سیستم سوخت رسانی موتور دیزلی

موتورهای دیزلی مدرن امری طولانی است و با سیستم های تزریق توربو مستقیم در حال حاضر در وسایل نقلیه، یکی از آنها دشوار است متوجه تفاوت بین موتورهای دیزل و بنزین. این چرخ دنده ها نیروی مورد نیاز خود را از دنده های سینی رو به روی موتور دریافت می نمایند. بسیاری از آنها با خنک کننده های بعد از توربو شارژ می شوند. ۴-حفاظت های مختلف افزایش درجه حرارت آب کاهش فشار روغن . روغن کاری موتور گازی محل دفن زباله که تولیدکنندگان برای آن به مقدار خاکستر روغن بین 0.7 تا 1 درصد نیاز دارند. NATERIA ML 408 حاوی یک افزودنی خاص برای خنثی سازی اجزای اسید گازی محل دفن زباله است. مصارف خاص متفاوت هستند اما یک پلنت دیزل جدید بین ۰٫۲۸ تا ۰٫۴ لیتر از سوخت هر کیلووات ساعت را در ترمینالهای ژنراتور مصرف خواهد کرد. برای مثال حجم مخزن یک نمونه دیزل ژنراتور با توان حدود ۵۰ کیلو ولت آمپر حدود ۹۰۰ لیتر است که به میزان ۸ ساعت می تواند کار کند. این موضوع به دلیل انرژی آزادشده بیشتر از گازوئیل است؛ به طوری که یک لیتر گازوئیل 30 درصد انرژی بیشتر به نسبت بنزین آزاد میکند. شرکت ولوو پنتا سعی کرده که مصرف سوخت را در این نوع دیزل ژنراتورها پایین بیاورد.

خسارات ناشی از قطع برق شبکه سراسری در مزارع پرورش ماهی که اثر قطع عملکرد سیستم هوادهی نهایتا منجر به تلفات سنگین ماهی ها در اثر کمبود اکسیژن آب میگردد. انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته مناسب باعث عملکرد بهتر موتور حتی در فشار بالا می شود. برند شل یک برند شناخته شده در تولید روان کننده، روغن صنعتی و روغن موتور می باشد و حدود 40 سال است که در حوزه تولید روغن موتور سنگین فعالیت می کند. هر نوع از دیزل ژنراتور یک قسمت با نام سکوی اتصال دارد که تمامی تجهیزات بر روی آن نصب می شود. قسمت اول یک مولد الکتریسیته (ژنراتور یا ALTERNATOR) است که توسط قسمت دوم که یک موتور احتراقی (Engine) میباشد چرخانده میشود . در بازار دیزل ژنراتور ایران هر دستگاه دیزل ژنراتوری که کار کوپله آن خارج از کشور انجام شده باشد دیزل ژنراتور کوپله فابریک می نامند. همان طور که در قسمت قبل نیز درباره آن صحبت کردیم، علت دیر روشن شدن موتور دیزل مخصوصاً در فصول سرد سال احتراق کم ناشی از سرما است. قیمت: دیگر فرق ماشین دیزلی با بنزینی که بسیار مهم است این است که هزینه خرید خودروی دیزلی بیشتر از بنزینی است.

موتور ژنراتورها میتوانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر (KVA) برای منازل، فروشگاهها، ادارات کوچک و تا (۲۰۰۰KVA/۲MVA) قابل استفاده برای مجتمعهای اداری بزرگ و کارخانهها برق تولید کنند. ژنراتورهای ۵ مگاوات برای ایستگاههای کوچک تولید برق استفاده میشوند و برای این منظور میتوان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. خاصیت روانکنندگی خود را ازدستداده و بهاصطلاح آلوده میشوند. این شرکتها موتور دیزل و ژنراتور خود را از برندهای ذکر شده در بالا به صورت جداگانه خریداری نموده و آنها را کوپل مینمایند. شرکتهای کوپله کار معروفی در دنیا فعالیت دارند که از آن جمله میتوان به برندهای معروف اف جی ویلسون و کامینز پاور اشاره کرد. اتومبیل دیزلی جدید پرهزینه هستند، اما صرفه جویی در دراز مدت با بهره وری سوخت بالاتر را به همراه دارند. اجزای اصلی یک موتور دیزل شبیه موتورهای بنزینی است و مسئولیت مشابهی دارند. اختراع موتور دیزل در سال 1893 میلادی و پس از چند سال از اختراع موتورهای بنزینی توسط دکتر رادولف دیزل آلمانی انجام شد که به احترام ایشان اینگونه موتورهای احتراق داخلی را دیزل نامگذاری کردند .

