موتورهای دیزل : چرا موتور دیزلی از موتورهای بنزینی کارایی بیشتری دارند؟

کامینز(CUMMINS)شرکت صنایع سنگین آمریکایی است، که در سال ۱۹۱۹ توسط کلسی کامینز تاسیس شد و امروزه در زمینه ارائه خدمات طراحی و تولید موتورهای درونسوز و فناوریهای مرتبط با آن، مانند: تولید سامانههای سوخترسانی انژکتوری، سامانههای کنترل، تجهیزات فیلتراسیون و سیستمهای تولید برق، فعالیت مینماید.محصولات کامینز یکی از قدیمی ترین و پرطرفدار ترین موتور های دیزلی جهان است که به صورت موتور دیزلی دریایی (MARINE ENGINE)و موتور دیزلی صنعتی(GENERATION ENGINE) تولید و عرضه می شود.کیفیت بالا و نیز عملکرد خوب کامینز در شرایط آب و هوایی گوناگون سبب استفاده آن در اغلب نیروگاه های تولد برق گشته.هم اکنون موتورهای دیزلی کامینز در بسیاری از کشورهای جهان کوپله شده و به عنوان دیزل ژنراتور کوپله فابریک وارد بازار ایران می شود.فقط بخشی از بازگشت مالی شرکت کامینز بیشتر از 9 میلیارد دلار بوده و این شرکت در همه جای دنیا به مانند هندوستان ، آمریکا ، انگلستان ، سنگاپور ، برزیل و چین نزدیک به 500 شرکت مستقل به عنوان توزیع کننده آزاد یا وابسته داشته که توسط 4500 مرکز خدمات و قطعات پشتیبانی می سایت araddiesel شود. با انتقال گازها مقداری از گرما نیز از موتور خارج میشود.

البته سیستمی که او طراحی کرده بود، اشکالاتی همچون سر و صدای زیاد و آلودگی هوای زیاد را نیز داشت. این نوع اویل پمپ دیزل ژنراتور oil pump ، به پمپ روغن ژیروتوری نیز معروف است. پمپ های ردیفی در میان سیستم های انژکتوری دیرینه هستند.امروزه آنها تنها در وسایل نقلیه ،اتوبوسها،ماشین های ساختمانی یا در موتورهای دیزلی ثابت یافت می شوند.فشار انژکتور در این پمپ تا 1300 بار می رسد. شرکت Total یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده روغن و گریس می باشد. یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتورهای دیزلی و بنزینی در فرآیند تزربق سوخت است. سوخت دیزل حاوی اجزای غیرفرار بیشتری نسبت به بنزین است و محدوده جوش بالاتری دارد (بین 160 درجه سانتیگراد تا 371 درجه سانتیگراد). انواع موتور تک دیزلی معمولاً راندمان و قدرت بالاتری از موتور تک بنزینی دارند. روغن موتورهای دیزلی دارای بار ضد سایش (AW) بالاتری به شکل دی آلکیل دی تیوفسفات روی (ZDDP) هستند.

این کار باعث کاهش مصرف سوخت و عملکردی تقریبا بیصدا در مقایسه با سایر محصولات مشابه می گردد. موتور های دیزلی دارای مزایای متعددی نسبت به سایر موتور های احتراق داخلی دارند. اما برای بارگیری منظم بخشی، حتی در این سطح قدرت، آرایه های دیزل به دلیل بازده برتر، بعضی اوقات به توربین های گازی با چرخه باز ترجیح داده می شوند. حتی امروزه، نزدیک به سه دهه پس از عرضه اولیه آن (1994)، پاور استروک 7.3 لیتری هنوز به دلیل درجه بی نظیری از قابلیت اطمینان بسیار مورد توجه است. با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی جهت تولید برق در مقیاس های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در میان مدل های مختلف دیزل ژنراتور پرکینز ایرانی دیزل ژنراتور مدل 4.244MN که دارای توان 50 کاوا می باشد از پرفروشترین موتور ژنراتور ها در بین دیگر دیزل ژنراتور های پرکینزتبریزی می باشد که اکثر شرکت ها و موسسات از این دیزل ژنراتور ها استفاده کرده اند همانطور که مطرح شد این دیزل ژنراتورایرانی را میتوان با انواع ژنراتور ها مطابق درخواست مشتری برروی شاسی کوپله و با سایر متعلقات آن به همراه تابلو دستی یا اوتوماتیک بنابه درخواست مشتری مونتاژ کرد.

در موتورهای بنزینی هوا و سوخت از طریق فشرده سازی با یکدیگر مخلوط میشوند. موتورهای دیزلی دوده زیادی تولید میکنند که این دودهها از طریق میل لنگ به روغن موتور میرسند و روغن آن را کنترل میکند. پمپ آب کشاورزی دیزلی کارخانه کاما سوخت کمی مصرف کرده، صدای کمی تولید میکند و عملکرد مناسبی به شما ارائه خواهند داد؛ ضمن اینکه با رعایت استانداردهای محیط زیستی، آلایندگی این موتور پمپها به حداقل ممکن رسیده است. سوخت مورد استفاده در موتورهای دیزلی گازوئیل بوده و نحوه عملکرد این نوع از موتورها متفاوت با موتورهای بنزینی و یا گازی می باشد. این موتورها توان و قدرت بالاتری دارند و برای کارهایی که بهصورت مداوم باید از موتور استفاده شود، بسیار مفید است. استفاده از موتور دیزل های هوا خنک و آب در گردش از دیز باز مورد علاقه مصرف کنندگان بود .

اما با این حال در صورت کسری بودجه، دولت میتواند قیمت آن را افزایش دهد. دیزل ژنراتور پرکینز موتور سازان تبریز مدل TAGE6.60 کوپله شده با ژنراتور استمفورد پاور مدل SLG274C نیز می باشد. دیزل ژنراتور پرکینز موتور سازان تبریز دارای موتور پرکینز مدل 4.244TG1 کوپله شده با ژنراتور استمفورد پاور مدل SLG224E نیز می باشد. دیزل ژنراتورها در مقایسه با موتورهای بنزینی سوخت کمتری مصرف می کنند. همانطور که گفته شد، سوخت دیزل جهت تأمین برق مورد نیاز، بوسیله ژنراتورها به انرژی الکتریسیته تبدیل می شود. موتور ژنراتورهای گازوئیلی : موتور ژنراتورهای گازوئیلی، از گازوئیل به عنوان سوخت مصرف می کنند و ابعاد آن ها نسبت به دیگر ژنراتورها کوچک تر است. این افزودنی های بیش از اندازه قوی در پاک کنندگی موجب واکنش با بست ها و اجزای پلاستیکی موتور خواهند داشت و باعث کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت در آن خواهد شد. فیلتر روغن دیزل ژنراتور فیلتر روغن دیزل ژنراتور در کاهش استهلاک و گرمای زیاد موتور دستگاه هنگام فعالیت فقط با روغن کاری مستمر قطعات درون موتور موثر می باشد.پاکیزگی روغن موتور فاکتور بسیار مهمی است که باعث عمر بیشتر موتور می گردد. فیلتر روغن دیزل ژنراتور در کاهش استهلاک و گرمای زیاد موتور دستگاه هنگام فعالیت فقط با روغن کاری مستمر قطعات درون موتور موثر می باشد.پاکیزگی روغن موتور فاکتور بسیار مهمی است که باعث عمر بیشتر موتور می گردد.

برای سوخت این موتور میتوان از گازوئیل و نفت و مازوت که قیمتهای کمتری نسبت به بنزین دارند استفاده کرد، مخزن سوخت آن ۳٫۵ لیتر بوده و برای سیستم روغنرسانی نیز یک مخزن روغن ۱٫۱ لیتری برای آن طراحی شد است، بهتر است برای این موتور از روغن استفاده شود. توصیه می شود روغن موتور دیزلی را از فروشگاه های معتبر و نمایندگی ایرانول، نمایندگی بهران، سپاهان و نفت پارس انجام دهید. تمامی آنها مربوط به گرما و واگذاری از طریق پروسه های فیزیکی و یا قوانین طبیعی هستند. در واقع با انتقال انرژی حاصل شده از طریق احتراق به میل لنگ، انرژی مکانیکی مورد نیاز برای ژنراتور را تولید می کند. با اتصال این سیم به یک مدار کامل می توان انرژی تولید شده را انتقال داد. در این شرایط دیزل ژنراتور اضطراری به عنوان پشتیبان وارد مدار شده و به طور موقت و با حداکثر توان، برق مورد نیاز سیستم را تامین خواهد کرد مانند تامین برق اضطراری مناطق مسکونی و بیمارستان ها. ژنراتورهایی که برای کار در مدت زمان بیشتری از ژنراتور های استندبای طراحی شده اند و از ویژگی های آنها لود ثابت با توان کمتر از 75٪ می باشد. موتور های کوچک و موتورهای که کنترل کامپیوتری پیشرفته ندارند از گرمکن برای حل این مشکل(روشن شدن در هوای سرد) استفاده می کنند .

