مقالات خودرو : فنی : نحوه عملکرد موتورهای دیزلی

این در حالی است که موتورهای نیم دیزل به موتورهای ابتدایی ساخته شده بر اساس سوخت گازوئیل گفته میشود که با وجود یکسان بودن و شباهت کاری سیکل احتراق در آنها با موتورهای دیزل، اما چون احتراق اولیه در یک اتاقک جدا از سیلندر صورت میگرفت، به این نام مشهور شدند. رودولف دیزل مهندس بزرگ آلمانی بود که سیکل کاری موتورهای طراحیشده خود را متفاوت از سیکل اتو طراحی کرد تا در آن بتواند از خواص گازوئیل برای سوخت و ساز نهایت بهره را ببرد. ۴- کورس انبساط می بایست تا حد امکان زیاد باشد. با قطع اتصالات باتری می توان سطح اشتباهات انسانی را تا حد بسیار زیادی پایین آورد. ۳- تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد. این عیب در گذشته موجب میشد تا نتوان از این موتورها در همه نوع خودرو سواری بهره گرفت که امروزه با پیشرفت تکنولوژی در کنار استفاده گسترده از سیستمهای پرخوران، میتوان از این موتورها نیز نیروهایی نزدیک به پیشرانههای بنزینی گرفت.

در اولین روز از برگزاری نمایشگاه صنایع و مواد غذایی، کاله میهمان غرفه بهمن بود. شاید تصور کنید که آلاینده بودن این گازها مهم نیست و هر روز تعداد زیادی خودرو در سطح شهر نیز با مصرف بنزین گازهای آلاینده تولید میکنند. طی چهار روز آینده نیز ۱۱ محصول دیگر توسط ۲۲ شرکت خودروسازی رونمایی و معرفی خواهد شد. سیدرضا فاطمی امین باید بداند نبود دومین خودروساز بزرگ کشور، گروه خودروسازی سایپا که دولت سهام دار آن نیز هست، نشانه خوبی از اوضاع مالی خودروسان ندارد. نمایشگاه خودرویی امسال غایبین بزرگی مانند گروه خودروسازی سایپا، کرمان خودرو و مدیران خودرو در کنار نبود شرکت های واردکننده خودرو دارد. بزرگی ۱۰,۰۰۰ اینچ مکعب یا ١۶۴ لیتر). مرحله توان در دو دور چرخش موتور ، زیان بزرگی است. 1. یکی از مهم ترین تفاوت های این دو سیستم زمان پاشش سوخت است. پمپ انژکتور: وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد.

موتورهای دیزل امروزی نیز مثل نمونههای بنزینی در یک سیکل کاری 4مرحلهای فعالیت میکنند. قطعات موتور محرک دستگاه دیزل ژنراتور را خنک کاری کرده و حرارت آن را جذب میکند. حسین قدرتی مدیر ترابری شرکت بانی چاو(سازمان پخش کاله) که در اولین روز نمایشگاه میهمان غرفه بهمن بود در این باره می گوید: بیش از 90% کامیونت های موجود در ناوگان حمل و نقل کاله را خودروهای ایسوزو تشکیل می دهد، وی دلیل خرید کامیونت های ایسوز را قدرت و استحکام خودرو، خدمات پس از فروش گسترده، عرضه توسط گروه بهمن، فراوانی و طول عمر قطعات آن عنوان نمود. این اتفاق سبب شد بسیاری از قطعات این موتور با قطعاتی تولید شود که هنوز دانش فنی آن کاملا در اختیار طرف ایرانی نبود ، برای همین این موتور دچار خرابی های فراوارنی پس از تولید شد . خرابی سیستم خنککننده ممکن است در اثر نشتی مایع خنککننده، گرفتگی انژکتورهای دیزل، فن خنککننده معیوب و ترموستات خراب رخ دهد.

تنظیمات خروجی توان با افزایش کم خیز منحنی به وسیلهٔ افزایش فشار فنر بر روی یک گاورنر سانتریفوژ ایجاد شدهاست. سایر روشهای راهاندازی شامل تجهیزات کمکی و پذیرش انفجار هوای فشرده به یک موتور فعال با هوا است که برای چرخاندن چرخ لنگر موتور بزرگ طراحی شده است. اول، هوا به داخل سیلندر وارد می شود و پیستون آن را فشرده می کند – اما خیلی بیشتر از موتور های بنزینی در یک موتور بنزینی، مخلوط سوخت و هوا در حدود یک دهم از حجم اصلی آن فشرده می شوند. در این پیشرانهها چون از تراکم بالا برای اشتعال سوخت استفاده میشود و این تراکم در بند سیستم جرقهزنی و سلامت آن نیست، همیشه راندمان در یک سطح قرار دارد و این در حالی است که راندمان حرارتی این پیشرانهها، از نمونههای بنزینی نیز بالاتر است. گشتاور در این پیشرانهها، بالا بوده و چون دور موتور کمتر از نمونههای بنزینی است، منجر میشود تا همیشه یک گشتاور زیاد در دور پایین در اختیار راننده باشد که همین عامل استهلاک آنها را پایین میآورد.