در راستای این امر مهم مجموعه صنعتی کاشانی همواره کوشیده است با نشر اطلاعات بیشتر در زمینه موتور دیزل در افزایش آگاهی کاربران در راستای شناخت بهتر و بیشترانواع موتورهای دیزل و کاربرد آنها در انواع دیزل ژنراتور نقش خود را ایفا نماید . امروزه موتورهای دیزل با راندمان بالا و مصرف سوخت پایین و مجهز به توربو شارژر و اینتر کولر ساخته میشوند که کاربرد وسیعی در صنایع خودروسازی دارند . دیزل ژنراتور ها ابعاد مختلفی دارند که این ابعاد توسط توان ظاهری آن ها مشخص می شود. ژنراتور باید توان مورد نیاز پیش بینی شده معتبر را بدون آسیب فراهم کند این امر با دادن یک یا چند رتبه به ژنراتور بدست میآید. آسیب به وسیله برق بیشتر می شود. اما از آن زمان تا به الان طراحی و ساخت این موتور دیزل ها به شیوه ای پیشرفت کرده است که امروزه استفاده گسترده و بالایی از موتورهای دیزل را مشاهده می کنیم. NATERIA ML 408 دارای پایداری حرارتی بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون و نیتراسیون بهبود یافته است که دوام روغن را تضمین می کند. این کارشناس ارشد مکانیک در ادامه با اشاره به اینکه دومین تفاوت موتورهای دیزلی با بنزینی در نوع سوخت مصرفی است، گفت: سوخت دیزلی، انرژی حرارتی بالاتری نسبت به بنزین دارد.

این رتبه بندی قابل اجرا بر روی تمامی ژنراتورها نیست. مثلا در مواقعی که برق شهر به دفعات زیاد و یا به مدت طولانی قطع می شود یا در مناطقی که برق شهر در دسترس نیست و باید به طور پیوسته از ژنراتور استفاده گردد مانند اکتشاف معادن و کمپ ها. بدین معنا که سوخت به هنگام ورود به موتور با هوا مخلوط میشود و در درون سیلندرها فشرده میشود. بدین ترتیب با معرفی بعنوان هوای مصرفی و با استفاده از مقدار کمی سوخت فسیلی برای احتراق معرفی میشوند. دیزل ژنراتور برای تولید برق مورد نیاز مصرف کنندگان و صنایع کوچک، متوسط و بزرگ در قدرت های از 1 الی 2500 کیلو ولت آمپر طراحی و تولید میشوند. از سوی دیگر شناخت و اطلاع از طرزکارموتور دیزل و چگونگی سرویس، نگهداری موتورهای دیزل از مواردی هستند که همواره مورد توجه صنعتگران ،کشاورزان ، تکنسین ها ، تعمیرکاران و کاربران موتوردیزل میباشد .با افزایش آگاهی و شناخت علمی و عملی کاربران مختلف دستگاههای دیزل از چگونگی کارکرد و نحوه صحیح استفاده و نگهداری دستگاه های دیزل ، نگهداری و سرویس دستگاه های دیزل ژنراتور بهبود یافته و این امر ضمن افزایش طول عمر مفید دیزل بکار رفته در انواع دیزل ژنراتور از یکسو و همچنین کاهش استهلاک دیزل منجر به کاهش هزینه ها ی دستگاههای دیزل و دیزل ژنراتورمیگردد و نتیجه این امر افزایش بهره وری و بهینه سازی منابع مالی کاربران و مصرف کنندگان می باشد .

