موافقت اصولی “آ. سه. آن” با عضویت تیمور شرقی

نشست سالانه رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) امروز (جمعه ۲۰ آبان‌ماه) در حالی در پنوم پن پایتخت کامبوج آغاز به کار کرد که بیشترین تمرکز بر اقدام قوی‌تر علیه میانمار به دلیل درگیری‌های سیاسی در این کشور قرار دارد.

سنگاپور مهمترین مخالف عضویت تیمور شرقی بود اما کامبوج به عنوان رییس فعلی و اندونزی که ریاست این گروه را در سال آتی بر عهده دارد، به شدت از عضویت تیمور شرقی حمایت می‌کنند.

میانمار که یکی از اعضای این سازمان است، نمایده‌ای در اجلاس امروز ندارد. کامبوج به عنوان میزبان این نشست با حمایت از موضع اعضا، خواستار آن شده بود که دولت نظامی در میانمار، نماینده‌ای غیر سیاسی به این نشست اعزام کند که با مخالفت میانمار روبه‌رو شد.

بعد از تمرکز بر بحران سیاسی در میانمار، محوری‌ترین بحث‌ها، افزایش تنش بین کره‌شمالی و کره‌جنوبی و همچنین درگیری‌های مرزی اعضای این گروه با چین در دریای جنوبی چین است.

“هون سن” نخست وزیر کامبوج در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نشست گفت: ما راهی طولانی را به عنوان یک سازمان منطقه‌ای به عنوان یک خانواده و خواهر و برادر طی کرده‌ایم. به این ترتیب باید اتحاد، همبستگی و مرکزیت خود را حفظ کنیم.

از سوی دیگر، موضوع احیای اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه و تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر آن نیز از دیگر محورهای اصلی این نشست است.

این اتحادیه در ۸ آگوست سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت و سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84939054/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%DB%8C-%D8%A2-%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%DB%8C%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%D9%82%DB%8Cبا این حال “لی اچ سین لونگ” نخست وزیر سنگاپور در نشست افتتاحیه آ. سه. آن از عضویت تیمور شرقی حمایت کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری کیودو، تیمور شرقی یک دهه پیش و در سال ۲۰۱۱ تقاضای عضویت در این بلوک اقتصادی را داده بود. تا پیش از این تیمور شرقی عضو ناظر آ. سه. آن بود. با این حال و به رغم موافقت اصولی رهبران آ. سه. آن با عضویت تیمور شرقی، هیچ برنامه زمان‌بندی برای الحاق رسمی آن اعلام نشده است.