موتور دیزل چگونه روشن می شود؟

این احتراق به ژنراتور نیرو میدهد و جریان الکتریکی (برق) ایجاد میکند. موتور دیزل مولد نیرو در بسیاری از مکانها است. پمپ انژکتور: پمپ انژکتور در اینجا وظیفه تنظیم سوخت و فشار مورد نیاز برای پاشیدن سوخت را بر عهده دارد. در واقع با طراحی این سیستم ها و قطعات است که موتور شروع به کار کرده و می تواند انرژی شیمیایی انجام عمل احتراق را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و در نهایت گشتار و نیروی مکانیکی مورد نیاز را ارائه دهد. موتور دیزلی انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند که میتواند برای روشن کردن کامیونهای حمل بار، تراکتورهای بزرگ، قطار و کشتی استفاده شود. در واقع حرارت های بالا در این موتورها برای شعله ور ساختن سوخت مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای دیزل، طیف گسترده ای از موتورها هستند که بدون نیاز به جرقه الکتریکی می توانند ماده سوختنی را شعله ور کنند.

با ماه صنعت، جستجو برای یک موتور دیزلی یا ژنراتور کارآمد و مقرونبهصرفه در اینجا آغاز میشود. انتخاب یک ژنراتور عمدتاً به توان دستگاههایی که میخواهید برق دهید، بستگی دارد. طی سال های متمادی از موتور دیزل عمدتاً در کارهای سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایق های مسافربری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت کارخانجات استفاده می شد. جالب است بدانید که در اروپا مشکل اصلی آلودگی گازی عمدتاً مبتنی بر این گاز است. آلودگی های رایج شامل سوخت دیزل، مایع خنک کننده یا آب هستند. سوال بعدی این است که واقعاً مشکل آلودگی محیط زیست ما ناشی از خودروهای تولیدی است؟ در این مرحله به دلیل انفجار ناشی از جرقه شمع، فشار در بالای پیستون زیاد می شود و چون هر دو سوپاپ دود و هوا بسته است در نتیجه پیستون رو به پایین حرکت می کند و به وسیله شاتون ، میل لنگ را به حرکت در می آورد. موتورهای دیزل (که به موتورهای احتراق تراکمی یا CI نیز شناخته می شوند)، از جمله موتورهای احتراق داخلی هستند که در آنها، احتراق سوخت پاشیده شده در محفظه احتراق به واسطه افزایش دمای ناشی از تراکم انجام می پذیرد (تراکم آدیاباتیک یا بی در رو).

تفاوتی وجود ندارد که شرکت کوپله کار در کدام کشور مستقر باشد، بلکه بیشتر نوع و کیفیت کوپله کاری آنها مهم است. اما متاسفانه مقدار تولید و توزیع این نوع سوخت در کشور هنوز محدود است و در اکثر نقاط ایران گازوئیل با کیفیت عالی ارائه نمیشود. از طرفی هم متاسفانه اقتصاد خودروهای سنگین حدود 20 سال است با مشکل جدی روبهرو است و در نتیجه ناوگان سنگین ما به شدت فرسوده است. تا جایی که حدود دو سال پیش طرحی برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین تدارک دیده شد که متاسفانه با مشکلات مالی و اقتصادیای که دولت از سال 97 با آن روبهرو شد، این طرح نیز متوقف شد. من به شما میگویم که مشکل ما نه به خاطر خودروهای تولیدی، بلکه عمدتاً به علت فرسودگی صدها هزار خودرو سبک و سنگین ما در کنار هزاران دستگاه دیزل ژنراتور و ماشینهای راهسازی فرسوده است. سوپاپ ندارد ، در نتيجه شروع و پايان سوخت پاشي را پمپ كنترل مي كند. با پایین آمدن پیستون، یک خلاء نسبی در سیلندر ایجاد می شود و هوا از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می گردد. سیستم ورود هوا و خروج دود: فیلتر هوا – هواکش – توربو شارژر – خنک کن های هوا – انبار اگزوز – لوله اگزوز.

