موتور دیزلی چیست و چگونه کار میکند؟

اگر سوخت ارسالی به یک سیلندر، از سوخت ارسالی به دیگر سیلندرها بیشتر باشد، علاوه بر آنکه احتراق حاصله به پیستون ضربه میزند، از درون سیلندر نیز صدا بلند میشود. هوای درون سیلندر به قدری داغ است که سوخت بلافاصله و بدون نیاز به جرقه شمع منفجر میشود. موتورهای دیزلی معمولا پرقدرتتر از موتورهای بنزینی است. اتومبیل های سوختی دیزلی قدرتمند ، دارای موتور طولانی مدت و قابل اطمینان هستند – اما اسپرت نیستند. دمای بالای هوا در سیلندر به دلیل تراکم آدیاباتیک است (فرایند آدیاباتیک، فرایندی است که در طول مدت زمان واکنش، گرما بین سیستم و محیط مبادله نمیشود.).

در نتیجه سوخت ارسالی کمتر از مقدار لازم برای یک احتراق صحیح است و باعث دود کردن کم موتور و افت قدرت میشود. موتورهای دیزلی باید از جنس هایی با خواص مکانیکی بالا ساخته شوند تا در برابر فشرده سازی زیاد گازها مقاومت کنند، در نتیجه هزینه ساخت آنها معمولا بیشتر است و هزینه تمام شد خودروهای دیزلی نسبت به بنزینی می تواند قیمت بیشتری داشته باشد. دیزل یا بنزین، مساله این است! 1. مکش یا تنفس: پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایینترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت میکند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. در موتورهای بنزینی وقتی پیستون به مرحله بالا مرگ نزدیک میشود، شمع جرقهای تولید میکند که موجب انفجار مخلوط سوخت و هوا میشود، اما این اتفاق در موتور دیزل به این صورت است که وقتی پیستون به نقطه پایین مرگ میرسد، سوپاپ هوا باز شده و مقداری اکسیژن وارد پیستون میشود، با بستهشدن سوپاپ، پیستون به سمت بالا حرکت میکند و بهقدری اکسیژن را متراکم میکند که هوای داخل پیستون بسیار داغ میشود. این نسبت با استفاده از رابطه (NumberX: 1) بیان می شود که اگر عدد بزرگتر باشد، عملکرد بسیار بهتر است.

زمانبندی تزریق سوخت به هم خورده و سوخت قبل از زمان تعیین شده پاشیده میشود. سیستم تزریق سوخت ، به خصوص در موتورهای دیزلی ، در صورت عدم تعمیر و نگهداری می تواند منجر به آسیب شدید و تعمیرات پرهزینه شود. موتور بنزینی در نسبت 8:1 تا 12:1 فشرده شده در حالیکه موتور دیزلی در نسبت 14:1 تا حداکثر 25:1 فشرده می گردد. ولی با بررسی آلایندگی موتورهای دیزلی، تولیدکنندگان خواهان دریافت مبلغ بیشتری برای مدلهای دیزلی شدند و موتورهای بنزینی تبدیل به خودروهای اقتصادیتری شدند. به علت تراکم و فشرده سازیه داخل محفظه احتراق تقریبا 15 الی 25 برابر بیشتر از موتور برق های بنزینی، موتور برق دیزل بسیار کم مصرف بوده و همین امر سبب شده که نسبت به دیگر موتور برق ها خواهان بیشتری داشته باشد. هنگامی که پیستون با قدرت به بالا کشیده شده و به انتها میرسد، شیر ورودی بسته شده و سرعت چرخش چرخها بیشتر میشود و هوا را در 21% از حجم اصلی آن پخش می کند. 3. از آنجایی که در موتورهای دیزل، پاشش سوخت بر روی هوای فشرده شده انجام می پذیرد، نیاز به فشارهای خیلی بالا داریم که برای این منظور لازم است از یک پمپ اولیه و یک پمپ انژکتور استفاده شود.