به همین علت توصیه می شود علاوه بر اینکه دیزل ژنراتور را از یک برند معتبر خریداری کنید که اجزا اصلی آن با بازدهی مناسبی کار می کنند برای تعمیر و نگهداری این قطعات و تجهیزات نیز از متخصصین با تجربه کمک بگیرید تا زنراتور شما دوام و طول عمر بالایی داشته باشد. تعمیر و نگهداری از این اجزای اصلی ژنراتور تاثیر بسزایی در عملکرد مناسب آن دارد. پس از وقفهای طولانی با داشتن تعداد کمی خودروی دیزلی در صف تولید، شرکت مرسدس بنز در قرن 21 به تولید خودروهای دیزلی با تأکید برروی عملکرد بالا بازگشته است. از طریق مهندسی و توسعه بهتر فناوری ، خودروهای دیزلی تولید سواری نرم و آرام را بهبود بخشیده اند.

ژنراتور ثانویه جهت تامین برق بار اضافی شبکه، پارالل شدن جهت پشتیبانی نیروگاه ها و ارسال برق به شبکه برق رسانی استفاده می شوند. مجموعه های تولید دیزل در مکان هایی بدون اتصال به شبکه برق یا در صورت خرابی شبکه به عنوان منبع تغذیه اضطراری و همچنین برای کاربردهای پیچیده تر مانند اوج گرفتن، پشتیبانی از شبکه و صادرات به شبکه برق استفاده می شوند. عموماً به عنوان منبع تغذیه جایگزین، جهت تولید برق در موارد بحرانی و اضطراری کاربرد دارد. یا به عنوان منبع تغذیه اضطراری در صورتی که برق شبکه قطع شود. هنگامی که ما برای انجام پروژه ای نیاز به جوشکاری در سطح وسیع داشته باشیم ولی به هرعلتی جریان برق شبکه در دسترس نباشد و یا برداشت با آمراژ بالا از شبکه میسر نباشد، ما به یک دستگاه موتور جوش دیزلی سیار نیاز خاهیم داشت. این شرکت با 12 سال سابقه کاری توانسته است اعتماد مشتریان زیادی را کسب کند. بیشتر موتورهای احتراقی در حین کار باعث تولید گرمای زیادی می شوند بنابراین باید شرایط مناسبی برای کار کردن آن ها فراهم شود تا به اجزای آنها صدمه وارد نشود.

وقتی موتور دیزل مارگو را می بینید سریع به یاد موتور های دیزلی لیستر انگلیس می افتیم . این موتور دیزل مارگو کپی شده از روی لیستر انگلیس می باشد . موتور دیزل مارگو , موتور پمپ دیزلی دبی بالا مارگو | موتور دیزل هندی : موتور دیزل مارگو -موتورهندی -این موتورها به صورت تک سیلندر و جفت سیلندر می باشد و به صورت هوا خنک و آب در گردش می باشد در زیر نوع تک سیلندر آن را می توانید مشاهده کنید . در این مطلب ما هم انواع روغن موتورها را بررسی کرده و هم بهترین روغن موتور برای ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی و کشاورزی را معرفی میکنیم. همچنین موتور پمپ آب دیزلی کاما میتواند تا عمق ۸ متر را مکش کرده که تقریبا مشابه نمونههای بنزینی است که همین میزان را مکش میکنند.

سیستم گازخوری هوشمند این موتور به صورت خودکار سرعت موتور را با توان مورد نیاز تطبیق می دهد که این امر باعث مصرف سوخت بسیار پایین و عملکردی تقریبا بی صدا در مقایسه با سایر محصولات مشابه می گردد. روغن در اثر گردش مداوم درون موتوردیزل وریزش به کارتل مانند سایر مایعات با هوا ترکیب شده و کف میکند. این موتور همان گونه که از نام آن پیداست در چهار مرحله فرایند خود را طی میکند به همین خاطر به آن موتور دیزل چهار زمانه میگویند. موتورهای دیزل دو زمانه چگونه کار می کند؟ استفاده از چرخه دو زمانه میتواند نیاز به یک یا هر دو سوپاپ را در طراحی موتور برطرف کند. توان پمپاژ آب این موتور نسبت به انواع موتورهای بنزینی تقریبا نصف است و میتواند تا ۱۳ متر آب را به سمت بالا پمپاژ کند؛ این میزان در موتورهای بنزینی تا ۲۵ متر ارتفاع هم افزایش مییابد در سایر نمونههای دیزلی نیز تا ارتفاع ۱۷ متر پمپاژ وجود دارد با این حال این موتور ۱۳ متر را پوشش میدهد. البته تنها تفاوت بین موتور های دیزلی و موتور های بنزینی دلایل مکانیکی نیست ،بلکه از لحاظ سوخت مصرفی شان نیز دارای تفاوت هستند . این یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از روغن موتور دیزل در موتور بنزینی خود است.

دارای خاصیت پاک کنندگی و ضد زنگ باشد. کارخانجات تولید کننده روغن در زمات تولید روغن به آن افزودنیهای ضد خوردگی اضافه میکنند که این مواد باعث ایجاد یک لایه محافظ شیمیایی بر روی قطعات فلزی موتور دیزل میشوند و از اثر مواد آلوده و اسیدهای خورنده آب و روغن بر روی قطعات موتور جلو گیری میکنند. ذرات ریز می توانند خاکه یا براده های فلزی ناشی از آسیب های داخلی یکی از اجزای سخت داخلی باشند (میل بادامک، میل لنگ، پیستون و غیره). قیمت روغن موتور بهران توربو دیزل ۱۵w40و قیمت روغن بهران توربو دیزل ۲۰w50 ، که از بهترین روغن های موتور دیزلی است این افتخار پس از تلاش های بسیار و آزمایشات گوناگون برای این روغن موتور کسب شده است . علی رغم این پیشرفتهای پیشگامانه ، موتورهای دیزلی مانند موتورهای بنزینی ساکت و روان نیستند. به این نوع ژنراتور FAST START می گویند که ژنراتور های ولوو پنتا دارای این نوع سیستم می باشد و در فضا هایی مانند بیمارستان ها، فرودگاه ها، و بانک ها استفاده می شود. عکس: موتورهای دیزلی فقط در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار نمی گیرند: این موتورهای بزرگ دیزل ثابت در نیروگاهی در جزیره سن کلمنته تولید برق می کنند .

در موتور بنزینی جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا میشود و این جرقه توسط یک سیستم الکتریکی در درون موتور بنزینی ایجاد میشود و در زمان مناسب این جرقه زده میشود. همان گونه که از نام این موتورها پیدا است، سوخت مصرفی آنها، گازوئیل میباشد که برای مناطقی که قیمت گازوئیل پایین بوده و دسترسی به آن راحت است بسیار گزینه مناسبی است. استفاده از این نوع موتورها مزایای بسیاری برای کشاورزان دارد. در سال 1993 بسیاری از اتوبوسهای موجود در ایالات متحده آمریکا از این موتور استفاده میکردند. دیگر محصول شرکت موتور سازان تبریز که دارای توان اضطراری 60 کاوا است مدل 4.244TG1 می باشد که برای مشتریان با دامنه مصرفی توان از 50 تا کاوا در حالت دائم را پوشش میدهد این مدل از دیزل ژنراتور تبریز در واقع موتور تقویت شده همان مدل قبلی است. علاوه بر این، این روغن موتور در دمای بالا و پایین می تواند به خوبی از موتور محافظت کند و با فرموله شدن تا ۳۴% نسبت به مدل های قبلی خود عملکرد بهتری از خود نشان داده است.