میشود که بدون نیاز به جرقه الکتریکی ماده سوختی شعله ور می شود. سیستم احتراق در موتور بنزینی استفاده از جرقه شمع است برای همین نیاز نیست سوخت در موتور بنزینی فشردگی زیادی داشته باشد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سه روغن موتور دیزلی بهران، ایرانول و پارس.

بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید انتخاب یک روغن موتور مناسب با تکنولوژی موتور است. امید به آن است که این مقاله به شما کمک کند تا با اطلاعات کافی که بدست می آورید بتوانید بهترین روغن موتور دیزلی را برای خودروی خود انتخاب کنید. اولین کامیون های دیزلی در دهه 1920 به بازار وارد شدند. شرکت رایا مولد وارد کننده پمپ روغن دیزل ژنراتور یا اویل پمپ دیزل ژنراتور OIL PUMP برند های مختلف همچون ولوو ، کامینز ، پرکینز ، کترپیلار، لوول ، دویتس و … طی چهار روز آینده نیز ۱۱ محصول دیگر توسط ۲۲ شرکت خودروسازی رونمایی و معرفی خواهد شد. نمایشگاه خودرویی امسال غایبین بزرگی مانند گروه خودروسازی سایپا، کرمان خودرو و مدیران خودرو در کنار نبود شرکت های واردکننده خودرو دارد. محل ساخت دیزل ولوو با توان های مختلف، کشور های مختلفی اروپایی چون آلمان ، سوئد و فرانسه می باشد اما تمامی این محصولات تحت برند گروه صنعتی ولوو کشور سوئد وارد بازار می شوند. دیزل ولوو خروجی یکنواخت، بدون لرزش و با صدای کم دارد که در بسیار از کاربرد های صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنا براین از دو فیلتر موازی استفاده شده تا به کمک این فیلتر ها سوخت لازم تصفیه شود و از خروجی مشترکی سوخت تصفیه شده به پمپ انژکتور برسد.

موتور های دیزل در ابتدای تولید، بسیار کند بودند، بنابراین تمامی گروه های صنعتی و شرکت های بزرگ که تولید این نوع موتور ها را در دستور کار قرار داده بودند، تلاش نمودند تا موتور دیزل سریع به بازار معرفی نمایند. در نتیجه در گروه موتورهای کوچک، تمایل مصرفکنندگان به این موتورها کم است. این موتورها معمولاً سطوح بالایی از ذرات معلق (دوده)، ترکیبات نیتروژن فعال و بو را در مقایسه با موتورهای اشتعال با جرقه آزاد می سازند. مهمترین ویژگی موتورهایی که بر اساس سیکل دیزل طراحی و ساخته میشدند، در این بود که در آنها از شمع و سیستم جرقهزنی خبری نبود و احتراق بر اساس تراکم بسیار زیاد هوا و پاشش سوخت روی آن برای ایجاد جرقه و انفجار صورت میگرفت. هوا آنقدر گرم است که سوخت بلافاصله بدون نیاز به یک جرقه جرقه مشتعل و منفجر می شود. سوختی که به داخل هوایی با دمای بالاتر از دمای «احتراق خودکار» خود اسپری میشود، خودبهخود با اکسیژن هوا عکسالعمل نشان داده و منفجر میشود. فرآیند احتراق در یک موتور دیزلی ناهمگون یا نامتجانس است که یعنی سوخت و هوا قبل از شروع احتراق با هم ترکیب نمیشوند. وظیفه اصلی روغن موتورهای دیزلی چیست ؟

باید دید سیدرضا فاطمی امین امروز در شهر آفتاب حضور خواهد یافت؟ در ادامه به بررسی بیشتر موتور تک سیلندر گازوئیلی خواهیم پرداخت. فقط 1 دقیقه بعد از روشن شدن موتور دیزل در صورت بالا نرفتن نشانگر فشارسنج روغن باید سریعاً برای بررسی خاموش شود و قبل از استارت زدن و مشاهده روغن باید علت را کشف و عیب را برطرف کرد. سیکل اتو و موتورهای ساختهشده بر اساس آن در سال 1982 به طور رسمی به نتیجه رسید و به همین علت نیز پیشرانههایی که بر اساس این روش ساخته شدند، دیزل نام گرفتند. یکی از نام آشنا ترین موتور دیزل ها میان فعالان و متخصصان صنعتی است که توسط گروه صنعتی ولوو سوئد تولید می شود.

اولین محصولات گروه صنعتی ولوو از میان موتور های احتراق داخلی، موتور های خودرو های سواری بود اما امروزه این شرکت یکی از بزرگترین و معتبر ترین تولید کنندگان انواع موتور های احتراق داخلی است و موتور های دیزل این برند سهم بازار قابل توجهی را در اختیار خود گرفته اند. اما نکته مهم دیگر در خصوص تولید گشتاورهای بالا در این پیشرانهها، به نوع پاشش سوخت درون هوای فشرده شده سیلندرها برمیگردد؛ جایی که زمان پاشش نیز به کوتاهی انواع بنزینی نیست. این تراکم بالا که ناشی از افزایش طول شاتونهاست، منجر به بالارفتن گشتاور تولیدی موتور میشود تا جایی که استفاده از موتورهای دیزل را برای خودروهای کار و تجاری بسیار مناسب میگرداند. قابلتوجه است که برای یک نسبت تراکم مشخص، بازده نظری موتور اشتعال جرقهای بیشتر از نسبت تراکم در موتورهای احتراق تراکمی است؛ اما در عمل این امکان وجود دارد تا از موتورهای احتراق تراکمی در نسبت تراکم بهاندازه کافی بالا استفاده شود تا بازدهی بیش از بازده قابل تحقق در سیستمهای احتراق جرقهای به دست بیاورند. هوای متراکم بهاندازه کافی گرم میشود تا سوخت را محترق کند. دمای هوا معمولاً بیش از 526 درجه سانتیگراد است؛ اما در هنگام روشن شدن موتور، از آنجایی که دمای هوا در سیلندرها توسط نسبت تراکم موتور و دمای فعلی تعیین میشود، گاهی متدهای گرم کردن سیلندر هم به کار گرفته میشود.