یکی دیگر از مزایای آن استحکام بالای آن است که 2 تا 3 برابر از سایر روغن مصنوعی کامل موجود در بازار قوی تر است، ادعایی که توسط چندین آزمایش مستقل مورد ترکیبات آن قرار گرفته است.این روغن دیزلی، با توجه به فناوری افزودنی اختصاصی، از تماس با فلز به فلز جلوگیری می کند، یکی از این موارد شامل ZDDP است که علاوه بر طولانی شدن عمر سیستم کاتالیزور انتشار، به عنوان یک ضد سایش عمل می کند. در این مرحله از فرایند موتور دیزل، پیستون درحالیکه همچنان در نقطه بالای مرگ قرار دارد، میزانی از سوخت دیزلی مثل گازوئیل درون سیلندر پاشیده میشود که به علت وجود هوای بسیار داغ 600 درجه سانتیگرادی بهسرعت منفجر میشود، در این مرحله آنقدر فشار ثابت میماند تا تمام سوخت دیزل بسوزد. حتماً میدانید که یکی از چیزهایی که باعث جنبش مولکولی میشود، فشار است، زمانی که به مولکولهای هوا فشار زیادی وارد میشود، به هم فشرده شده و از سایشی که بین آنها به وجود میآید گرما تولید میشود؛ بنابراین با داغ شدن هوای داخل پیستون، مقداری از سوخت دیزل مثل گازوئیل به داخل پیستون پاشیده شده که بلافاصله به دلیل حرارت بالای داخل پیستون منفجر میشود.

مدل نخست رودولف دیزل، یک سیلندر ۱۰ پا آهن با فلایویل در پایه آن ، در تاریخ ۱۰ اوت سال ۱۸۹۳ برای اولین بار شروع به کار کرد . در صورتی که ذرات و براده های آهن در روغن موتور وجود داشته باشند، بهتر است نسبت به میزان کاری که از موتور دیزل ژنراتور خود انتظار دارید، تجدید نظر کنید زیرا وجود آهن نشان دهنده آن است که موتور شما بیشتر از حد توانش کار می کند و باید نسبت به باز کردن موتور و تعویض برخی از قطعات داخلی آن اقدام کنید. اگر قصد خرید اتومبیل موتور دیزلی را دارید ، مهم است که تعیین کنید نیازهای شما در پشت فرمان چیست. اگر قصد یدک کشیدن قایق ، وسیله حمل و نقل اسباب بازی یا کمپینگ را دارید ، یک موتور دیزلی مسیرهای طولانی را راحت تر می کند. بزرگترین تجهیزات دیزلی با چرخ لاستیکی مورد استفاده در صنعت معدن ، کامیونهای خارج جاده با 2500 اسب بخار توان هستند که قادر به حمل 300 تن بار میباشند.

شرکت بازرگانی پیشرو موتور پارسیان با سال ها تجربه در امر تامین و پشتیبانی انواع دیزل ژنراتو ربا بهره گیری از آموزشهای تخصصی و کامل، سازندگان بزرگ دیزل و ژنراتور از قبیل : volvopenta،Perkins،Cummins،Deutz،Stamford،Leroy somer،Mecc alte خود را به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت دیزل ژنراتور مطرح کرده وبعنوان یک توزیع کننده متخصص و فعال این کارخانجات در پروژهای مختلف همکاری مطلوب و شایسته ای داشته است سایت araddiesel . موتور های متوسط برای کاربری نیمه صنعتی و کارگاهی: این موتور های دیزلی که ساختار آنها در انواع دوسیلندر، سه سیلندر، چهار سیلندر، موجود می باشند برای انواع مصارف کارگاهی و نیمه صنعتی که معمولا تا توان 100 کاوا تا تامین می کنند، از برند های مطرح این مدل موتور ها می توان به موتور های دیزلی پرکینز موتور سازان تبریز و بنز ایدم که از تولیدات داخلی ایران هستند نام برد.

1)وجود مقدار بیشتر از 100 ppm آهن و 10 ppm کروم نشانگر ساییدگی بیش از حد مجاز میل لنگ ، بوش ها ، میل سوپاپ ها ، رینگ ها ، و سوپاپ ها است که دلیل آنرا می توان فشار بیش از حد مجاز به موتور دیزل ژنراتور دانست که باید نسبت به تعمیر و تعویض قطعات درون دیزل ژنراتور اقدام نمود . از طرفی کارکرد خشن، سر و صدا و ارتعاشات در خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است. روش دوم: برای به حداقل رساندن صدای متور برق دیزل استفاده آن در فاصله مناسب بیشتر از 7 متر یا قرار دادن آن در اتاقک مخصوص برای کاهش صدای آن است. هرچند نمونههای امروزی با آنچه رودولف دیزل طراحی کرد خیلی متفاوت است، اما سیکل کاری این موتورها بر اساس یک چیز است که در واقع مخترع آن رودولف بوده است. روغن موتور بنزینی و دیزلی توسط شرکت های معتبری در بازارهای خرید و فروش انواع روغن موتور برای مشتریان عرضه میشود که هر یک از آن ها بر اساس برند تولیدی قیمت های مخصوص خود را دارند. شرکت پارسیان دیزل با تسلط به علوم مهندسی و ارائه خدمات مشاوره بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه می دهد. قیمت روز روغن موتور دیزل در کشورهای مختلف اعداد و ارقام متفاوتی را دارد زیرا استاندارد تعریف شده برای روغن موتور دیزل ۵۰ بسیار متفاوت است قیمت روز روغن دیزل و روغن موتور صادراتی و حتی می تواند نمونه های مختلف با کیفیت متفاوت را برای تولید این محصول اماده نمود که مهترین و بیشترین صادرات انواع روغن موتوری را شامل می شود و این موضوع بسیار بصرفه می باشد.

این کار در عین حال که بسیار ساده به نظر می رسد، حاوی نکات ظریفی است که در صورت توجه به آن ها می توانید عمر مفید دیزل ژنراتور و بازده آن را به میزان بسیار زیادی افزایش دهید. فنر بعضی از پلانجرها بر اثر فشار زیاد و یا پایان عمر مفید شکستهاند و نیاز به تعویض دارند. با سرویس دورهای و به هنگام موتور دیزل از آلاینده بودن آنها و تولید گازهای سمی جلوگیری کنید. برخی از مخاطبان ما سوال میکنند که موتور دیزل چند زمانه است؟ کیفیت سوخت استفاده شده پایین است. یک موتور بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش می کند و آنرا متراکم می کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل می کند یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . بعد از تغییرات اعمال شده بر روی قیمت گازوئیل و تغییر آن نمی توان رویه دقیقی برای تغییرات و مقایسه کلی قیمتها داشت. به طوری که در موتورهای دیزل، عمل پاشش سوخت بعد از عمل تراکم انجام می شد، ولی در موتورهای انژکتوری بنزینی، پاشش سوخت در همان مرحله مکش و قبل از تراکم انجام می پذیرد.

البته میزان سوختی که پاشیده میشود بستگی به این دارد که راننده چقدر پدال گاز را میفشارد. بازده موتورهای بنزینی و دیزلی بستگی به این دارد که این موتورها در کجا استفاده و نصب میشوند. علاوه بر این موتورهای دیزلی کربن بیشتری را جذب می کنند در حالی که موتورهای بنزینی تمایل به جذب قیر و رطوبت را دارند. اکنون ، شما این گزینه را دارید که بسیاری از وسایل نقلیه را با گزینه موتور دیزلی خریداری کنید.در گذشته موتورهای دیزلی بسیار دود می کردند. این موتور از اصول احتراق چهار زمانه معروف به “چرخه اتو” استفاده میکرد و اکنون به یکی از موتورهای پرکاربرد در خودروهای امروزی تبدیل شده است. به همین علت، به موتور خوداشتعال نیز معروف است. در حالی که عمر موتورهای بنزینی بیشتر از عمر موتور خودروهای دیزلی است. بنزینی: قطعات زیادی دارند و احتمال خرابی بیشتر است. این نسبت فشردهسازی برای موتور دیزلها معمولا به صورت 1:20 میباشد، در صورتی که در موتورهای بنزینی این نسبت 1:9 است. حال به نظر شما این وسیله چه وظیفه ای در این سیستم دارد و چگونه کار می کند؟

