روغن موتور دیزلی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

از مهم ترین دلایل مصرف و ویژگی های روغن توربو شارژ می توان به عدم رسوب پذیری در آن ها اشاره نمود زیرا فیلتر ورودی توربو شارژر نیز ممکن است تحت تاثییر رسوبت نامطلوب قرار گیرد که با جمع شدن رسوبات درون شلنگ ها مانع از رسیدن روغن به درون توربو شارژر ها می گردد و به نوعی سرعت حرکت روغن توربو دیزل را هم کاهش می دهد. درست است که روغن موتورهای بنزینی و دیزلی هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند روغن موتور بنزینی و دیزلی اما نمیتوان بر اساس این کاربردها برای خرید آن اقدام کرد، بلکه افراد باید ببینند در دفترچه خودرو آن ها چه روغنی پیشنهاد شده است و همان را خریداری کنند.

در حالیکه این اصلا کار درستی نیست و به منظور سفت تر(ویسکوزتر) بودن روغن این کار نباید انجام شود. امروزه برای افزایش طول عمر ماشین ها، صاحبان خودروها هزینه های زیادی می کنند به همین دلیل بازار عظیمی برای روغن موتور در صنعت خودرو به وجود آمده است. نسبت تراکم درجه ای است که گازها می توانند در سیلندر موتور فشرده شوند. سوخت خودروهای دیزلی، گازوئیل است و نسبت به دیگر سوختها، روغنی و سنگینتر است. موتورهای دیزل خودرویی نسبت قدرت به وزن قابل قیاسی با طرحهای احتراق شمعی قدیمی داشته و بازده سوخت بسیار بالایی دارند. برای موتورهای با حجم بالا عملکرد مناسبی دارد. اما فرقی نمیکند که موتور شما برای تولید برق از گازوئیل، بنزین، گاز طبیعی یا گاز مایع استفاده میکند، به هرحال به هنگام سوختن هریک از آنها، در داخل سیلندر، ممکن است دودی آلاینده از اگزوز خارج شود. اگر بخواهیم انرژی بیشتری را از مخلوط هوا و سوخت بگیریم، نسبت تراکم بالا مطلوب است زیرا منجر به راندمان حرارتی بالاتر می شود. ژنراتور می تواند برق تک فاز یا سه فاز تولید کند.

موتور بنزینی برخلاف موتورهای دیزلی که برای راه اندازی به انرژی الکتریکی نیاز دارند، به مصرف باتری کمتری نیاز دارد. برای نشان دادن این نکته: اگر یک تجارت خرده فروشی به طور میانگین ۱۰۰۰ دلار در ساعت درآمد نقدی داشته باشد، کاهش درآمد در زمان یک قطع برق طولانی، بدون در نظر گرفتن هزینه کارمندان بیکار در این مدت بسیار بالا خواهد بود. چگونه گاز های آلاینده موتور دیزلی را کاهش دهیم؟ از کاربرد های سیستم آب خنک می توان به فضای باز و سهولت کار در خنک سازی موتور اشاره کرد. خودروهای دیزلی از نوع موتورهای احتراقی درون سوز هستند و این به آن معناست که ابتدا سوخت وارد سیلندرها و یا به عبارتی دیگر بخش اصلی موتور شده و پس از فعل و انفعالات شیمیایی، شروع به سوختن و تولید انرژی مکانیکی می کند. یکی از محبوب ترین مقالات سایت HowStuffWorks طرز کار موتور خودرو است ، که در مورد اساس اولیه موتور های احتراق داخلی توضیح می دهد و در مورد سیکل چهار زمانه بحث می کند و در موتور تمام سیستم های کمکی که به موتور کمک می کنند تا کار انجام دهد صحبت می کند. احتراق در موتور برق دیزلی به علت تراکم و فشرده سازی داخل محفظه تقریبا 15 الی 25 برابر بیشتر از موتور برق های بنزینی است.

در خودروهایی که کارکرد دیزلی دارند، پیستون هوای وارد شده به محفظه احتراق را فشرده می کند و دمای ایده آل را به دست می آورد تا در هنگام ورود سوخت، منفجر شود و چرخه کامل شود. قیمت روز روغن دیزل ۲۰ لیتری صادراتی با گرید ۵۰ sc/cc و ۵۰ cd بمنظور صادرات روغن با بشکه ۲۲۰ لیتری و انجام امور گمرکی و ترخیص انجام می شود. نتایج نشان می­دهند درصد تغییرات عناصر فرسایشی پس از ۱۵۰ ساعت کارکرد روغن همگی کمتر از ۵۰ درصد و در حد قابل قبول بوده­ اند و درصد تغییرات عناصر فرسایشی در آخرین آزمایش یعنی پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد موتور در مورد اکثر عناصر کمتر از ۵۰ درصد بوده است و تنها در مورد سرب این درصد بالاتر از ۵۰ درصد می­باشد.

