ژاپن موشک‌های دوربرد تولید می‌کند

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل «آساهی شیمبون» ژاپن، مادامی که چین می کوشد روابط خود را با روسیه افزایش دهد، ژاپن بر این باور است که چین در حال افزایش نفوذ با هدف تغییر وضعیت فعلی به نفع خود است.

وزارت دفاع ژاپن بعلاوه ۳۴ میلیارد ین برای تقویت سطوح دفاع در برابر حملات سایبری تخصیص داده و ۷۹ میلیارد ین را برای پروژه های فضایی همچون ماهواره ها و لیزهای ردیابی اهداف فراتر از جو در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بودجه برای سال مالی آتی که از ۱ آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) آغاز می شود، ۱.۱ درصد افزایش می یابد و به ۵.۴ ۴۷.۱۸ میلیارد دلار می رسد، اما طبق آمار رسمی پکن همچنان کمتر از یک چهارم بودجه نظامی چین در سال جاری است.

وزارت دفاع ژاپن همچنین ۸۶ میلیارد ین در بودجه سال آتی را برای تولید اولین جت جنگنده داخلی در طول سه دهه کنار گذاشته است.

درخواست بودجه برای تامین بودجه برای تولید انبوه موشک‌های کروز زمین‌پرتاب، نسخه‌ای از موشک‌های صنایع سنگین میتسوبیشی طراحی شده از نوع ۱۲ که در حال حاضر استفاده می‌شود، برای حمله به ناوها و موشک‌های بالستیک جدید و پرسرعت با قابلیت اصابت به زمین است. 

به باور شماری از کارشناسان، ژاپن نگران این است که جنگ اوکراین به بی‌ثباتی در شرق آسیا دامن بزند و از این رو به دنبال «تقویت محسوس» توان نظامی خود است.

موارد قابل توجه در بودجه دفاعی شامل اختصاص ۱۲۸ میلیارد ین برای ۱۲ فروند جنگنده رادارگریز اف – ۳۵ شرکت لاکهید مارتین است.

دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در واکنش به توسعه نظامی چین و برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی، با افزایش بودجه دفاعی بی سابقه ای برای سال ۲۰۲۲ موافقت کرد که بخش عمده ای از بودجه، به خرید جنگنده های اف-۳۵ از آمریکا اختصاص دارد.

برنامه افزایش بودجه بدنبال دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و سوگا یوشیهیده نخست وزیر وقت ژاپن در ماه آوریل (فروردین) طراحی شد که در جریان آن سوگا متعهد شد توان دفاعی کشورش را در پرتو یک محیط امنیتی منطقه ای چالش برانگیزتر تقویت کند.

به باور وزارت دفاع  ژاپن، کره شمالی یک تهیدید به شمار می آید. این وزارتخانه همچنین از کره شمالی به عنوان تهدیدی برای ژاپن یاد کرد

بر اساس این گزارش، ژاپن به تازگی طرحی را برای افزایش بودجه دفاعی خود فاش کرده است.

این وزارتخانه همچنین به دنبال پول برای توسعه پرتابه های دیگر از جمله کلاهک های مافوق صوت است

آمریکا و ژاپن متحدان دیرینه‌ای هستند و همکاری‌های خود را در سال‌های اخیر از طریق گروه‌بندی با کشورهای استرالیا و هند موسوم به “چهارجانبه” و در مواجهه با افزایش قدرت‌گیری چین در منطقه تعمیق کرده‌اند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84874738/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF