ژاپن؛ تنها قربانی حمله اتمی، به دنبال چتر هسته ای آمریکا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از حمله به اوکراین به جهانیان یادآوری کرد که کشورش یکی از مقتدرترین کشورهای هسته ای است. وی گفت جای هیچ تردیدی نیست که هر تجاوزگر احتمالی در صورت حمله مستقیم به روسیه با شکست و عواقب شوم روبه رو خواهد شد.

کارشناسان امنیتی می گویند با توجه به گسترش تکثیر سلاح هسته ای، ترویج هنجارهای جهانی در مورد خلع سلاح اکنون یک راهبرد ناکارآمد به نظر می رسد.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84825535/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%DA%86%D8%AA%D8%B1-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

کره شمالی با توسعه موشک های بالستیک قاره پیما و موشک های بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی ادامه می دهد در حالی که گفته می شود برای اولین آزمایش هسته ای از سال ۲۰۱۷ آماده می شود.

اما تجدید تمرکز بر بازدارندگی هسته ای، احتمالا به قیمت تلاش های خلع سلاح تمام می شود، حیطه ای که ژاپن متعهد شده هدایت مباحثات جهانی را به عنوان تنها کشوری که متحمل بمباران اتمی شده است، برعهده گیرد.

اما با توجه به خطرات بالقوه عظیمی که بازدارندگی گسترده در بر دارد، این پرسش مطرح است که آیا کشوری که زیر چتر هسته ای یک متحد است، می تواند به تعهد متحد اعتماد کند. و کارشناسان به این احتمال اشاره دارند که کشورهایی چون چین و کره شمالی ممکن است بکوشند از این عدم اطمینان برای تفرقه افکنی در این ائتلاف بهره برداری کنند.

وی یادآور شد که این نه تنها به منزله کاهش گام های خلع سلاح از سوی چین یا عاری شدن از سلاح هسته ای از سوی کره شمالی نیست، بلکه به مثابه آن است که هر کشور می تواند با تهدید به جنگ هسته ای به یک بحران پاسخ دهد.

به گفته کین جیمبو کارشناس امنیت بین المللی در دانشگاه کیو، چین و کره شمالی با مشاهده تهدید هسته ای روسیه، بر اهمیت سلاح هسته ای بار دیگر تاکید کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، در واقع بازدارندگی هسته ای پس از تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته ای در جنگ با اوکراین در مرکز سیاست امنیتی ژاپن قرار گرفته است.

چند روز پس از آغاز حمله به اوکراین، پوتین نیروهای هسته ای روسیه را در حال آماده باش قرار داد و مداخله آمریکا و سایر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی برای مداخله اجباری در این جنگ را سخت تر کرد.

روسیه تاکنون جنگ متعارف را در تهاجم به اوکراین به راه انداخته است، اما برخی معتقدند ممکن است به استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی بیندیشد که قدرت کمتری نبست به سلاح هسته ای استراتژیک دارد و در حملات محدود مورد استفاده قرار می گیرد.

ژاپن به نشستی که اخیرا با حضور طرف های پیمان منع سلاح هسته ای سازمان ملل در وین پایتخت اتریش برگزار شد، هیاتی اعزام نکرد.

از دیرباز فرض بر این بوده که هراس از یک هولوکاست هسته ای، مانع از استفاده مجدد از سلاح اتمی می شود، اما برخی کارشناسان می گویند تهدید هسته ای پوتین تابوی سلاح نهایی را شکسته است.

این گزارش در ادامه حاکی است، در شرق آسیا، چین مدت هاست سیاست عدم استفاده از سلاح هسته ای را در پیش گرفته است، اما اینکه آیا به این سیاست پایبند بماند یا نه، با افزایش توان هسته ای این کشور از طریق امروزی کردن و افزایش شمار تسلیحات موجود در زرادخانه اش مشخص نیست.

براساس اعلام موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، چین ۳۵۰ کلاهک هسته ای دارد.

ژاپن و آمریکا به نوبه خود اخیرا بر اهمیت تضمین این مساله که بازدارندگی گسترده همچنان معتبر و قابل انعطاف باقی می ماند، تاکید کردند.

در میان انتقادات مبنی بر اینکه ژاپن حتی به عنوان ناظر در این نشست شرکت نکرد، کیشیدا گفت که توکیو باید روی خلع سلاح هسته ای واقع بینانه و تلاش های منع اشاعه هسته ای کار کند در ضمین اینکه روابط مبتنی بر اعتماد با آمریکا به عنوان تنها شریک ائتلافی خود را حفظ کند.

اما ژاپن همچنان با یک مساله ظریف روبه روست، به عنوان تنها کشوری که وحشت حمله هسته ای را تجربه کرده، متعهد به هدایت مباحث درمورد جهانی عاری از سلاح هسته ای است و همچنان با درخواست بازماندگان بمباران های اتمی سال ۱۹۴۵ روبه روست.

در این میان، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن متعهد شده است قابلیت های دفاعی کشورش را در پنج سال آینده با افزایش بودجه دفاعی، تقویت کند.

در عین حال، برآورد وزارت دفاع آمریکا حاکی است که چین احتمالا تا سال ۲۰۳۰ به دستکم یک هزار کلاهک هسته ای دست خواهد یافت.

چین فشار دیپلماتیک و نظامی اش بر تایوان را افزوده است. پکن همچنین بر داعیه ارضی اش در آب های منطقه ای از جمله در دریای شرق چین تاکید دارد.