اما موتورهای دیزل چگونه به وجود آمدند و تفاوت بین نمونههای نیمدیزل و دیزل در چیست؟ در واقع طرز تفکر اشتباهی که امروزه هنوز هم در بین دارندگان خودروهای دیزل مبنی بر خاموش نکردن آنها در زمانهای توقف وجود دارد، ناشی از همان سیستم نیم دیزل است؛ چراکه در موتورهای نیمدیزل در زمان گرمبودن و برای روشنشدن مجدد، نیازی به استفاده از گرمکن نیست. موتور در دیزل ژنراتور باید بسیار دقیق انتخاب شود، زیرا توان مکانیکی که یک موتور تحویل می دهد می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور ما را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی ما برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. یك برنامه نگهداری و تعمیرات مناسب می تواند كیفیت این محصول را در موتور به طور دقیق بررسی كند. این موضوع می توانست حجم استقبال مشتریان از خودروهای وارداتی را برای نشان دهد که خودروسازان داخلی به عینیت درک کنند مشتریان در بازار تمایل به چه محصولاتی دارند. خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی که در بازار خودرو پیشتاز هستند، بسته به ویژگیها، مزایا و معایبشان مشتریهای خاص خود را دارند. دولت سیزدهم کمترین توجه را به قدرت خرید مشتریان داشته و بازار را به تشویش کشیده است.

اما نکته مهم دیگر در خصوص تولید گشتاورهای بالا در این پیشرانهها، به نوع پاشش سوخت درون هوای فشرده شده سیلندرها برمیگردد؛ جایی که زمان پاشش نیز به کوتاهی انواع بنزینی نیست. این تراکم بالا که ناشی از افزایش طول شاتونهاست، منجر به بالارفتن گشتاور تولیدی موتور میشود تا جایی که استفاده از موتورهای دیزل را برای خودروهای کار و تجاری بسیار مناسب میگرداند. بعضی از اصطلاحات مربوط به گازوئیل و خواص آن به شرح زیر است: ارزش گرمایی ، عدد ستان ، نقطه ابری شدن، نقطه اشتعال، نقطه ریزش، ویسکوزیته، فراریت ، وزن مخصوص، پسمانده کربنی ، مقدار گوگرد ،اکسید، مقدار خاکستر، و وزن مخصوص API. ● مزایا و معایب سوخت دیزل گرچه سوخت دیزل-همان طور که گفته شد-سوختی بسیار تمیز و اقتصادی است اما این سوخت مجموعهای از مزایا و معایب را داراست که در زیر شرح داده میشود. ● سوخت دیزل کجاست؟ سپس به منظور بهبود کارکرد این نوع از موتورها ، دکتر رودولف دیزل آلمانی توانست حق امتیاز تولید موتورهایی که در آن ها بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر ، اشتعال سوخت انجام می گرفت را کسب نماید. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی، مشکلات یاد شده برطرف و پیشرانههای دیزلی بهبود پیدا کردند و به این صورت بود که بعدها از آنها در سیستم اتومبیلهای تولید شده که توسط شرکتهای بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز ساخته میشدند، استفاده شد.

در ابتدای ورود این موتورها به دلیل ناکارآمدی و وجود سایر مدلهای حمل و نقل همانند موتور بخار با اقبال خوبی مواجه نشد. همواره خسارات ناشی از قطع احتمالی و موقتی برق شبکه سراسری است که نیاز هرچه بیشتر به استفاده از دیزل ژنراتور را بعنوان پشتوانه ای برای جایگزینی برق شبکه مشخص میکند. همچنین نیاز به آببندی در آنها بیشتر است، چراکه فشار هوای متراکم شده در آنها تا مرز 80 اتمسفر نیز میرسد و همین اتفاق نیاز به بلوکهای قویتر را در آنها لازم و ضروری میکند. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا به وجود میآمد. فشردگی ترکیب سوخت / هوا نسبت فشردگی موتور را محدود می سازد. از آنجا که اساس کاری سیکل دیزل بر اساس تراکم بالاست و چون گازوئیل به خاطر شرایط فیزیکی خاص خودش، قابلیت خوداشتعالی کمتر و فراریت پایینتری نسبت به بنزین دارد، نیاز است تا بیشتر متراکم شود که شرایط احتراق را به دست آورد.

