معرفی موتور دیزلی جدید و شگفتانگیز Volkswagen

آنچه در انجام تعمیرات دیزل ژنراتور بسیار اهمیت دارد دانش فنی در عیب یابی دستگاه، جهت حداقل نمودن هزینه ها و سپس استفاده از قطعات یدکی اصلی می باشد. سوختي كه در لوله بين پمپ گازوئيل و پمپ سوخت پاش جريان دارد تحت فشار متوسط (170تاkpa240يا 25 تاpsi35)است. يونيت سوخت پاش زمان پاشيدن سوخت و مقدار سوخت پاشيده شده را تنظيم مي­كند، فشار سوخت را افزايش مي دهد و آن را پودر مي كند و به داخل محفظه احتراق مي پاشد. فيلتر هاي اوليه و ثانويه را مي توان در يك محفظه ،يا در محفظه هاي جداگانه قرار دارد. دیزل ژنراتور نیز با توجه به ماهیت کارکردی آن همواره نیاز به سرویس و نگهداری صحیح دارد. اغلب دیزل ژنراتور ها (برندهای معتبر) که به طور اضطراری استفاده می گردند، در صورت سرویس صحیح در طول عمر خود نیاز به تعمیر نخواهند داشت. امروزه فعالان صنعت روغن موتور و روانکارهای خودرویی در تلاش هستند روغن موتورهای با سطح کیفیAPI SP را به بازار عرضه کنند تا اطمینان حاصل کنند که موتورهای فعلی و آینده، کارکردی مطابق طراحیشان خواهند داشت. توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در موتورها مناسب بودند متعادل شد.

بيشتر پمپ هاي سوخت پاش مدرن از نوع پمپ سوخت پاش خطي هستند .اين پمپ ها بر اساس مكانيسم بادامك و سوزن كار مي كنند. شبيه پمپ مركب است ، با اين تفاوت كه سوخت پاش هاي آن جدا هستند، اما پمپ ها در يك محفظه قرار دارند. در واقع هم پمپ است و هم سوخت پاش . پمپ سوخت پاش يا پمپ انژكتور موتور ديزل با دقت بسيار زياد ساخته مي شوند تا بتواند زمان پاشيدن و مقدار سوخت را به دقت تنظيم كند . شافتهاي سر پمپ و سيلندرهاي پمپ سوخت پاش بايد دو به دو با هم جفت شوند تا لقي يا خلاصي بين آنها از 0.0025 ميليمتر (1.10000اينچ)كمتر باشد.

روغن موتور دیزل در هر حجم، افزودنی بیشتری دارد. در صورتي كه بخواهيد لوله اي را باز كنيد ، يا اتصالي را كه نشتي دارد سفت كنيد بايد دقت كنيد كه لوله نتابد يا چين نخورد . اين نوع سوپاپ خود به دو دسته تقسيم مي شود : تو باز شو و بيرون باز شو. سوخت پاشهاي تو باز شو به دو شكل زبانه اي و چند سوراخي ساخته مي شوند. با این حرکت، سوپاپ هوا باز و سوپاپ تخلیه بسته میشود. در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر می­شود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد می­گردد. در مورد نسبت تراکم استفاده شده در موتورهای بنزینی می توان گفت که در حالت عادی بین 7 تا 10 می باشد و در خودروهای با عملکرد بالا این نسبت تراکم کمی بالاتر بوده و تا 13 می رسد. با این حال، در بعضی از کشورها، آنها در خودروهای مسافری تقریبا به همان اندازه محبوب نیستند؛ چرا که آنها سنگین تر، پر سر و صدا هستند، ویژگی های عملکردی دارند که باعث می شود سرعت آنها افزایش یابد. این پمپ به دو صورت ساده و دوبل که در موتورهای بزرگ پر مصرف دیزلی نوع دوبل استفاده میگردد.

وزن این موتور دیزلی 45 کیلوگرم می باشد. وقتی پیستون در سیلندر بالا میآید، دود ناشی از احتراق به سمت سوپاپ دود میرود و این چرخه خودش را تکرار میکند، صدها یا هزاران بار در دقیقه! پمپ اولیه به دو صورت پیستون دار و دیافراگمی که نوع پیستون دار متداول پر مصرف تر است. روش فیلتر نمودن موازی (یک مرحله ای ): در موتورهای پر قدرت با توان بالا تر از 320 اسب بخار یک فیلتر جوابگوی دبی مصرفی مدار سوخت نمیباشد. موتورهای دیزلی خوب کار میکنند اما زمانی که با چالش مواجه شوند، نیاز به رسیدگی دارند. هنگام کار موتور چنانچه ذرات کربن و یا سایر ذرات آلوده کننده خارجی وارد روغن موتور شوند در داخل موتور رسوب میکنند که افزودنیهای معلق ساز، با معلق نگه داشتن این ذرات در خود از ایجاد رسوب در داخل موتور دیزل جلوگیری میکنند. زمان تخلیه :که با حرکت پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف نقطه مرگ بالا دود و پسماندهای احتراق به دو دلیل عمده سیلندر را ترک میکنند. هدف تولید این موتور برای بازار داخلی و بازار صادراتی است و به همین دلیل این موتور باید بتواند با سوخت داخلی هم خوانی داشته باشد. یکی دیگر از محصولات مهمی که از سوی این شرکت معرفی شده، یک گیربکس ۱۰ دنده دو کلاجه است.

این موتورها از نوع موتورهای احتراق داخلی محسوب می­شوند زیرا اشتعال در داخل موتور انجام می­شود. موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سنگینتر هستند. 9. از نظر اقتصادی موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی گران تر هستند اما موتورهای بنزینی تراکم بیشتری دارند یعنی می توانند انرژی بیشتری را تولید کنند. موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی از قدرت بیشتری برخوردار هستند. اگر روغن موتورهای دیزلی با ویسکوزیته بالا در خودروهای بنزینی استفاده شود، خودروی شما به مشکل میخورد. اما موتورهای جدید به نسبت آرام ترند و هزینه نگه داری کمتری دارند. مقدار سوختي كه پاشيده مي شود بين 2000 را (تحت بار كامل) تا 100000را(هنگام كار با دور آرام) حجم جابه جايي سيلندر تغيير مي كند.

این نوع از موتور دیزلی KOOP از طراحی ساخت مناسبی برخوردار بوده که همین باعث شده که بالاترین راندمان را داشته باشد. زمان مکش: در این زمان سوپاپ گاز باز بوده و پیستون از نقطه مرگ بالا به طرف نقطه مرگ پایین حرکت میکند.در این لحظه خلاء نسبی ایجاد شده که باعث میشود هوا وارد سیلندر شود. در این موتورها، سوخت به داخل محفظه احتراق تزریق می شود و سپس با دمای بالای هوا در محفظه مشتعل می شود. سوخت پاش چند سوراخه تا هشت سوراخ در دهانه خود دارد و معمولاً روي محفظه احتراق باز يا موتورهاي با سوخت پاشي مستقيم نصب مي شود. شكل بادامك،از طريق كنترل ميزان بالابري سوزن، مقدار سوخت و از طريق كنترل زمان بالابري سوزن ، زمان سوخت پاشي و از طريق سرعت بالابري سوزن، آهنگ سوخت پاشي را تنظيم مي كند. برای حل مشکل باید انژکتورها را مجدداً تنظیم کرد یا سوزن انژکتور را تعویض نمود.

بنابراين وظيفه سوخت پاش يا انژكتور پاشيدن يا پودر كردن سوخت و توزيع آن در محفظه احتراق است . در این زمان سوخت توسط انژکتور ها به داخل محفظه پاشیده میشود. این قطعه نیز در مقابل ذرات شناور همراه سوخت آسیب پذیر است. استفاده تحت بار زیر حد مجاز بهناچار نه تنها باعث دود سفید از سوخت نسوخته میشود بلکه با گذشت زمانهای بیشتر، با دود آبی روغن کاری سوخته نشتی از رینگهای پیستون قدیمی آسیب دیده همراه خواهد شد و دود سیاه نیز حاصل از خرابی تزریقکننده هاست. انتظار میرود یک روغن استاندارد ژنراتوری بتواند در زمان کار دستگاه بهخوبی باعث شود قطعات داخلی روان شده و از ساییدگی و ایجاد اصطکاک در سطح آنها جلوگیری نماید. فرآيندي است كه در آن مولكول هاي مايع يا گاز به سطح ذرات جامدي كه با آنها تماس برقرار مي كنند، مي چسبند. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروهای دیزلی می توان تعیین کرد که آیا سطح کیفی API FA-4 برای موتور دیزلی مناسب است یا خیر. بعضی از اصطلاحات مربوط به گازوئیل و خواص آن به شرح زیر است: ارزش گرمایی ، عدد ستان ، نقطه ابری شدن، نقطه اشتعال، نقطه ریزش، ویسکوزیته، فراریت ، وزن مخصوص، پسمانده کربنی ، مقدار گوگرد ،اکسید، مقدار خاکستر، و وزن مخصوص API.

گاهی اوقات هیچ کدام از قطعات سیستم خنک کننده مشکل ندارند، اما اورینگ های دور بوش ها هستند که دچار نشتی شده اند. با این وجود هر چه کلید خودرو را در سوییچ میچرخانید، هیچ صدایی مبنی بر احتراق در موتور خودرو شنیده نمیشود. مثلاً میتوان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیمبندی نموده یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان میگردد. نحوه عملکرد این موتورها با موتورهای بنزینی متفاوت است. روغن موتورها پس از تایمی کار کردن به درجه حرارت بالایی می رسند که این عامل موجب کاهش ویسکوزیته روغن شده و گرانروی را بیشتر می کند و در واقع موجب کاهش غلظت و کیفیت روغن می شود.