اما این روغن موتور در ۱۵۰ ساعت کارکرد تمامی خواص خود را نگه داشته و عناصر مختلف نیز تغییرات زیادی نداشته ­اند و می­توان نشان داد که زمان تعویض از روغن ۱۵۰ ساعت توصیه می­شود. تابلو برق: وظیفه تابلو کنترل و نشان دادن پارامترهای دیزل و ژنراتور میباشد . به نشانگر سوخت خودرو نگاه میکنید که نشان از کافی بودن بنزین در باک خودرو دارد. روغنهای چندمنظوره روغنهایی هستند که همزمان خواص چند روغن تک منظوره را دارد و شما میتوانید با استفاده از تنها یک محصول هم از سایش قطعات خودرو جلوگیری کنید و هم رسوب موتور خودرو را تمیز کنید. نوع شرکت تولید بهترین روغن موتور دیزلی، یکی از مهمترین نکات قبل از خرید روغن است. موتورهای احتراق داخلی را با توجه به نوع سوخت مصرفی میتوان تقسیم بندی نمود .

دلیل این اتفاق این است که در داخل موتور سرعت گردش روغن بسیار بالا بوده و اگر کوچکترین ذره آلوده کننده ای در داخل روغن باشد می تواند با شتاب فراوان به سطح اجزاء داخلی موتور ژنراتور برخورد کرده و به سایت araddiesel آن آسیب بزند. اگر موتور ديزل چنين نشانگر يا درجه داشته باشد، علت كاهش قدرت موتور را به متصدي نشان مي دهد . در این جدول متوسط عناصر فرسایشی منهای یک و دو برابر انحراف معیار نیز نشان داده شده است. ژنراتور که برگرفته از کلمه generator میباشد به معنای تولید کننده بوده و اصطلاحا در ایران به دستگاه مولد برق اطلاق میگردد.از نظر علمی و اصولی موتور برق و یا مولد برق به یک سیستم یکپارچه تولید کننده برق گفته میشود که شامل دو قسمت اساسی میباشد . در هنگامی که موتور در حال کار است به دلیل دمای بسیار بالای آن مقداری از روغن در اثر گرما بخار می شود که به این فیلتر منتقل می شود تا آسیبی به کارکرد موتور نرساند. اخطار: در صورتی که فشار روغن موتور زیر حد مجاز کنتاکت روغن سنسور بیاید موتور پس از چند ثانیه یاتاقان میزند و خواهد سوخت. مثلا میتوان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیمبندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان میگردد.

موتورهای دیزلی نیز مانند موتورهای بنزینی از یک چرخه احتراق چهارزمانه استفاده می کنند. شرکت ایدم در سال ۱۳۴۸ با سرمایه مشترک ایران و آلمان(۷۰٪ و ۳۰٪) برای تولید موتورهای دیزلی سبک، نیمهسنگین و سنگین بنز در منطقه صنعتی قراملک تبریز تأسیس گردید و در سال ۱۳۵۰ به بهرهبرداری رسید. کانوپی صداگیر: از انجائیکه میزان شدت صدا بر حسب فاصله بوده و به صورت لوگاریتمی افزایش می یابد لذا چنانچه بتوان در محل تولید صدا، امواج تولید شده صدای این دستگاه را شکست به میزان زیادی از شدت آن کاهش می یابد لذا در راستای کاهش صدای دستگاه دیزل ژنراتور در مناطق مسکونی و صنعتی از اتاقکهایی که با فوم مخصوص کاهنده صدا عایق بندی شده استفاده میگردد که روی دستگاه نصب میگردد .

ژنراتوری با مدل یکسان میتواند مرتبه بالاتری را برای سرویس جایگزین راهاندازی کند که آن برای امور پیوستهاست. با توجه به طبقه بندی فوق یک دستگاه دیزل ژنراتور یک مولد برق (اصطلاحا ژنراتور برق) است که توسط یک موتور با سوخت گازوئیل (دیزل) به منظور تولید انرژی الکتریکی بصورت یکپارچه بسته شده (کوپله شده Coupled) که در آن موتور دیزل با سوزاندن سوخت گازوئیل آنرا به انرژی مکانیکی دورانی برای چرخاندن ژنراتور تبدیل کرده و ژنراتور این نیروی دریافتی را به انرژی الکتریکی تبدیل مینماید. موتور دیزل: موتور احتراقی درون سوز که با سوخت گازوئیل کارمیکند و همراه با رادیاتور و گاوارنر تنظیم دور وظیفه تبدیل انرژی شیمیایی سوخت گازوئیل به انرژی مکانیکی دورانی مورد نیاز ژنراتور را بعهده دارد.

