موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟

دیگر تنها موتور بنزینی، بهترین گزینه برای خودروهای سواری نیست و با پیشرفتهایی که در موتور دیزلی انجام شده است، خودروهای دیزلی خصوصا برای شاسیبلند و پیکاپها رقیبی جدی برای خودروهای بنزینی برای رانندگی درونشهری هستند. بهترین روغن تک درجهای برای انواع موتورهای مکانیکی بنزینی روغنهای تک درجهای نمره 40 است که با علامت SAE-40 شناخته میشوند. وی ادامه داد: موتورهای بنزینی بهاصطلاح شمعاشتعالی هستند یعنی باید در این موتورها شمع داشته باشیم تا اشتعال رخ دهد اما موتورهای دیزلی تراکماشتعالی هستند؛ یعنی بر اثر فشرده شدن هوا و پاشش یا انژکتور شدن یا تزریق سوخت در داخل موتور احتراق انجام میشود. خباز، س.، خوشبختی سرای، ر.، 1389. بررسی نظری تاثیر فشار, زمان و طول پاشش سوخت دیزل بر عملکرد و آلاینده های خروجی از موتور دیزلی پاشش مستقیم. بررسی نظری تاثیر فشار, زمان و طول پاشش سوخت دیزل بر عملکرد و آلاینده های خروجی از موتور دیزلی پاشش مستقیم. دلیل افزایش قدرت این موتور ؛ پاشش سوخت با فشار بسیار بالا و توربو شارژ قوی آن است و دلیل کاهش مصرف سوخت نیز، راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت بهخودروهای بنزینی است.

سپس به منظور بهبود کارکرد این نوع از موتورها ، دکتر رودولف دیزل آلمانی توانست حق امتیاز تولید موتورهایی که در آن ها بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر ، اشتعال سوخت انجام می گرفت را کسب نماید. برای همین با حمایت وزارت نفت موتور دیزلی با همکاری مشاوران آلمانی در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ایپکو طراحی و نمونه های اولیه آن ساخته شده است. آنها توسط انستیتوی نفت آمریکا (API)، انجمن مهندسین خودرو (SAE) و انجمن تست مواد آمریکا (ASTM) طبقه بندی شده اند .این روغن ها با حروف مشخصه ( S ) و ( C ) مشخص شده اند. همه مشتریان توانایی و تخصص راه اندازی یک وسیله خاص را ندارند، به همین دلیل اگر یکی از این موتورهای دیزلی تولید شده توسط کارخانه ها نصب ساده ای داشته باشد و حتی افراد عادی و بدون تخصص نیز بتوانند آن را به کار بیاندازند، امتیاز و مزیت بسیار بزرگی برای آن محصول به حساب می آید. نحوه عملکرد موتورهای دیزلی و توصیف عملکرد اصلی آن در خصوص احتراق داخل موتور ، چرخه ی چهار زمانه و در مجموعه کلیه اجزا و قطعات لازم برای بالا بردن کارایی و بهتر عمل کردن پیشرانه ماشین یکی از محبوب ترین مواردی است که توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب میکند.

قطعات یدکی موتورهای دیزلی بسیار مهم هستند، زیرا امکان آن وجود دارد که یک قطعه از موتور خراب شود و نیاز به تعویض آن باشد. در موتورهای چهارزمانه سوپاپها بالای پیستون قرار دارند، درحالیکه در موتور دو زمانه، سوپاپ هوا روی بدنه سیلندر و پایینتر از سوپاپ تخلیه قرار دارد و باز و بستهشدن سوپاپ هوا، توسط خود پیستون انجام میشود. سپس پیستون در سیلندر به سمت بالا میرود و گازهای حاصل از احتراق را از اگزوز خارج میکند و این چرخه مجددا تکرار میشود. زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، سوپاپ اگزوز باز شده و گاز سوخته شده در مرحله ی قبل از آن خارج می شود. انرژی حاصل از احتراق باعث فشار بر پیستون شده و آن را به سمت پایین هدایت می کند. این مایع محافظت از موتور را تضمین می کند که از ریزش روغن در بین ویسکوزیته پایین تر جلوگیری کرده و اصطکاک را 15 درصد کاهش می دهد و با توجه به هرگونه سرعت رانندگی 45 درصد از تماس با فلز را کمتر میکند.

