روغن موتور دیزلی چیست ؟

بیشتر سوختهای دیزلی که تولید و مصرف میشوند، از نفت خام در پالایشگاههای نفت تصفیه میگردند. نسبت تراکم از 15:1 تا 19:1 با فاصله یک واحد و از سوختهای جایگزین سوخت مبنا (دیزل) شامل متانول، اتانول، ترکیب دیزل و اتانول، بیودیزل و دکان استفاده شد. در تحقیق حاضر جهت بررسی ویژگیهای عملکردی و آلایندههای خروجی با نسبت تراکمهای مختلف و سوختهای جایگزین از حل عددی یکبعدی دینامیک سیالات محاسباتی با نرمافزار GT-Power جهت مدلسازی موتور دیزلی شش سیلندر تزریق مستقیم استفاده گردید. پس تفاوت روغن موتور دیزلی با بنزینی در همین افزودنی هایی است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اجزای موتور دیزل ECU است که در واقع مخفف Electronic Control Unit هست به معنی واحد کنترل برقی یا همان کامپیوتر موتور است.

در موتورهای بنزینی چون نسبت سوخت و هوا باید در حد مشخصی باشد، مقدار باز شدن دریچه هوا که با گاز دادن پیشرانه اتفاق میافتد، از عوامل موثر بر مقدار پاشش سوخت و در نتیجه میزان انرژی تولید شده در پیشرانه سایت araddiesel است. اما دریچه هوا در پیشرانههای دیزلی همیشه به صورت کامل باز است و فقط مقدار سوخت با گاز دادن، تغییر میکند. پیشرانههای دیزلی به دلیل جنس خاص سوخت و سیکل کاری نسبتا متفاوت، دارای گشتاور تولیدی بالایی هستند. پس از سپری شدن زمان تاخیر احتراق سوخت دیزل به خوبی که پودر شده و آماده احتراق است خود به خود در ابتدای این کورس محترق می شود. موتورهای دیزلی از قطعات بزرگتر و بادوام تری استفاده می کنند زیرا انفجارهای داخلی بیشتر است و باید بتوانند در برابر این انفجارها مقاومت کنند.

با شروع از استاندارد 4 ، پیش تزریق چند مرحله ای در موتور احتراق داخلی انجام می شود. پمپ بنزین فشار مداومی را در سیستم ایجاد می کند. لازم است تا بوش سیلندرتر ، بعد از استقرار به خوبی در مقابل آب سیستم خنک کننده ، آب بندی گردد. این نوع از موتورها مانند موتورهای بنزینی در دو نوع چهار زمانه و دو زمانه وجود دارند. ساختار افزودنی هر نوع روان کننده و یا روغن صنعتی تفاوت عمده ای بین انواع صنعتی و خوردو ایجاد می کند. در کل موتورهای دیزل که موتور دیزل ولوو نیز یکی از برند های تولید شده از این نوع است، به انواع گسترده ای از موتور های احتراق داخلی گفته میشود که بدون نیاز به جرقه الکتریکی ماده سوختی شعله ور می شود. تفاوت موتور دیزلی و بنزینی در گشتاور، میزان مصرف سوخت، میزان آلایندگی زیستمحیطی و قیمت خرید و تعمیرات، از نکات مهمی است که باید قبل از انتخاب خودرو به آن دقت کنید. این همزمانی شامل جور کردن ولتاژ، فرکانس و فاز قبل از اتصال ژنراتور به سامانه است. روغن دیزل ژنراتور یکی از انواع روغن های تولید شده دیزلی است که مهم ترین مصرف آن در دستگاه های تولید برق و ژنراتورهای برق است.

در سراسر کشور به همراه تامین قطعات (لوازم یدکی موتوری و لوازم مورد نیاز برقی ) و ضمانت کار. در این مرحله سوپاپ هوا باز و سوپاپ دود بسته هستند پس هوا و سوخت وارد قسمت بالای پیستون میشود. وضعیت اما این روزها تغییر کرده است تا جایی که موتورهای دیزل این روزها پای خود را به شکل گستردهای حتی در دنیای خودروهای سواری باز کردهاند و دیگر خبری از سر و صدا و دود سیاه آنها نیست و حتی میتوان آنها را موتورهای پاک دانست. جنس بدنه سیلندرهای اکثر خودرو های سواری قدیمی از جنس چدن میباشد که در گذشته به دلیل سنگین شدن وزن موتور و جذب گرمای بالا بازده موتور کاهش میافته ولی در موتور خودروهای امروزی جنس بلوک سیلندر از آلیاژ آلومینیوم میباشد آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی خیلی بیشتری نسبت به چدن است و قابلیت هدایت حرارتش بیشتری نسبت به چدن دارد .