همه وظایف در موتور های جدید توسط ارتباط ECM با مجموعه از سنسور های پیچیده ای که هر چیزی را از دور میل لنگ و دور میل سوپاپ تا دمای روغن و مایع خنک کننده را اندازه گیری می کنند ، حتی وضعیت موتور(T.D.C) کنترل می شود . ژنراتورهای دیزلی به دلیل طول عمر زیاد و هزینه های عملیاتی کمتر توصیه می شوند. در این مقاله برای شما هر آنچه که لازم بود تا درباره ماشینهای دیزلی بدانید را به تفصیل بیان کردیم. بسیار پیش آمده تا افرادی که قصد خرید و فروش اتومبیل را دارند، شروع به تحقیق و شناخت درباره خودروهای مختلفی همچون دیزلی و یا بنزینی میکنند و به همین خاطر ما امروز میخواهیم تا هر آن چه را که لازم است تا درباره خودروهای دیزلی بدانید را برایتان در این مقاله به رشته تحریر دربیاوریم.

اگر در داخل روغن مواد حل نشده مشاهده گردد، میتواند به دلیل وجود سوخت غیر استاندارد و احتراق ناقص مواد کربنی در روغن به سایت araddiesel وجود آمده است. برای حل این مشکل از سیستم های خنک کننده استفاده می کنند. احتراق صورت می گیرد. پس عملکرد موتورهای بنزینی، به صورت کلی، در یک محفظه احتراق آغاز می شود. موتورهای دیزلی پر سر و صدا بوده و دائما در حال لرزش هستند، بنابراین پایه های گیره و سایر قطعات مکانیکی که آنها را احاطه کرده اند نسبت به قطعات مورد استفاده موتورهای بنزینی نسبت به آسیب حساس تر هستند. گازوئیل (سوخت موتورهای دیزلی) نسبت به بنزین سنگین تر و روغنی تر می باشد و قابلیت تبخیر آن نسبت به بنزین کمتر است. بررسی دقیق مزایای و معایب موتورهای بنزینی و دیزلی به شما در گرفتن تصمیم درست و خرید دستگاه مناسب کمک می کند. با اضافه کردن مزیت های باز بودن در حالی که رقبای فاقد برق پشتیبان بسته هستند و تحلیل هزینه/ سود حتی بهتر هم به نظر می رسد. در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بستهاند و پیستون به نقطه مرگ بالا میرسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق میگردند.

باید ذکر کرد که روغن بهران توربو دیزل ۲۰w-50 ، روغن موتور ديزلي مرغوب است كه در انواع نيمه سينتتيك و معدني براي روانكاري موتور هاي دیزلی چهار زمانه مدل ۱۹۹۸ که با دور و سرعت بالا کار می کند و دارای استاندارد Euro II هستند، توصیه مي شود. همانطور که در دیوان سعدی آمده است که رنگ رخسار می دهد خبر از سر درون مجموعه صنعتی کاشانی نیز این بیت معروف را در ارتباط با دیزل ژنراتور اینگونه تعبیر میکند که می توان از روی رنگ دود خروجی دیزل بسیاری از عوامل و مسائل تکنیکی موتور دیزل را تشخیص داد که در اینجا بصورت مختصر انواع رنگ دود دیزل و دلایل آنرا بیان می کنیم.پس از انجام عمل احتراق درون سیلندر،دود ناشی از عمل احتراق از مسیر سوپاپ دود و اگزوز به خارج از موتور هدایت می شود.احتراق کامل و صحیح دارای کمترین میزان دود می باشد که مکانیک ها اصطلاحا میگویند موتور بدون دود کار می کند اما در صورت تنظیم نبودن و یا فرسایش قطعات موتور دیزل و یا هر علت دیگری که احتراق دردستگاه دیزل ناقص صورت گیرد، دود رنگی وگازهای آلاینده از اگزوز خروجی دیزل خارج می گردد.رنگ دود خروجی از موتور های دیزل نشانه خوبی جهت تشخیص وضعیت کاری موتور دیزل می باشد.دود خروجی به صورت سیاه، سفید و آبی ظاهر میگردد که هر رنگ دود دارای دلیلی می باشد که در زیر آنرا شرح می دهیم.

این مورد بسیار سریع تر نسبت به بار پایه توان است که میتواند ۱۲ ساعت از سرما بگیرد و سریعتر از توربین گازی است که میتواند زمان زیادی را مصرف کند. نسبت تراکم یک موتور به میزان فشرده شدن گازها در سیلندر موتور اشاره دارد که در بالا برای هر دو موتور اشاره شد. Rimula X monogrades عملکرد و محافظت عالی را برای این برنامه ها ارائه می دهد. با توجه به این که، انواع مختلف سوخت به نسبت فشار کاری متفاوتی نیاز دارند، این امر بر نحوه طراحی موتورها تأثیر می گذارد. این موتورها را به دسته کلی موتور چهار زمانه و موتورهای دو زمانه می توان تقسیم کرد. مثلا خودروهای مسافربری با باک سوخت 50 لیتری می تواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند.