3. در موتور های دیزلی هنگام سوختن سوخت، جرقه ای زده نمی شود بنابراین به سیم و یا شمع اضافی نیازی نیست در نتیجه هزینه تعمیر و نگه داری موتور کاهش می یابد. از سوی دیگر، چون درحالحاضر در حوزه خودرو بحث آلایندگی مطرح است اگر ترکیبات هیدروکربن با ناکس را در نظر بگیریم در موتورهای دیزلی ترکیب این دو حدود ۱.۱۰ گرم در هر کیلومتر مسافتی است که خودرو طی میکند و در موتورهای بنزینی ۱.۴ گرم؛ بنابراین ناکس یا NOX اکسید نیتروژن در موتور دیزل بیشتر است. در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی، دومین حرف نشانگر کیفیت روغن موتور بنزینی است. رضا هاشمی، عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور درباره مزیت موتورهای دیزلی برای خودروهای سواری نسبتبه موتورهای بنزینی، گفت: استفاده از موتورهای دیزلی صرفه اقتصادی دارد، بهشرط آنکه گازوئیل با کیفیت تولید شود. دانستن فرق ماشین دیزلی با بنزینی به شما برای انتخاب مناسبترین خودرو برای خریدی موفق، کمک میکند.

هر دوی روغنهای موتوری دیزلی و بنزینی با ساختار خاصی جهت استفاده در موتورها به تولید رسیدهاند. در سال 1985 در انگلستان، در مقایسه با سال 1980 که در آن حدود 5380 موتور دیزلی فروخته شد، تقریبا 65،000 موتور دیزلی به فروش رسید. سوخت موتورهای دیزل گازوئیل می باشد که در مقایسه با بنزین سنگین تر و روغنی تر بوده، همچنین نسبت به بنزین دیرتر تبخیر شده و در حقیقت می توان گفت که نقطه جوش آن نسبت به آب بالاتر است. در حقیقت فشرده کردن هوا باعث بالا رفتن دما ی آن شده و در نتیجه حرارت لازم برای تزریق خود به خودی سوخت ( بدون نیاز به جرقه ) تامین می شود.

کشتیها و بسیاری از وسائل نقلیه بزرگ زمینی مانند قطارها نیز از دیزل ژنراتور، نه فقط برای تأمین برق روشنایی بلکه برای تأمین نیروی محرکه مورد نیاز خود استفاده میکنند. در این مقاله سعی بر این شده است که نه تنها به این سوالات، بلکه هر آن چه نیاز به دانستن درباره ی روغن مناسب است، به طور خلاصه و مفید برای شما بیان شود. دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزلی با ژنراتور برق (اغلب یک دینام ) برای تولید انرژی الکتریکی است. در واقع روغن دیزل ژنراتور برای مصرف در موتورهای تولیدکننده جریان برق تولید شده و مصرف آن به این منظور است. همچنین این روغن صد در صد سنتتیک است و می تواند برای موتورهای دیزلی و بنزینی مورد استفاده قرار گیرد. این موتورها چون تراکم بیشتری نسبت به بنزینیها دارند(تراکم آنها ۲۲ به یک است اما برای موتورهای بنزینی حدود ۱۱ به یک) در نتیجه بازدهی بالاتری دارند. روغن های صنعتی پلی گلیکول هیچ خطری برای برنز، مس یا اجزای برنجی وسایل ایجاد نمی کنند، اما آنها برای استفاده با چرخ دنده های ساخته شده از آلیاژ برنز آلومینیومی پیشنهاد نمی شود. روغن دیزلی آزمایش شده و اثبات شده که مقاومت فوق العاده ای دارد و از کیفیت کاملی در برابر قطعات در هنگام سایش محافظت می کند.ما برای سوختی بهینه و عملکردی سریع استفاده از روغن دیزلی را به شما پیشنهاد میدهیم، به این معنی که این روغن دیزلی کاملاً مناسب برای کامیون وانت سنگین و سایر کامیون های کلاس 8 و همچنین موتورهای مدرن و با استفاده از پردازش آلایندگی میتواند باشد.همچنین شرایط مورد نیاز سیستم های گردش گاز اگزوز (EGR) و سیستم های فیلتر ذرات دیزل (DPF) را هنگامی که تحت خدمات استاندارد و گسترده ای قرار گرفته اند، برآورده کرده است.وقتی می خواهید فرمولاسیون روغن های دیزلی را در نظر بگیرید، ترکیبی از مواد افزودنی اختصاصی است که عملکرد آن در محافظت از اجزای موتور در برابر سایش، رسوب پیستون، سایش حلقه، وصل کردن فیلتر است.