هر ردیف از پیستونها دارای میل لنگ مخصوص به خود است که این دو میل لنگ از طریق یک سری چرخدنده متصل به یکدیگر نیرو را توسط یک خروجی قدرت انتقال میدهند. روغن موتور بهران توربو دیزل، روغن موتور ديزلی مرغوب است كه در انواع نيمه سينتتیک و معدنی برای روانكاری موتور های دیزلی چهار زمانه مدل 1998 که با دور و سرعت بالا کار می کند و دارای استاندارد Euro II هستند، توصیه می شود. باعث آن می شود را ایجاد نمی کند. زمانه تقسیم می شوند. ثبت برساند که همان چرخه چهار زمانه را به کار می بست. وقتی صحبت از حمل و نقل سنگین و سفرهای طولانی می شود، ممکن است نظرات و ایده ها به سمت استحکام و دوام یک موتور دیزلی تغییر کند. این الهام به ایدههای دیزل جهت داد و او شروع به کار روی پروژه خود برای طراحی یک موتور کارآمد کرد. فعالیت این نمایشگاه امروز ساعت ۱۱ برای اصحاب رسانه آغاز می شود، در بدو شروع برگزاری نماشگاه گروه بهمن از محصولات جدید خود یعنی سدان رسپکت و احتمالا دیگنیتی یا فیدلیتی پرستیژ رونمایی خواهد کرد. باتوجه به لغو ممنوعیت واردات خودرو، شاید بهتر بود مدیران برگزار کننده این نمایشگاه تاریخ برگزاری را به تعویق می انداختند تا فرصتی برای حضور واردکنندگان نیز فراهم شود.

در موتورهایی نیم دیزل، چند دقیقه قبل از روشن شدن موتور باید از گرمکن استفاده کرد که این زمان به نوع و چگونگی طراحی سایت araddiesel آنها بازمیگردد. در مقابل، تراکم بسیار بالا در موتورهای دیزل، روشن شدن موتور را بسیار سخت تر می کند. سیلندر را پر می کند و گازهای سوخته شده (دود) باقی مانده را خارج می کند. رونمایی سه محصول در بدو شروع نمایشگاه حاکی از آن است که امسال خودرویی ها دست پر حضور یافتند. تمامی موتور ها دارای یک شفت هستند که هنگامی که موتور کار میکند آن شفت شروع به چرخیدن میکند و اگر آن را به یک آلترناتور وصل کنیم یک دیزل ژنراتور ساخته ایم. اگر درپوش یا مهر و موم سوخت آسیب دیده باشد، راه برای ورود آلایندهها باز میشود. گاهی اوقات از عبارت نیمدیزل یا دیزل در تعریف یک موتور گازوئیلی استفاده میشود.

اما طراحی خاص پیشرانههای دیزل منجر به بروز محاسن و معایبی برای این پیشرانهها میشود. اما این پیشرانه در کنار تمام این محاسن، معایبی نیز دارد. دیزل ژنراتورهای برق کاربرد های مختلفی دارند و روغنی که همچون روغن موتور در آن ها وجود دارد، اهمیت بسیار زیادی در نحوه عملکرد و کارایی آنها دارد. موتوهای چهار زمانه کارایی بیشتری دارند. دیزل همیشه به این فکر میکرد که این مباحث کامل نیستند و به همین خاطر به این فکر افتاد تا پیشرانهای (Propulsion) متفاوت و کامل را بسازد که مشکلات نسخه قبلی خود را نداشته باشد و در عین حال، بازدهی بیشتری هم داشته باشد. اما پیشرانههای دیزل به خاطر ترکیبات و نوع سوختن گازوئیل، در کنار آلایندگی کمتر در تولید گاز CO اما ذرات معلق بیشتری تولید میکنند که نیاز به استفاده از فیلترهای جذبکننده این ذرات را در این موتورها بیشتر کرده است.

موتورهای دیزلی با توجه به اینکه روی چه دستگاهی بسته میشوند به دو نوع هندلی و استارتی روشن میشوند. یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتورهای دیزلی و بنزینی در فرآیند تزربق سوخت است. این تفاوتها منجر به کاهش راندمان موتورهای نیم دیزل میشود که در حدود 12 درصد است و این در حالی است که در موتورهای دیزل این راندمان به بالای 35 درصد میرسد. امروزه به موتورهای دیزلی که برای روشن شدن نیاز به استفاده از گرمکن سوخت دارند، موتور نیم دیزل گفته میشود و این در حالی است که در موتورهای دیزل، این کار لازم نیست. در صورت خراب شدن آنها ممکن است موتور روشن نشود. دور برداشتن قبل از روشن شدن وسیله نقلیه نشاندهنده این است که قدرت موتور کاهش یافته است. در صورتی که سطح روغن کمتر از مینیمم بود باید کمی به آن روغن اضافه کنید و دیزل ژنراتور را در اسرع وقت به متخصص نشان دهید تا علت کم شدن روغن را بررسی و رفع نماید. دیزل 6.7 لیتری فورد به عنوان اولین موتور از نسل Power Stroke بود که توسط International Navistar تولید نشد.

3. انفجار: در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بستهاند و پیستون به نقطه مرگ بالا میرسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق میگردند. با این تفاوت که در موتورهای بنزینی، سوخت و هوا با هم ترکیب شده و وارد سیلندر میشوند و این در حالی است که در پیشرانههای دیزلی، سوخت در مرحله قدرت که برابر با همان مرحله انفجار موتورهای بنزینی است، روی هوای داغ موجود در سیلندر پاشیده میشود. گازوئیل آلودگی کمتری نسبت به بنزین ایجاد میکند و با وجود نزدیکبودن قیمت این دو سوخت، چون موتورهای دیزل مصرف کمتری دارند، هزینههای کمتری برای مصرفکننده ایجاد میشود.