این اعداد نشان میدهند که در ماشینهایی که دیزلی هستند، هوا در حد زیادی متراکم میشود و در نتیجه، فشار زیاد شده و دمای هوا به قدری بالا میرود که گازوئیل مشتعل میشود. انیمیشن زیر چرخه موتور دیزل را در حال عملیات نشان می دهد. در سالهای اخیر وزارت نفت زحمات زیادی کشید و گوگرد زیاد این نوع سوخت را به شدت کم کرد و توانست سوخت گازوئیلی در سطح یورو 4 ارائه کند. جالب اینجاست که تا یکی دو سال پیش یکی از گلههای وزارت نفت از خودروسازان عدم ارائه موتورهای دیزلی به بازار بود. همانطور که گفته شد اروپاییها نهتنها در مورد خودروهای سنگین بلکه در مورد خودروهای سواری به سمت موتورهای دیزلی که بازده بالایی دارند رفتند. البته اروپا به علت سرمایهگذاری شدید روی فناوریهای نوین از جمله خودروهای برقی ترجیح میدهد سرمایهگذاریهای خود را در این زمینه هرچه سریعتر به نتیجه برساند و با جلوگیری از ورود این نوع خودروها به شهرها، باعث رونق بازار خودروهای برقی که هماکنون همچنان گرانقیمت هستند، بشود. هرگاه عمل احتراق سوخت به درستی در محفظه احتراق موتور انجام نشود، دود سیاه علامت آن است که نسبت اختلاط سوخت و هوا در داخل سیلندر بیش از اندازه غنی می باشد لذا سوخت به طور کامل محترق نمی شود و مقداری از آن به صورت دود سیاه از اگزوز دستگاه خارج می شود و به این صورت دستگاه دود سیاه از خود خارج می کند.

سوخت موتورهای دیزل نیز از نفت سنگین (گازوئیل) است. نکته دیگر اینکه به خاطر ذات این نوع موتورها نسبت به موتورهای بنزینی، معمولاً سرعت این نوع موتورها پایین بوده و لذا از همان اوایل خودروهای سنگین عمدتاً از نوع دیزل بوده و خودروهای سبک (به طور خاص سواری) از نوع بنزینی بوده است. یک اینکه به دفترچه راهنمای موتور ژنراتور خود مراجعه کنید و ببینید توصیه شرکت تولید کننده آن چیست. اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، راهاندازی موتور در ماکزیمم بار خود برای افزایش فشار داخلی و دما اجازه میدهد که رینگهای پیستون به زحمت رسوب کنند و اجازه میدهد تا تجمع تدریجی کربن سوخته شود. حال که یک خودروساز با کمک یک مرکز تحقیقاتی موتور پیشرفته که در خاورمیانه نمونه آن پیدا نمیشود، توانسته است این نوع موتورها را تولید کند و آماده است که چند هزار عدد از خودروهای سواری خود را وارد بازار کند، سازمان محیط زیست مدعی شده است که نباید چنین خودروهایی به بازار عرضه شوند.

راه حل، بررسی صافی داخلی روی لوله پیکاب (برداشت) روغن و پاک کردن هر گونه ماده ای که می تواند جریان روغن را محدود کند، سایت araddiesel است. انژکتور در موتور های دیزل از اجزای بسیار پیچیده ای تشکیل شده است و موضوع بسیاری از آزمایشات بزرگ بوده است. بدین لحاظ برای کشوری مانند ما منطقی این خواهد بود که مصرف سوخت در کشور نیز به همین نسبت باشد. دارای مقاومت مناسب در برابرعواملی مانند فشار بالا، درجه حرارت بالا، خوردگی و کف کردن باشد. در آمریکای شمالی هم این مقدار تا حدود 30 درصد کل خودروهای سواری رسید. البته علت اینکه این میزان از 50 درصد کل خودروهای سواری بالاتر نرفت، قیمت بالای آن بود، نه مشکل آلودگی. ضمن اینکه خودروسازان روی موضوع دیگری که به شدت آلودگی را کاهش میداد، یعنی خودروهای گازسوز سرمایهگذاری کردند، اما متاسفانه وزارت نفت با سیاستهای قیمتگذاری سوخت، این نوع خودروها را از مطلوبیت نزد مشتریان انداخته است و در نتیجه هزاران میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت نیز با خطر نابودی روبهرو شده است.

برای حل این مشکل از سیستم های خنک کننده استفاده می کنند. موتور دیزل انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و در واقع تأمین کننده انرژی مورد نیاز ژنراتور می باشد. انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت در موتور دیزلی به انرژی مکانیکی تبدیل میشود و می تواند برای تأمین نیروی کامیون های باری ، تراکتورهای بزرگ ، لوکوموتیوها و شناورهای دریایی مورد استفاده قرار گیرد. در مقابل مقدار زیادی از ترکیبات نیتروژن و ذرات جامد (دوده) از سوختن دیزل آزاد می شود که منجر به باران اسیدی و شرایط نامناسب دیگر می گردد. آزاد می کند. البته طی چند سال اخیر در اروپا تحقیقات فراوانی بر روی این مسأله انجام شده است و در حال حاضر پیشرفتهای زیادی در زمینه انتشار گازها از سوی موتورهای دیزلی صورت گرفته است. در هر دو پیشرانه، انرژی شیمیایی سوخت ازطریق انفجارهای کوچک و کنترلشده در محفظهی سیلندر آزاد میشود؛ اما تفاوت اساسی دو پیشرانه نحوهی ایجاد احتراق در محفظهی سیلندر است. هردو موتور دیزلی و بنزینی ، سوخت را با ایجاد انفجارهای کوچک به انرژی تبدیل می کنند. که به این معنی است که ۵۰% از حرارت تولید شده از سوختن سوخت تبدیل به نیرو می شود.