یک نیروگاه جزیرهای در نظر گرفته شده برای منبع توان اصلی، یک اجتماع مجزا (“توان اصلی”) غالباً دارای حداقل سه ژنراتور دیزل خواهد بود، که از هر دوی آنها انتظار میرود که بتوانند بار مورد نیاز را حمل کنند. یک دیزل ژنراتور بار بیشتری میگیرد هنگامی که سوخت تأمینی برای احتراق در سامانه افزایش مییابد و بار رها خواهد شد اگر سوخت تأمینی کاهش یابد. یکی از وظایف هر دولتی وضع قوانینی است که صاحبان مشاغل با پیروی از آنها باید در جهت کاهش میزان تولید گازهای سمی فعالیت کنند. در موتورهای بنزینی، هوا و سوخت پس از فشرده سازی یا متراکم شدن با هم مخلوط می شوند. برخی از محصولات جانبی حاصل از احتراق (سرب، روی و فسفر) به شدت می تواند توانایی کاتالیزور ها در تصفیه گازهای خروجی را تحت تاثیر قرار دهند. بیلهای مکانیکی توان-دیزلی و دریل­ها این محصولات را حفاری میکنند و آنها را در کامیونهای معدنی عظیم یا بر روی کمربندهای حامل که با سوخت مشابهی کار میکنند، حمل می­کنند.

امروزه کاهش هزینه برق پشتیبان و تسهیل نصب ژنراتورها، در حال تبدیل شدن به یک امر معمول است. چرا که این روغن موتور، وظیفه محافظت از موتور را داشته و در برابر سایش با کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک مقاومت بالایی دارد. ولوو با خانواده موتورهای جدید Drive-E مکانیکی طراحی کرده است که پیچیدگی را با استفاده از یک رویکرد ماژولار و فشرده کاهش می دهد. خودروهای با موتورهای دیزلی می توانند مسافت پیموده شده زیادی را طی کنند. موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سنگین تر بوده و باعث میشود در خودروهای اسپرت این مورد نامطلوب باشد، چرا که ماشین بازان و اسپرت سواران دوست دارند حرکت های سریع و دور زدن های متفاوتی را با ماشین تجربه کنند. نمیتوان به صورت قطعی ادعا کرد که موتور بنزینی بهتر است یا موتور دیزلی.

در مقایسه ای مشابه گفته می شود موتورهای بنزینی برای کارهای سبک ترکه سرعت مد نظر است، گزینه بسیار خوبی هستند. در برخی موارد در خروجی اگزوز جرقه های آتش همراه با دود خاکستری مشاهده می شود که دلیل آن خرابی انباره اگزوز ودر مواردی تنظیم نبودن فیلر سوپاپ ها و تایمینگ نبودن زمان پاشش سوخت یا به اصطلاح پس سوزی است. کار اولیه دیزلها توان دادن به شبکه است. بهطور مثال در انگلستان تعداد ۰٫۵ GWe از دیزلها بهطور منظم استفاده میشوند تا از شبکه ملی حمایت کنند که پیک بار آن ۶۰ GW است. راهاندازی یک موتور با بار کم سبب فشارهای استوانهای کم میشود و در نتیجه رینگ پیستون به صورت ضعیفی بسته میشود زیرا بستگی به فشار گاز نیرو در برابر فیلم روغن بر روی سوراخها برای شکلدهی مهر و موم دارد. تقسیم بندی موتور ژنراتور دیزلی به صورت دو زمانه و چهار زمانه بر اساس تعداد دفعات احتراق درون سوز در هر دور گردش میل لنگ صورت میگیرد و همچنین تقسیم بندی موتور ژنراتور دیزلی به صورت خطی و خورجینی بر اساس شکل قرارگیری سیلندرها انجام شده است.

یعنی دما به حدی بالا می رود که می تواند باعث اشتعال سوخت دیزل شود. برخی موتورهای دیزلی دارای شمع گرمکن (glow plug) هستند؛ یعنی زمانی که موتور دیزلی سرد است، هوای داخل سیلندر دمای لازم برای عمل احتراق را ندارد؛ به همین دلیل شمع گرمکن که یک سیم گرمایشی میباشد، توسط جریان الکتریکی گرم شده و محفظه احتراق را گرم و دمای هوا را در زمان سرد بودن موتور برای امکان استارت خوردن خودرو افزایش میدهد. انجمن مهندسین خودرو (SAE Or Society of Automobile Engineers ) ،روغنها را براساس گرانروی به دو دسته کلی غیر زمستانی و زمستانی (W) که ابتدای کلمه Winter یا همان زمستان میباشد طبقه بندی کرده است.