ECU کنترل میزان بار و همچنین مصرف گازوئیل در دیزل ژنراتور را کنترل می کند، که دیزل ژنراتور ولوو پنتا مصرف سوخت پایینی نسبت به برند های دیگر در توان مشابه را دارا می باشد. همچنین دیزل ژنراتورهایی با قابلیت تولید توان در مقیاس مگا ولت آمپر نیز وجود دارند که از برخی از آنها در شبکه های قدرت کوچک استفاده می شود. با این حال، برخلاف بنزین، دو مسئله اصلی در مورد افزودنیها در سوخت دیزل وجود دارد. اگرچه موتور دیزل و موتورهای بنزینی قطعات مشترکی با یکدیگر داشته و می توان گفت که در عملکرد هر دو نوع، چرخهی بالا تکرار میشود. موتور های دیزلی برای راه اندازی و تولید توان ، نیاز به توان الکتریکی دارند. در دنیا شرکتهایی وجود دارند که منحصراً در صنعت کوپله دیزل ژنراتور فعالیت مینمایند. با وجود اینکه پیشرفت در تولید این موتور دیزل ها کند بود. در صورت سوخت مواد خارجی مانند خاکستر و فلزات تولیده شده در اثر سایش، این ذرات ریزی به نام PM تولید میشوند. در حالت انتظار ( Standby ) در صورت قطع برق مصرفی خارج از واحد بلافاصله و کمترین زمان، ATS زمان روشن و بکارگیری موتور ژنراتور برقرار می کند. در صنایع، در طول فرایندهای بحرانی، ژنراتورها می توانند قدرت اضطراری را به تمام بارهای حیاتی و انتخابی که مورد نظر است، عرضه کنند.

بعد از انقلاب صنعتی کشورهای پیشرو علم و صنعت مهمترین هدف خود را بهبود و پیشرفت توان اقتصادی ، صنعتی ، کشاورزی ، خدماتی ومکانیزه کردن کشورشان قرار دادند تا بتواند نیازهای جوامع خود را به بهترین شکل ممکن براورده کنند.در این دوران استفاده از ماشینها در عملیات مختلف برای افزایش بهره وری تولید و خدمات امری اجتناب ناپذیر نمود و به همین دلیل از حدود 200 سال پیش انواع موتور اختراع شد و بعنوان منبع تولید توان در کارهای گوناگون به کار گرفته شد .این موتورها از نوع موتورهای احتراق خارجی بودند که موتور بخار از جمله انها میباشد . توصیه می شود برای کاربردهای با رویکرد اقتصادی از این نوع مولدها استفاده نشود. امروزه بسیاری از بیمارستان ها، هتل های پنج ستاره، مراکز توسعه ی تجاری، طرح های تولیدی، مراکز اقتصادی ، مراکز داده, صنایع بزرگ و کوچک از این دستگاه همراه با تالو اتوماتیک استفاده میکنند. بنزینی: در این موتورهای احتراق داخلی از سوخت های بسیار فرار استفاده می شود. موتور دیزل چگونه روشن می شود؟

حرکت پیستون از طریق شاتون به میل لنگ منتقل می شود و موجب گردش میل لنگ می گردد. اولین موتور محرک اختراع شده موتور بخار( موتور احتراق خارجی ) میباشد که در موتور بخار ، آب در مخزنی جداگانه بوسیله زغال سنگ گرم شده و پس از جوش آمدن و تبدیل آب به بخار ، بخار بوجود آمده که دارای نیرو و فشار میباشد به داخل سیلندر وارد شده و در اثر این فشار ، پیستون داخل سیلندر حرکت کرده و باعث گردش موتور و انجام کار میگردید . لازم به ذکر است که برای یک نسبت تراکم معین، بازده نظری موتور اشتعال با جرقه بیشتر از موتور احتراق تراکمی است. سیستم جرقه زنی – اصلی ترین تفاوت در موتورهای دیزلی با بنزینی حذف شمع از سیستم احتراق است و شمعی برای جرقه زنی وجود ندارد و از خاصیت خود انفجاری گازوئیل برای فرایند احتراق استفاده شده است. در این گونه پیشرانهها عمل انفجار صورت نمیگیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم میشوند و دور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰ دور/دقیقه محسوب میگردند. در صورت کاهش روغن موتور دیزلی برای اضافه کردن روغن موتور از همان نوع روغن استفاده نمایید.