موتورهای ژنراتوری نیز از این قاعده استثناء نبوده و برای کارکرد مناسب نیاز به روغن موتور دارند. قبل از پرداختن به طراحی دیزل موتور، در مورد کارکرد آن توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. ژنراتورهایی که برای کار در مدت زمان بیشتری از ژنراتور های استندبای طراحی شده اند و از ویژگی های آنها لود ثابت با توان کمتر از 75٪ می باشد. موتور دیزل از قطعات و سیستم های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها می توانند وظیفه مشخصی را انجام دهند. البته اگر دسترسی شمار به گازوئیل راحت است، این موضوع فرق می کند. از آنجا که اروپا دارای ترافیک بسیار زیاد و کشورهای پرجمعیت زیاد نزدیک هم است، مشکل اکسیدهای ازت فعلاً برایش اولویت است و لذا در این روزها آماده مقابله با ورود خودروهای دیزلی نو به برخی از شهرها و کشورها میشود. یکی از عناصر چنین سیستمی دوشاخه براق است که غالباً در سر سیلندر در منطقه پاشش سوخت نصب می شود. نیز استفاده می نماید. استفاده از موتور دیزل سنگین به گونه ای چشمگیر می تواند در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی نماید و با راندمان حداقل هشتاد درصد در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد.

طراحی موتور دیزل خطی که در آن سیلندرها به صورت خطی و در یک ردیف قرار دارند. 1. مرحله مکش: در این مرحله، پیستون از بالاترین مکان (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می کند. 4. مرحله تخلیه: با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین، سوپاپ تخلیه باز می شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می دهد، سیلندر را ترک کنند. مرحله چهارم: بعد از باز شدن سوپاپ دود و خارج شدن آن و رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین عملیات تخلیه دود صورت می گیرد. گازوئیل نسبت به بنزین دیرتر تبخیر می شود و در واقع نقطه جوش آن بالاتر است.

اگر موتور هوا را بیش از اندازه فشرده کند، مخلوط سوخت و هوا به طور خود به خودی مشتعل می شود و سبب ضربه زدن و ایجاد تنش در میلنگ می شود. به طور کلی، طراحان هنگام طراحی موتور دیزل، با توجه به عوامل متعدد، تصمیم گیری خود را نهایی می کنند. در این ویدیو رئیس یکی از قدیمیترین کمپانیهای تولید موتورهای دیزلی در آمریکا، بانکس پاور (Banks Power)، نحوه کارکرد یک موتور دیزلی مدرن را برای شما شرح میدهد و عوامل موثر در بهبود کیفیت و البته قدرت یک موتور دیزلی را بررسی میکند. عوامل مختلفی وجود دارند که میتوان آنها را علت دود سیاه در موتور دیزل در نظر گرفت. ساختار موتورهای دیزل تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه ای تفاوت می کند. از همین منظر از روز اول اختراع این نوع موتورها، موتورهای دیزلی گرانقیمتتر بودهاند.

پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر میرسد. البته خودروهایی که اصطلاحاً به نام دیزل معروفند، ذاتاً بر مبنای سوخت گازوئیلی کار میکنند و بر مبنای فشردگی زیاد مخلوط هوا و سوخت محترق شده و کار مفید تولید میکنند. این می تواند بین حلقه ها و آستر موتور اثر منفی بگذارد و در نتیجه باعث فشردگی و کارایی از دست رفته شود. موتور دیزل ، هر موتور احتراق داخلی که در آن هوا قرار داردفشرده شده در دمای کافی و کافی برای احتراق سوخت دیزل تزریق شده در داخلاستوانه ، که در آن احتراق و انبساط عمل می کندپیستون .

هوا در داخل سیلندر بیشتر متراکم می شود در نتیجه گرمای زیاد ایجاد شده، که به روشن شدن موتور کمک می کند . 2. مرحله تراکم: در این مرحله، در حالی که هر دو سوپاپ (هوا و تخلیه) بسته اند، پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می کند و هوای داخل سیلندر متراکم می گردد. 3. مرحله انفجار: در انتهای زمان تراکم، در حالی که هر دو سوپاپ همچنان بسته هستند و پیستون به نقطه مرگ بالا رسیده است، مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوای فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می شود. و اما در ایران، برعکس اروپا و مشابه آن ژاپن که کشورهای واردکننده نفت هستند، ما کشوری هستیم که تولیدکننده نفت و مشتقات آن هستیم. بنابراین از چند سال پیش وزارت نفت کلیه صنایع را تشویق کرد که نسبت مصرف را به این صورت (تقریباً با همین نسبت) تغییر دهند.