فرانسه یک محموله هسته‌ای به ژاپن ارسال می‌کند

قرار است این اقدام تا پیش از برگزاری اجلاس سران هسته ای در واشنگتن صورت گیرد و این نشان می دهد که هر دو کشور توافقاتی در باره جلوگیری از توسعه سلاح های هسته ای در این منطقه داشته اند.

پلوتونیوم جداسازی شده، ‌ پلوتونیومی است که از سوخت مصرف شده جدا شده و مناسب برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل فرانس پرس، این سوخت قرار بود اوایل ماه جاری میلادی شهر بندری شِربورگ در شمال فرانسه را ترک کند اما به دلیل خرابی تجهیزات بارگیری این عملیات به تعویق افتاد …

ژاپنی ها در سال ۱۹۹۳ میلادی مقادیری از سوخت هسته ای را از فرانسه به کشورشان آوردند تا برای آزمایش های هسته ای راکتور از آن استفاده کنند.

این کشور در سال های گذشته به دلیل داشتن این حجم بالای مواد هسته ای مورد انتقاد شدید قرار گرفته و چین یکی از بزرگترین منتقدان توکیو بوده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84890071/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

ژاپن در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته با آمریکا، ۳۳۱ کیلوگرم پلوتونیم غنی شده خود را که به یک موضوع جنجال برانگیز در این کشور تبدیل شده، به آمریکا ارسال می‌کند.

ارسال محموله سوخت هسته ای در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی از سوی فرانسه به ژاپن موجبات اعتراض گروه زیست محیطی صلح سبز را فراهم آورد.

از آن زمان به بعد این معامله هسته ای میان ژاپن و آمریکا یکی از بزرگترین فعالیت های این کشور در این عرصه به حساب می آید.

بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم توسط آمریکا باعث مرگ بیش از ۲۱۰ هزار نفر شد.

با این حال توکیو خاطرنشان کرده است که بر اساس توافق هسته ای صورت گرفته، آمریکا در قبال این پلوتونیم ارسالی موادی را که برای تحقیقات لازم است در اختیار توکیو قرار خواهد داد.

تولید پلوتونیوم در ژاپن از دهه ۷۰ میلادی آغاز شد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی ژاپن طرحی را برای کاهش ذخائر پلوتونیوم خود مطرح کرد. این برنامه شامل استفاده از ترکیبی از پلوتونیوم و اورانیوم برای استفاده در راکتورها به عنوان سوخت هسته‌ای بود و ژاپن اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۱۵، شانزده تا هجده راکتور هسته‌ای که از این ترکیب به عنوان سوخت استفاده می‌کنند را در اختیار داشته باشد.

ژاپن فاقد امکاناتی برای پردازش زباله های راکتورهای هسته ای خود است و بیشتر آنها را به خارج از کشور، به ویژه به فرانسه می فرستد.

این همان مقداری پلوتونیومی است که پیشتر از سوی رسانه ها اعلام شده بود آمریکا در دوران جنگ سرد در اختیار ژاپن قرار داده است.

این در حالیست که فعالان محیط زیست حمل و نقل این گونه مواد بسیار پرتوزای هسته ای  را محکوم کرده و آن را غیرمسئولانه خوانده اند.  

ژاپن تنها کشوری است که مورد حمله هسته ای قرار گرفته اما از سال ۱۹۶۷ میلادی، سیاستی را تنظیم کرده است که به این کشور اجازه ساخت بمب اتمی نمی دهد.

برنامه انباشت پلوتونیم و محل آن را فرانسه، آمریکا و انگلیس تعیین کرده اند و هر سه کشور می گویند که ژاپن بارها اعلام کرده قادر به ساخت بمب اتمی است اگرچه تاکنون به دنبال چنین گزینه ای نبوده است.

نشریه «ژاپن تودی» گزارش کرده است که همه اقدامات لازم برای این برنامه در جریان است و دولت ژاپن هم آن را تایید کرده است.

براساس این گزارش، این سوخت هسته ای مخلوطی از پلوتونیوم و اورانیوم بازفرآوری شده است.