هشدار کره جنوبی به کره شمالی درباره استفاده از تسلیحات هسته ای

از زمان روی کار آمدن دولت محافظه کار جدید کره جنوبی به رهبری رئیس جمهور «یون سوک یول»، وی گفته است که موضع سخت تری در قبال تحریکات کره شمالی اتخاذ خواهد کرد اما همچنین در صورت خلع سلاح هسته ای شمالی، طرح های حمایتی گسترده ای ارائه کرده است. کره شمالی صریحاً پیشنهاد کمک برای خلع سلاح را رد کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84886594/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C

کارین ژان پیر وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که ایالات متحده کاملاً متعهد به دفاع از (کره جنوبی) با استفاده از طیف کامل قابلیت‌های دفاعی است. ژان پیر گفت که ایالات متحده هیچ قصد خصمانه ای در قبال کره شمالی ندارد و همچنان بر پیگیری هماهنگی نزدیک با متحدان خود برای پیشبرد هدف مشترک خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره متمرکز است.

وزارت دفاع کره جنوبی گفت این قانون تنها انزوای کره شمالی را عمیق تر و سئول و واشنگتن را وادار می کند تا ظرفیت های بازدارندگی و واکنش خود را بیشتر تقویت کنند.

به گزارش ایرنا از آسوشیتدپرس، کره جنوبی روز سه شنبه به کره شمالی هشدار داد که استفاده از تسلیحات هسته‌ای این کشور را در مسیر خود ویرانگری قرار می‌دهد. این هشدار چند روز پس از تصویب قانون جدیدی توسط کره شمالی صورت گرفت که به این کشور اجازه می‌دهد از سلاح های هسته ای خود، استفاده پیشگیرانه کند.

هفته گذشته، پارلمان کره شمالی لایحه قوانین استفاده از زرادخانه هسته ای خود را تصویب کرد. اگر رهبر این کشور با یک حمله قریب الوقوع مواجه شود یا اگر بخواهد از یک «بحران فاجعه بار» نامشخص برای مردمش جلوگیری کند، اجازه استفاده از سلاح هسته ای را خواهد داشت.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: ما هشدار می دهیم که دولت کره شمالی با واکنش قاطع کره جنوبی و ایالات متحده مواجه خواهد شد. مون هونگ سیک سخنگوی موقت این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: در صورت تلاش برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای، متحد نظامی شود و در مسیر خود تخریبی حرکت کند.

امسال، کیم همچنین آزمایش‌های تسلیحاتی را با پرتاب موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که هم سرزمین اصلی ایالات متحده و هم کره جنوبی را هدف قرار می‌دهند، به سرعتی بی‌سابقه رسانده است. ماه هاست که مقامات ایالات متحده و کره جنوبی گفته اند کره شمالی می تواند اولین آزمایش هسته ای خود را در پنج سال گذشته نیز انجام دهد.

در جلسه پارلمان کیم در یک سخنرانی گفت که کشورش هرگز سلاح های هسته ای خود را برای مقابله با تهدیدات آمریکا کنار نخواهد گذاشت. او ایالات متحده را متهم کرد که برای تضعیف قدرت دفاعی کره شمالی و در نهایت فروپاشی دولتش تلاش می کند.

اوایل سال جاری، کیم گفت تسلیحات هسته‌ای او هرگز محدود به مأموریت بازدارندگی جنگ نخواهد شد و در صورت تهدید منافع ملی کشورش، می‌تواند پیشگیرانه از آن استفاده شود. کره شمالی بعداً طرح هایی را برای تعیین وظایف جدید به یگان های ارتش در خط مقدم تصویب کرد و این گمانه زنی را ایجاد کرد که این اقدام گامی به سوی استقرار سلاح های هسته ای میدان نبرد در امتداد مرز خود با کره جنوبی است.

این وزارتخانه برای بازدارندگی کره شمالی از استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود گفت که کره جنوبی به شدت برنامه حمله پیشگیرانه، دفاع موشکی و ظرفیت‌های تلافی‌جویانه گسترده خود را تقویت خواهد کرد و در عین حال به دنبال تعهد امنیتی بیشتر ایالات متحده برای دفاع از متحد خود با همه ابزارهای موجود، از جمله ابزار هسته‌ای، خواهد بود.

به رغم دکترین هسته ای تهاجمی فزاینده کره شمالی، برخی کارشناسان می گویند که این کشور همچنان بعید است که ابتدا از سلاح های هسته ای خود استفاده کند.

این عبارات، این نگرانی را ایجاد کرد که این قوانین عمدتاً به عنوان مبنایی قانونی برای حمله پیشگیرانه هسته ای به منظور ترساندن رقبا برای دادن امتیاز در بحبوحه مذاکرات طولانی مدت بر سر زرادخانه آن به کار می رود. برخی کارشناسان می گویند این اقدام کره شمالی همچنین برای تقویت کنترل رهبری کیم جونگ اون در مواجهه با سختی های ناشی از بیماری همه گیر و بسته شدن مرزها طراحی شده است.

این پایگاه خبری افزود: کره شمالی احتمالاً از لفاظی های کره جنوبی خشمگین خواهد شد زیرا سئول معمولاً از چنین کلمات قوی برای جلوگیری از افزایش تنش در شبه جزیره کره اجتناب می کند.