سیدرضا فاطمی امین وزیر محترم صمت ساعت ۱۵ عصر امروز برای افتتاح نمایشگاه در شهر آفتاب حضور خواهد سایت araddiesel یافت. سیدرضا فاطمی امین باید بداند نبود دومین خودروساز بزرگ کشور، گروه خودروسازی سایپا که دولت سهام دار آن نیز هست، نشانه خوبی از اوضاع مالی خودروسان ندارد. بازار؛ گروه خودرو: نمایشگاه خودرویی تهران به عنوان مهم ترین نمایشگاه صنعت خودرو امروز پس از چهار سال کار خود را آغاز می کند. هرچند که از زمان سکان داری فاطمی امین در وزارت صمت اقدام برتری در صنعت خودرو از ایشان دیده نشده است و معمولا از پاسخ به سوال خبرنگار فرار می کند، باید دید امروز در شهر آفتاب حضور خواهد یافت؟

موتورهای دیزلی پس از احتراق مواد و آلاینده های دوده ای بسیار زیادی تولید می کنند و از طریق ضربات موتور ( کارکرد) به سیستم روغن کاری وارد شده و روغن موتور باید با آن ها مقابله کند. گاه در تبلیغات می گویند موتورهای دیزل از موتورهای بنزینی تمیزترند، زیرا این سوخت نیازی به افزودنی های سربی ندارد و آلاینده های گازی کمتری تولید می کند؛ اما این موتورها مقادیر فراوانی ذرات ریز و سیاه کربن آزاد می کنند که ظاهراً سرطان زایند و ممکن است بیماری آسم را تشدید کنند یا آن را پدید آورند. اما پیشرانههای دیزل به خاطر ترکیبات و نوع سوختن گازوئیل، در کنار آلایندگی کمتر در تولید گاز CO اما ذرات معلق بیشتری تولید میکنند که نیاز به استفاده از فیلترهای جذبکننده این ذرات را در این موتورها بیشتر کرده است. موتور دیزل ولوو با شهرت و مقبولیت جهانی توسط گروه صنعتی ولوو و تحت نام تجاری VOLVO PENTA تولید می شود.

کارکرد موتور دیزل از 4 گام اصلی مکش یا تنفس، تراکم یا فشار، کار یا انفجار و تخلیه دود تشکیل می شود. دیزل ولوو مشابه سایر موتورهای دیزل موجود در بازار از قطعات مختلفی تشکیل شده است که از این میان می توان به پمپ انژکتور، انژکتورها، فیلتر های سوخت ، لوله های انتقال سوخت و توربو شارژ ها اشاره نمود اما طراحی کارآمد آن را به محصولی متمایز تبدیل نموده است. این موتور مشابه سایر محصولات برند ولوو هزینه نگه داری کمتری در مقایسه با محصولات مشابه دارد، همچنین طراحی این موتور به گونه ای است که راه اندازی این آن ساده بوده و پیچیدگی فنی ندارد.

سیستم تزریق سوخت موتور دیزلی معمولاً برای تأمین فشار تزریق بین 7 تا 70 مگا پاسکال که معادل 1000 تا 10000 پوند در هر اینچ است، طراحی میشود؛ اما تعدادی سیستم فشار بالا هم وجود دارند. افزودن توربو شارژ و افترکولر میتواند عملکرد موتور دیزلی را از نظر قدرت و بازده تقویت کند. امروزه به موتورهای دیزلی که برای روشن شدن نیاز به استفاده از گرمکن سوخت دارند، موتور نیم دیزل گفته میشود و این در حالی است که در موتورهای دیزل، این کار لازم نیست. این دانشگاه، جذب دانشجو در رشته طراحی و بهینهسازی موتورهای دیزلی در مقطع کارشناسی ارشد را نیز در کارنامه خود دارد. از سایر ویژگی های برجسته دیزل ولوو میتوان به داشتن سیستم خنک کننده با طراحی ویژه و قابلیت تنظیم قدرت اشاره نمود. طرح و چهارچوب ساختار موتور دیزل فقط در سیستم مصرف و تنظیم سوخت با موتورهای دیزل اشتعال جرقهای متفاوت است؛ پس چهارچوب بسیار مشابهی بین این موتور دیزل ها وجود دارد و تنها تفاوت ساختاری آنها دستگاهها و قطعات ذیل می باشد که در موتور دیزل ها وجود دارد و در بقیه ی موتور دیزل های احتراق داخلی وجود خارجی ندارد.