هرچند تولید نخستین مدلها از این خودروها به سالهای بسیار دور بازمیگردد، اما تمام تولیدکنندگان فعال در این بخش آنطور که باید و شاید نتوانستهاند رضایت متقاضیان را جلب کنند. وی در اینباره یادآور شده بود «در فصل سرما در گام نخست آلایندهها مربوط به خودروهای دیزلی و در فصل گرما مربوط به خودروهای بنزینی است؛ جهان به این نتیجه رسیده تا سال۱۴۰۱خورشیدی خودروهای سواری دیزلی را از خط تولید خارج کند. پالایشگاهها باید بتوانند در این زمینه ارتقا پیدا کرده و سوختهایی با استاندارد روز تولید کند. این مورد قطعا به افزایش سایش در موتور و فرسایش زودرس قطعات خواهد شد.

نیاز برای نصب مجدد برق پشتیبان و نوسانات الکتریکی تاثیر دارد. شیر ورودی در انتها ی موتور بسته می شود تا پیستون قدرت بیشتری برای فشردن هوا داشته باشد. همانطور که پیستون به طرف پایین حرکت می کند، دریچه ی ورودی باز شده و هوا به داخل کشیده می شود. هنگامی که پدال گاز فشرده میشود، بدنه دریچه گاز که بین فیلتر ورودی هوا و منیفولد قرار دارد باز میشود که باز شدن آن باعث میشود هوای بیشتری وارد موتور شود در نتیجه برای افزایش سرعت و قدرت باید سوخت بیشتری تزریق شود. ورمزیار در پاسخ به این پرسش که اگر ناکس موتورهای دیزل بیشتر است؛ یعنی آلایندگی بالاتری در شکل جدید آلودگی هوا دارند، گفت: موتور دیزل دو نوع آلودگی دارد که موتورهای بنزینی ندارند؛ ناکس و ذرات معلق یا دوده. فقط روند کار موتورهای دیزلی کمی ساده تر از موتورهای بنزینی است. سومین موردی که بسیار مورد توجه مشتریان و مصرف کندگان موتورهای دیزلی پرکینز قرار گرفته است، در خصوص حمل و نقل ساده این موتورها است. موتور دیزل در زمینه ی حمل و نقل جاده ای( اکثرا در وسایل نقلیه سنگین جاده ای مانند کامیون ها ،اتوبوس ها، کشتی و قطار و…) ، صنعت ساخت و ساز و راه سازی (در موتورهای لیفتراگ ، لودر ها ، غلطک و بیل مکانیکی) ، در زمینه ی کشاورزی (تراکتور، پمپ های آبیاری و خرمن کوبی ماشین الات) ، در صنعت هواپیماییٰ ، در صنایع و معادن (بهره برداری از منابع طبیعی ، دریل و بیل مکانیکی و…) ، در بیمارستان ها (برای تامین مولد قدرت صنعتی در شرایط اضطراری ) مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال، قطعات موتور دیزلی از نظر وزنی وزن بسیار بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی بسیار قوی تر دارند . تحلیل تنشهای گرمایی در موتورهای احتراق داخلی شاخه مهمی است که مهندسان خودرو برای افزایش عمر قطعات آن را مطالعه می کنند. • روغن موتور با عملکرد بالا، سازگار با محیط زیست، با کارایی بالا، مناسب برای وسایل نقلیه جدید با کارایی بالا با دستگاه های تصفیه پساب مانند CPF، DPF، EGR و SCR است. وسایل نقلیه موتوری دیزلی نیز از توانایی بکسل بهتری برخوردار هستند. این موتور در حجمهای مختلف تولید خواهد شد که نمونه کوچک تر 4 لیتر و مدل بزرگتر 20 لیتر حجم دارد و مجهز به 12 پیستون است و توانایی تولید نیروی 1520 اسب بخار را دارد. ابراهیم احمدی، رئیس انجمن قطعهسازان استان اصفهان که در زمینه موتور خودرو هم فعالیت دارد درباره ساخت موتورهای دیزلی در کشور به صمت گفت: موتورهای دیزلی دارای فناوری بالایی هستند. رضا ورمزیار، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه سوخت درباره مزیت موتورهای دیزلی سواری نسبت به بنزینیها هم معتقد است، نخستین موضوع، بحث بازدهی یا بازده موتور است.