می شود ، به جای اینکه مخلوط هوا و سوخت وارد شود. برای اینکه بدانید کدام روغنموتور کیفیت بهتری دارد باید از مشخصات و نمادهایی که روی آن درج شده به کیفیت روغن پی ببرید. به مرور زمان این قطعه کامل تر شد و قطعه هایی مانند کولر روغن موتور و ترموستات و کارتل روی آن نصب و سیلندرهای امروزی با متریال های بهتر و قطعات کوچیکتر ، سبکتر و کاربردی تر ساخته شد . و اگر یک توربوشارژر در ماشین نصب شده باشد ، این ابزار امکان ایجاد موتور برتر از بنزین را فراهم می کند. تولید برق و نصب ژنراتور روی موتورهای دیزلی، از استفاده های عمومی این دستگاه می باشد. روغن موجود در دستگاه دیزل ژنراتور را می توان به خون درون رگ انسان تشبیه نمود. در زمان کورس مکش پیستون به سمت پایین حرکت می کند.هوا بدون مانع از طریق سوپاپ ورودی به داخل اتاقک احتراق موتور جریان می یابد. مکش یا تنفس : هنگامیکه پیستون از نقطه مرگ بالا به سمت نقطه مرگ پایین حرکت میکند، به دلیل افزایش حجم بسته سیلندر، خلاء نسبی ایجاد میگردد.

گزینه دیگر سیستم پیش گرمایش کابین است که تجهیزات آن به طور انحصاری از سوخت دیزل برای گرم كردن كابین استفاده می كند. هم عملیات روی زمین و هم زیر زمین، به تجهیزات دیزلی برای استخراج مواد و بار کردن آنها به کامیونها وابسته است. سوخت دیزل سرد پس از ورود به محفظه احتراق از نازل ها بسیار سریع بر روی دیوارهای سیلندر می شود. این روشها همان استفاده از SCR یعنی مبدلهای كاتالیستی می باشد كه با استفاده از مواد واسطه نظیر آمونیاك و اوره به صورت كاتالیزوری بر گازهای خروجی اثر می نماید. این در حالی است که در موتورهای دیزل برای کاهش آلایندهها، فیلتر دوده و همچنین سیستم SCR برای پاشش مایع ادبلو به کار میرود.

راندمان شفت خروجی در حدود 35 تا 45% می باشد كه می تواند توان خروجی تا Mwe 15 را تامین نماید. موتور دیزل را میتوان بر اساس کاربرد، سر سیلندر، توان، نام برند و مصارف در دستههای متفاوتی قرار داد. چون سیلندر ، استوانه ای توخالی است پس جهت ایجاد چندسیلندر ، بر روی یک بلوک فلزی ، چند سوراخ ایجاد می کنند و آن را بلوک سیلندر می نامند. مجبور کردن این نوع موتورها با افزایش سرعت میل لنگ یک فرایند کاملاً پیچیده و بی اثر است. در بعضی از موتورها برای کاهش عرض بلوک سیلندر و در نتیجه کاهش عرض کلی موتور و همچنین کارکرد بهتر موتور خودرو ، موتور را به صورت V شکل می سازند یعنی نصف بوش ها را با زاویه ( نسبت به میل لنگ ) و به صورت جفت در روبروی یکدیگر قرار می دهند.

گشتاور بالای موتورهای دیزلی در دورهای پایین موتور به دست میآید که استفاده از این پیشرانهها را برای خودروهای تجاری، بسیار مناسب میکند. در این مرحله پیستون از پایین به بالا حرکت میکند و هر دو سوپاپ هوا و دود بسته هستند . هنوز هم برای بسیاری، این موتورها نمادی از آلودگی زیست محیطی و دود سیاه و سر صدای وحشتناک هستند؛ موضوع بحث موتور دیزل است، موتورهایی که با وجود تواناییهای بی نظیرشان چند سال است در سایه مشکلات قدیم که داشتند کمتر دیده شدهاند. از بزرگترین محاسن آن میتوان به نبود سیستم جرقهزنی و حذف مشکلات آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امداد هوایی و تیمهای جمعیت هلالاحمر استان اصفهان برای اعزام به مناطق زلزلهزده اعلام آمادگی کرده است، افزود: نیروهای امدادی جمعیت هلالاحمر منطقه جنوب ازجمله شهرستانهای شهرضا، سمیرم، دهاقان و مبارکه ۲۴ ساعت در حالت آمادهباش بودند اما به علت صادر نشدن درخواست از سوی سازمان امداد، نیروها در وضعیت سفید قرار گرفتند. ضمن اینکه ضریب تراکم بالای این پیشرانهها نیز منجر به استارت سختتر آنها میشود. برعکس موتورهای دیزلی، موتورهای بنزینی در فرآیند احتراق ضربه و فشار کمتری دارند و به همین دلیل طراحی آنها فشرده تر و کوچکتر بوده، وزن آنها کمتر و عملکرد آنها نیز ظریف تر است. یکی دیگر از قطعات درون سیلندر ، بوش سیلندر است قطعه ای که با فشار در بدنه سیلندر جاسازی می شود و پیستون و رینگ را در خود جای می دهد. در این موتورها كه سیستم های خنك كاری پیچیده تری نسبت به موتورهای احتراق جرقه ای دارند، دما اغلب پایین تر است. محبوبترین موتور در بزرگراه دیترویت مدل 12.7 لیتری بود که از سیستم ddec بهره میبرد. البته امروزه بیشتر خودروهای داخل کشور به دلیل هزینه های بالای زندگی و بالا رفتن قیمت قطعات بابت خرید کاتالیزور اقدام نمی کنند و در نتیجه تصمیم به خالی کردن کاتالیزور کرده و همین امر باعث افزایش آلودگی هوا می شود.

