ستایش پوتین از موضع متوازن پکن درباره اوکراین

پکن از پیامدهای منفی بحران اوکراین بر اقتصاد جهان به شدت نگران است.  

شی جین پینگ نیز به نوبه خود گفت که جهان با “تغییرات عظیم بی سابقه در تاریخ” مواجه است.

پوتین، شی جین پینگ و دیگر رهبران روز جمعه ( ۲۵ شهریور) در نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای شرکت خواهند کرد. پس از سه سال وقفه ناشی از همه گیری ویروس کرونا، این اولین جلسه ای خواهد بود که به صورت حضوری برگزار می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84889042/%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%BE%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86-%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از این دیدار گفت که مذاکرات محرمانه عالی بوده و ارزیابی های ما از شرایط بین المللی کاملا هماهنگ و منطبق بوده است و به هماهنگی اقدامات به ویژه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه خواهیم داد.

آخرین ملااقات شی و پوتین چند هفته پیش از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه) بود که هر دو بر همکاری های بدون حد و مرز تاکید کرده بودند.

پوتین با خطاب قراردادن شی به عنوان همکار و دوست گرامی افزود: ارزش بسیاری برای موضع دوستان چینی خود در باره بحران اوکراین قائل هستیم. ما نگرانی ها و پرسش هایتان را در این باره درک می کنیم و با اینکه پیش از این هم در این بار گفتگو کرده ایم، در این نشست حتما درباره موضع خود به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

این دومین دیدار رو در رو سران روسیه و چین در سال ۲۰۲۲ است. آخرین بار که پوتین و شی جین پینگ با یکدیگر دیدار کردند، در فوریه سال میلادی جاری بود که رئیس جمهور روسیه برای مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین دوره بازی های المپیک زمستانی به پکن رفته بود.

در تفسیر چین از این دیدار، اشاره ای به اوکراین نشده است. پکن هم راستا با مسکو از محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین با متجاوز خواندن آن خودداری کرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ شی در نخستین سفر خارجی از هنگام همه گیری کرونا و همچنین نخستین دیدار رویارو با پوتین از هنگام آغاز جنگ اوکراین، به پوتین که گفته بود آمریکا برای ایجاد جهانی تک قطبی تلاش می کند،پاسخ داده که از دیدار دوباره با دوست قدیمی خود خشنود شده است.

به گزارش ایرنا؛ پوتین روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سمرقند در دیدار با شی  تصریح کرد: تلاش ها برای ایجاد دنیای تک قطبی اخیراً شکلی کاملاً زشت به خود گرفته است و برای اکثریت قریب به اتفاق کشورهای روی کره زمین کاملاً غیرقابل قبول است».

پوتین اظهار داشت: روسیه قاطعانه به اصل چین واحد پایبند است و تحریکات آمریکا در تایوان را محکوم می کند.