این موتور از نسل نیسان دیزل بود.جلیلی مقدم با بیان اینکه قرارداد تامین موتور دیزلی یک قرارداد بلند مدت است، تصریح کرد: براساس این قرارداد و پس از ورود تعدادی موتور دیزلی بهصورت سی.بی.یو، نصب خطوط مونتاژ و داخلی سازی این موتور در کشور صورت خواهد سایت araddiesel گرفت. موتورهای بنزینی معمولاً از کاربراتور استفاده میکنند که هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط میکند یا دریچه تزریق سوخت دارند که فقط سوخت را پیش از مرحله مکش میپاشد(بیرون سیلندر). به این ترتیب از ۱۰۰ درصد سوختی که در موتور بنزینی مصرف میشود در بهترین حالت ۲۵ درصد آن تبدیل به انرژی مفید شده و باقیمانده آن هدر میرود. وی در اینباره به صمت گفت: بهطور معمول بازدهی موتورهای بنزینی بین ۲۲ تا ۲۵ درصد بوده و بازدهی موتورهای دیزلی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است؛ یعنی بهطور تقریبی دو برابر موتورهای بنزینی.

در هر صورت برای فعالیت بهتر موتور نیاز است سوخت باکیفیت باشد. این موتورها به دلیل آن که از سوخت دیزل یا همان گازوئیل استفاده می کنند، نسبت به موتورهای بنزینی بسیار کم مصرف تر بوده و هزینه کمتری را نیز نیاز دارند. این امر نخستین مزیت موتور دیزلی نسبتبه بنزینی بود که سبب شد خودروسازان جهان به سوی طراحی این نوع موتورها بروند. او تاکید کرد: بهطور معمول، در طراحی خودرو باید به این شکل عمل کنیم که ببینیم خودرو قرار است برای کجا ساخته شود اگر برای کلانشهری مانند تهران است خودرو برقی مناسبتر بوده و در این زمینه باید سرمایهگذاری کرد؛ اما برای خودروهایی که قرار است بینشهری تردد داشته باشند بهترین نوع، همین سواریهای دیزلی است زیرا هم توان بیشتری دارند و هم بازدهی بالاتری. وجود آب در سوخت و ایجاد دود سفید: وجود ناخالصیها نظیر اب درون سوخت منجر به احتراق ناقص و بد کار کردن موتور می شود که برای رفع این مشکل مجموعه صنعتی کاشانی همواره استفاده از فیلترهای ابگیر و همچنین فیلترهای تصفیه کننده سوخت در مسیر ورودی گازوئیل به دستگاه را به مشتریان عزیز پیشنهاد می دهد. موتورهای دیزلی همواره به عنوان موتورهای پر سر و صدا ، بد بو و کم قدرت مورد استفاده قرار گرفته اند، اما زمانی که موتور دیزل و سیستم های تزریق آن در دهه 1980 اصلاح شدند، این وضعیت تغییر کرد.

آکرید استوارت در سال1890 میلادی حق تولید موتورهایی که در آن ها هوای خالص درون سیلندر متراکم شده و سپس سوخت به داخل این هوای متراکم شده تزریق می شد تا از اشتعال پیشرس جلوگیری شود را بدست آورد. در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت صاحب امتیاز تولید موتور دیزل را دریافت نمود که در این ساختار موتور دیزل هوای خالص در سیلندر موتور دیزل متراکم می شد و بعداً (به دلیل مانع شدن از اشتعال پیشرس) سوخت به درون هوای منقبض شده تزریق میشد، این موتور دیزل با فشار پایین تولید شده بودند و برای روشن کردن سوخت تزریق می شود به وسیله ی یک لامپ الکتریکی و یا از طرق دیگر در خارج از سیلندر استفاده می گردد. ۱۰٫سوخت دیزل مستقیما از نفت بدست می آید اما برای تولید بنزین نیاز به تقطیر است. هاشمی گفت: تمرکز روی خودروهای بنزین وابستگی ایجاد میکند درحالیکه تیراژ خودروها در حال افزایش است، باید برای سوخت آنها هم تدبیری اندیشیده شود؛ بنابراین استفاده از تمام مشتقات نفت شامل بنزین و گازوئیل در این راستا از وابستگی سوختی کشور کم میکند. در حالی که ژنراتورهای موتور دیزلی سنتی ممکن است متناسب با تعریف ما از منابع “انرژی جایگزین” نباشند، هنوز هم یک افزونه ارزشمند برای سیستم برق پشتیبان شبکه یا برق نواحی دورافتاده هستند.