سیزدهمین نشست سالانه انجمن‌های دوستی ایران و چین برگزار شد

در ادامه بیانیه آمده است: بر این اساس، انجمن های دوستی دو کشور ایران و چین سیزدهمین اجلاس مشترک سالانه  خود را روز اول شهریور ماه بصورت برخط با عنوان “ چشم انداز مشارکت جامع راهبردی ایران و چین بر پایه همکاری برد-برد و توسعه مشترک “ ، همزمان در تهران و پکن برگزار می کنند.

همچنین سال گذشته در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و چین، انجمن های دوستی ایران و چین دوازدهمین نشست سالانه خود را به این رویداد مهم اختصاص داد.

 


منبع: https://www.irna.ir/news/84862838/%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

بدلیل شیوع کرونا اجلاس‌های یازدهم و دوازدهم همچنین اجلاس سیزدهم بصورت بر خط انجام شد. 

در این نشست، تفاهمنامه همکاری بین شهر تبریز از ایران با شهر “ جنجو “ مرکز استان “ خه نان “ چین بصورت بر خط میان دو کلانشهر به امضا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، سیزدهمین نشست مشترک انجمن‌های دوستی ایران و چین امروز-سه‌شنبه اول شهریور- به میزبانی طرف چینی انجمن دوستی ایران و چین ، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد. 

انجمن دوستی ایران و چین سال ۱۳۷۸توسط تعدادی از شخصیتهای علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و رسانه ای فعال در حوزه چین تاسیس و با همکاری انجمن دوستی چین با ایران و انجمن دوستی چین با سایر ملل که ارگانی با نفوذ در دولت چین محسوب می شود ، روابط مردمی میان دو کشور را در عرصه های مختلف علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی پیش برده است . 

سازوکار گفتگو و نشست سالانه انجمن های دوستی ایران و چین  از سال ۱۳۸۹میان دو انجمن شکل گرفته و تاکنون ۲۱ نشست بصورت منظم و سالانه با حضور هیات های فرهنگی، علمی، اجتماعی ، هنری و اقتصادی و برگزاری نشست و گفتگو در ایران و چین انجام شده است. 

همچنین برای اولین بار در اجلاس سیزدهم انجمن های دوستی دو کشور ، بخش مهمی به “ گفتگوی میان شهرها و استان های ایران و چین  “ با حضور بیش از 25 شهر و استان خواهر خوانده از ایران و چین اختصاص داده شده است و شخصیت ها و نمایندگان استانی و شهری  دو کشور با حضور در نشست در خصوص توسعه همکاری های شهری و استانی ایران و چین در زمینه های اقتصادی ، سرمایه گذاری ، علمی و فرهنگی با تکیه بر قابلیت های موجود خود ، بحث و تبادل نظر خواهند کرد .

در این نشست علاالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین،فریدون وردی‌ نژادسفیر سابق ایران در چین، حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه، آرش رئیسی‌نژاد رئیس دانشکده حقوق و سیاست دانشگاه تهران و و نمایندگانی از استانداران و استان‌های ایران و اساتید دانشگاه و سفرای سابق ایران در این نشست حضور یافتند.

همچنین لین سونگ تیان رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی،هوآ لی مین نایب رئیس انجمن دوستی ایران و چین و سفیر سابق چین در ایران و نمایندگانی از ۱۶ استان و شهر چین در این نشست وبیناری حضور داشتند. 

در این نشست اندیشمندان و صاحبنظران از حوزه‌های دیپلماسی، اقتصادی، دانشگاهی و سایر حوزه‌ها درباره چگونگی ایفای نقش سازمانها و سازوکارهای دوستی بین ایران و چین ، تحکیم بنیان‌های اجتماعی و افکار عمومی روابط چین و ایران، تعمیق همکاری‌ها در چارچوب طرح  «کمربند یک راه » و توسعه همه جانبه روابط ایران و چین بر اساس “سند برنامه همکاری جامع 25 ساله”  بحث و تبادل نظر شد. 

در بیانیه پایانی این نشست، جایگاه نهادهای مردمی و تشکلهای غیر دولتی در معادلات جهانی را رو  به گسترش اعلام و تصریح شده است: قدرت اندیشه، گفتگو و درک متقابل و ارتباطات انسانی و بهره گیری از خرد جمعی بیش از هر عامل دیگری در مسیر و روند امور در روابط میان دولت‌ها و به خصوص ملت‌ها تعیین کننده است و نقش آفرینی  انجمن های دوستی کشورها به عنوان بازیگران مؤثر در حوزه دیپلماسی عمومی در دو بخش مهم “روابط میان ملتها “و “محیط بین المللی “ تبلور می یابد.