نخست وزیر چین از تقویت همکاری با سازمان ملل خبر داد

این مقام سیاسی چین افزود چین از موفقیت های جدید سازمان ملل ملل با ریاست گوترش قدردانی می کند و وعده داد کشورش همواره به دنبال تقویت همکاری با آژانس های سازمان ملل خواهد بود و فعالانه در تمامی فعالیت های این سازمان مشارکت خواهد کرد و  تلاش های  مشترک در راستای  منشور سازمان ملل ملل برای حفظ صلح جهانی خواهد کرد.

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت همکاری میان چین و این سازمان موضوعی مهم برای چندجانبه گرایی است و سازمان ملل از تلاش های فراوان چین در بهبود و پیشرفت چندجانبه گرایی قدردانی می کند. وی همچنین درباره مشارکت چین برای پیشرفت آژانس های سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی و دستیابی به توسعه پایدار سخن گفت. 

آنتونیو گوتریش از تقویت همکاری با چین برای کمک به کشورهای در حال توسعه  برای مقابله با تغییرات اقلیمی، رویارویی با وام ها و حفظ امنیت غذا و انرژی ابراز امیدواری کرد و افزود سازمان ملل متحد با جداسازی اقتصادی مخالف  و معتقد است که تمامی کشورها باید تفاوت های خود را از طریق گفتگو حل و فصل کنند و با چالش های جهانی به شکل مشترک رو به رو شوند. سازمان ملل قاطعانه از نقش مهم چین در همکاری جنوب-جنوب حمایت می کند و روابط نزدیک تری را با این کشور در آینده پیش بینی می کند. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84942308/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D9%84-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

لی کیچیانگ با اشاره به شرایط پیچیده فعلی جهانی گفت حفظ چندجانبه گرایی اساسا به معنای حفظ اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و پشتیبانی از اقتدار این سازمان در مسائل بین المللی است. بدین ترتیب حمایت از سازمان ملل به مشارکت در صلح و توسعه جهان می انجامد. 

وی در پایان درباره اولویت بندی مسائل مربوط به توسعه که کشورهای درحال توسعه با آن مواجه هستند اظهارنظر کرد و افزود چین فعالانه به این کشورها کمک های مالی، مبارزه با تغییرات اقلیمی و بهبود استانداردهای زندگی خواهد داد و آنها را به توسعه پایدار ترغیب می کند. 

نخست وزیر چین در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به بررسی مسائل متفاوتی  از جمله چندجانبه گرایی و تغییرات اقلیمی پرداخت. وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد سازمان ملل متحد بنیادی اساسی و مهم برای حفظ چندجانبه گرایی است و چین اهمیت زیادی برای نقش مهم سازمان ملل در حفظ صلح جهانی و بهبود و پیشرفت توسعه قائل است. 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری «سی جی تی ان»، لی کیچیانگ نخست وزیر چین که برای سفر ۶ روزه و چندین جلسه با رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا به کامبوج سفر کرده است در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تقویت روابط کشورش با این سازمان شد.