بعد از اینکه سوپاپها بسته شده، پیستون به سمت بالا حرکت میکند که به آن نقطه بالای مرگ گفته میشود. در این حالت به دلیل آنکه زمانبندی به مشکل خورده است، سوخت ارسالی بدون آنکه بازده و راندمان خوبی بر اثر احتراق داشته باشد، سریعا شعلهور شده، از بین میرود و به پیستون ضربه وارد میکند. و منفی باتری را ارسال میکند که در مدار فرمان باید از این پایه استفاده کنیم جهت خاموش کردن دیزل ژنراتور. به دلیل ضعیفشدن فنر رگلاتور، مرحله ارسال سوخت به موتور، زودتر از حالت طبیعی تمام میشود و جلوی ارسال سوخت گرفته میشود. انژکتورها در زمان پاشش، نیروی لازم را ندارند و همین فشار کم سوخت پاشیده شده، باعث دود کردن خودرو میشود.

روغن موتور دیزلی به واسطه مواد اولیه مرغوب در برابر اکسیداسیون و فرسودگی بسیار مقاوم است. حفاظت در برابر سایش: روغنی که انتخاب می کنید باید حداکثر حفاظت را در برابر سایش انجام دهد تا طول عمر موتور شما افزایش یابد. موتورها و دیزل ژنراتورها به روغنی نیاز دارند تا از بالا رفتن دما و ساییدگی فلز با فلز جلو گیری کنند که مهم ترین کار روغن دیزل ژنراتور است. سرمایهگذاری برروی ژنراتورها راه سادهای برای حفاظت از درآمد، حفظ امنیت، پیشگیری از خسارات، و محافظت از خط آخر است. های پرکینز را می توان برروی دستگاه های CAT و یا دیزل های ماشین آلات کاترپیلار استفاده نمود. انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت در موتور دیزلی به انرژی مکانیکی تبدیل میشود و می تواند برای تأمین نیروی کامیون های باری ، تراکتورهای بزرگ ، لوکوموتیوها و شناورهای دریایی مورد استفاده قرار گیرد. اگر زمان زیادی را برای مسافرت در بزرگراه ها می گذرانید ، وسیله نقلیه دیزلی گزینه ایده آل شماست. این به خاطر این است که مواد مصرفی موتور مانند روغن موتور و قطعات یدکی آن در خودروهای دیزلی گرانتر است. ۱-آهن: اگر آهن در روغن نمونه برداری شده بیشتر از 100 ppm باشد این وضعیت نشان می دهد که در قسمت بوش ها، میل لنگ، سوپاپ ها، میل سوپاپ ها و رینگ ها ساییدگی بیش از حد مجاز پدید آمده است.

از چهار نکته مهم در انتخاب روغن موتور مناسبی که بتواند کارکردها و نقش های اصلی روغن موتور را ایفا نماید در مقاله قبلی مگ پترونول به مهمترین شاخص انتخاب روغن موتور مناسب که گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور می باشد پرداخته شد. در حالی که بازی گشتاور یک موتور دیزلی قوی است ، امتیازات اسب بخار را از دست می دهد. سیستم پره دار رادیاتور از یکسو به لولههای مخصوصی متصل است که آب را در اطراف موتور ژنراتور دیزلی به گردش درمیآورد و از سوی دیگر در تماس با محیط اطراف آبی را که گرم شده خنک میکند و دوباره به اطراف موتور ژنراتور دیزلی منتقل میکند. این انفجار کنترل شده، پیستون را در درون سیلندر به عقب میراند و نیرویی تولید میکند که باعث حرکت وسیله نقلیه میشود. 6- به نسبت قدرت تولید شده، میزان مصرف سوخت در موتورهای دیزل کمتر می باشد. فشار تراکم موتور از اندازه لازم کمتر است و در نتیجه قدرت سوزاندن سوخت را ندارد.