5-کروم: رینگ های پیستون و میل سوپاپ ها که با نام ساق سوپاپ نیز شناخته می شوند. این قطعات با دقت و تلرانس بسیار کم طراحی و ساخته میشوند. دود سیاه به علت کثیف بودن فیلتر هوا و مکش کم هوا به سیلندر: چون در برابر ورود هوا به محفظه احتراق مقاومت وجود دارد و رفع این مساله با تعویض فیلتر هوا ممکن می باشد. برای خنک کاری در سیستم هوا خنک لازم است که محفظه ای که فن درون آن قرار گرفته و وظیفه ی فشرده سازی هوا را به عهده دارد، هدایت هوا به سمت قسمت هایی که نیاز به خنک کاری دارند را انجام دهد. سوخت در این نوع فیلتر ابتدا وارد فیلتر اولیه و ناخالصی های درشت در المنت فیلتر جذب میشود و سپس به توری دوم یا المنت ثانویه میرود وذرات شناور را جذب میکند این فیلترها به صورت سری قرار میگیرند. همچنین ممکن است نشاندهنده فرسودگی رینگهای پیستون و سوپاپها باشد که در این صورت نیاز به تعویض دارند. همچنین انجام بازرسی های فنی مطابق با دستور العمل نگهداری دیزل ژنراتور نیز از جمله عوامل مؤثر در این زمینه می باشد. گاهاً ضعف فنی و یا استفاده از قطعات مشابه اصلی، سبب اعمال هزینه های چند باره و بروز خسارت های جبران ناپذیر به مجموعه ها گردیده است.

فيلترها به پنج روش گازوئيل را صاف مي كنند : ذره گيري ، جذب، جذب سطحي، جذب-جذب سطحي، و سایت araddiesel جدا كردن آب. بر آورد نشان مي دهد كه حتي وجود پنج گرم ذرات ساينده ريزي حتي پنج ميكرون ، مي تواند به پمپ سوخت پاش صدمه بزند. سوخت پاش ها بر دونوع اند: باز وبسته . جعبه فلزی حاوی واحد پردازنده ی مرکزی (سی پی یو) یا کامپیوتری که اطلاعات را از کلید ها و حسگر ها (ورودیها) دریافت می کند و سپس مدار اولیه را باز و بسته می کند ؛ ممکن است مدول مجزایی باشد یا یکی از کارکرد های مدول کنترل موتور یا سیستم انتقال توان باشد. در موتور ديزل لوله هاي گازوئيل سوخت را با فشارهاي مختلف انتقال مي دهند. باك گازوئيل را مي توان تقريباً به هر شكلي ساخت. رودولف دیزل دو سال را صرف ساخت این موتور دیزل نمود و در سال ۱۸۹۶ یک مدل دیگر با بازده نظری ۷۵ درصد ارائه نمود، که در مقایسه با ده درصد راندمان موتور بخار بود.

کاهش قدرت موتور یکی دیگر از نشانههای معیوب بودن موتور است که ممکن است در عیبیابی موتور دیزلی خودرو متوجه آن شوید. افزایش مصرف روغن: اگر متوجه شدید که مکرراً به موتورتان روغن اضافه میکنید، احتمالاً نشتی وجود دارد که نیاز به توجه فوری دارد. بنابراین پمپ اولیه در مدار فشار ضعیف این وظیفه را به عهده دارد که سوخت را از باک گرفته و با فشار گفته شده به فیلتر رسانده و پس از عمل فیلتراسیون (تصفیه) آن را به کانال مشترک پمپ انژکتور برساند. در مدار فشار ضعیف سوپاپ سرریز به کار رفته که دارای یک پیستون و فنر است.

بعضي از سازندگان از پمپ دنده اي جابه جايي مثبت به عنوان پمپ گازوئيل استفاده مي كنند. این امر باعث انفجار مخلوط می شود ، با ایجاد نیرویی که پیستون را به پایین سیلندر سوق می دهد و چرخ ها را از طریق میل لنگ و چرخ دنده ها چرخانده است. وجود سیال یا خنک کننده در روغن باعث فشارروغن موتور پایین خواهد شد. برای جلوگیری از این امر در سر راه روغن موتور که در حال پمپ شدن توسط پمپ روغن است یک رادیاتور روغن یا کولر روغن قرار می دهند که این کولر روغن می تواند با استفاده از دمای آب درون خود روغن را خنک کند. سیستم خنک کننده رادیاتور می باشد. همه وظایف در موتور های جدید توسط ارتباط ECM با مجموعه از سنسور های پیچیده ای که هر چیزی را از دور موتور تا دمای روغن و مایع خنک کننده را اندازه گیری می کنند ، حتی وضعیت موتور(i.e.