در روش اول ، آب سیستم خنک کننده ، مستقیماً با دیواره بوش تماس ندارد در حالی که در روش دوم آب ، به منظور خنک کاری با دیواره خارجی بوش در تماس می باشد و معمولاً در موتورهای دیزل از روش دوم استفاده می شود. حال زمان دوم فرا رسیده است. این دما در حدود 85 است كه این مقدار ماكزیمم دمای این موتور می باشد، بنابراین فرصت برای باز یافت حرارت بسیار محدوداست. توان این نوع موتورها حدودkW 500 ودر بعضی موارد تا حدود MWe 2 می رسد. در موتور های بابکت اصولا از موتور های ۴سیلندر از نوع خطی استفاده میشود.

به این طریق محتوی سیلندر باز هم گرمتر شده و فشار آن نیز با هم بیشتر می شود.بخش بزرگی از انرژی آزاد شده از احتراق تبدیل به انرژی حرکتی پیستون می شود.میل شاتون این انرژی را تبدیل به گشتاور چرخشی در میل لنگ می کند. تقسیم بندی موتور ژنراتور دیزلی به صورت دو زمانه و چهار زمانه بر اساس تعداد دفعات احتراق درون سوز در هر دور گردش میل لنگ صورت میگیرد و همچنین تقسیم بندی موتور ژنراتور دیزلی به صورت خطی و خورجینی بر اساس شکل قرارگیری سیلندرها انجام شده است. در موتور دیزل چهار زمانه ،سوپاپ ها جریان هوا را هدایت می کنند.آن ها کانال های ورود و خروج هوا را به سیلندرها باز و بسته می کنند . در بعضی از موتورها ، سیلندرها را در امتداد یک خط ایجاد می کنند. برایناساس انواع روغنموتورها به دودسته تک درجهای و چنددرجهای تقسیم میشوند که در زیر به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت. معمولا دو نوع بلوک سیلندر در ساختمان موتور ها به کار می رود. این نوع موتورها در اصل مشتقاتی از موتورهای دیزلی می باشند كه در خودروهای دیزلی استفاده می شود. هنگام نزدیکی پیستون در بالاترین نقطه نتیجه مخلوط هوا و سوخت ، باعث جرقه شمع میشود.

یکی از اصلی ترین قطعات در موتور تمام ماشین آلات سیلندر است . در این مرحله پیستون از بالا به پایین حرکت میکند در نتیجه در فضای بالای پیستون خلا نسبی ایجاد میشود. روش فیلتر نمودن دو مرحله ای: فیلتر دو مرحله ای به صورت دو واحد جدا از هم در مدار قرار گرفته و سوخت را به نوبت تصفیه میکند. طبق اظهارات او، هدف هوندا «پیشرفت در حوزههای خودرو، پیشرانه، انرژی و رباتیک» است. شاید برای برخی قابل باور نباشد که راندمان حرارتی موتورهای دیزل از نمونههای بنزینی بالاتر است. اما در مقابل، قیمت این پیشرانه ها کمی بالاتر است. این ضریب تراکم بالاتر یکی از دلایل پرصداتر بودن این پیشرانه ها نیز هست. موتورهای دیزلی از توان بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی برخوردار هستند. به منظور کاستن اصطکاک لازم است که پیستون روغن کاری شود. مهمترین مرحله در احتراق همین مرحله است. در سال 2007، کامینز جدیدترین موتور سری B را که برای استفاده در زیر کاپوت دوج رم در نظر گرفته شده بود، رونمایی کرد. انژکتور بایستی قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات زیر تبدیل کند. این فرآیند موجب بالا رفتن دمای هوا تا حدود 500 درجه سانتی گراد میرسد.