نقطهٔ مرگ بالا همان T.D.C است

سوخت دیزل به این دلیل نامگذاری شد که برای کارکردن موتورهای دیزلی استفاده می شد، موتورهای دیزل به نام سوختی که در زمان اولین موتور دیزل، محصول جانبی بی فایده استخراج پارافین و نفت سفید از نفت خام سایت araddiesel بود نامگذاری نشدند. دلیل اصلی ایجاد دود سفید در موتورهای دیزل این است که مقداری از سوخت در محفظه احتراق نسوخته و به طور خام از موتور خارج می­شود که ممکن است دلایل زیر را در بر داشته باشد. دلایل متعددی وجود دارند که موتورهای دیزل در زمان فعالیت با ضربه و کوبش به کار خود ادامه میدهند. بیشتر موتورهای دیزلی عموما از چرخه چهار سکته استفاده می کنند، با موتورهای بزرگتر که در چرخه دو سویه عمل می کنند. موتورهای دیزلی به گونهای ساخته شدهاند که بسیار مقاوم هستند و عموما عمر طولانی تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. موتورهای دیزل مدرن پیشرفت بسیاری کرده اند و با سیستم تزریق مستقیم توربو در خودروهای امروزی، متوجه تفاوت بین موتورهای گازوئیلی و دیزل شدن سخت است. سیکل اتو و موتورهای ساختهشده بر اساس آن در سال 1982 به طور رسمی به نتیجه رسید و به همین علت نیز پیشرانههایی که بر اساس این روش ساخته شدند، دیزل نام گرفتند.

نیاز به داشتن قدرت بالا در کنار تراکم بالای موتورهای دیزل، منجر به افزایش حجم و اندازه آنها نسبت به موتورهای دیزلی شد و نیاز به داشتن بلوک و ساختمان قویتر را در آنها لازم میکرد. در نگاه اول موتورهای دیزلی و بنزینی کاملاً مشابه هستند. به گزارش تارک خودرو: اگر به مشخصات فنی خودروهای دیزلی و بنزینی با حجم یکسان نگاه کنید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند گشتاور بسیار بالاتر موتور دیزل است. ولی در موتور دیزل فقط هوای خالص آن قدر تحت فشار تراکم قرار می گیرد تا به حالت سوزان برسد به طوری که با تزریق سوخت « آمیزها عمل أحتراف خود به خود تحقق پذیرد . اجزای سنگین موتور دیزل طوری طراحی شده اند که تراکم بالا و فشار بالا را تحمل می کنند ولی همین باعث می شود که توانایی دور گرفتن موتور محدود شود. این موتورها فقط هوا را فشرده می کنند و سوخت را فشرده نمی کنند و هنگامی که سوخت دیزل به محفظه احتراق تزریق می شود، خود به خود احتراق می یابد. ورود هوا به روغن علاوه بر ایجاد مشکل در روانکاری، ممکن است باعث ایجاد زنگزدگی و اصطکاک در اجزایی از موتور که قابلیت حرکت دارند نیز بشود؛ زیرا حبابهای هوا غلظت روغن را افزایش میدهند.

بر خلاف موتورهای دیزل، در اکثر موتورهای بنزینی کورس پیستون از قطر سیلندر کمتر است که توانایی دور گرفتن بهتری به آنها می دهد. موتورهای دیزل معمولا به خاطر تولید گشتاور بیشتر ساختار شاتون بلند دارند. موتور دیزلی بر روی چرخه دیزل کار می کند و موتور بنزینی بر روی چرخه اتو کار میکند. در این نوع موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای تازه، نظیر آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد؛ و به جای آن در فاصله معینی از سرسیلندر، مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شدهاست؛ که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را میبندد، اصول کار این موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میللنگ اتفاق میافتد. موتورهای دیزلی از هزینه نگهداری بیشتری برخوردار هستند. گازوئیل نسبت به بنزین به ازای هر گالن ۱۱ درصد انرژی بیشتری دارد و موتور دیزل کم مصرفتر از بنزینی می باشد.

اکنون به بررسی فشار مفید سیلندر در موتورهای بنزینی و دیزلی می پردازیم. موتورهای General Motors EMD نوعی از موتورهای دوزمانه دیزلی هستند. موتورهای دیزلی نوعی موتور احتراق داخلی می باشد. در موتورهای دیزلی از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می شود اما در موتورهای بنزینی از بنزین به عنوان سوخت استفاده می گردد. در موتورهای دو زمانه سه مرحله وجود دارد. زمان اول، مکش: در این مرحله حجم سیلندر به بالاترین حد خود میرسد. وی تصریح کرد: در موتورهای دیزلی احتراق خودبهخود انجام میشود، به طوریکه مخلوطی همگن از هوا و سوخت وارد محفظه احتراق میشود و در دما و فشار معینی مخلوط به خوداشتعالی میرسد و احتراق آغاز میشود اما در خودروهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط و بهصورت میکسشده وارد سیلندر میشود و بعد شمع جرقه میزند و احتراق صورت میگیرد ولی در خودروهای دیزلی مخلوط سوخت و هوا به خوداشتعالی میرسد بنابراین نسبت تراکم دیزل بالاتر از بنزینی است به طوری که نسبت تراکم موتور بنزینی معمولاً یک به ۸ و یک به ۱۲ است اما نسبت تراکم دیزلی از یک به ۱۴ تا یک به ۲۵ امکانپذیر است.

برای پاسخ به سوال در مورد چگونگی و چقدر زمان لازم برای گرم کردن موتور دیزل در بیکار در زمستان، لازم است که ویژگی های موتورهای این نوع را در نظر بگیرید. موتورهای دیزل بین ۱۵تا ۳۰ PSI بوست تولید می کنند و برای نمونه های تقویت شده آنها تا ۵۰ PSI هم ممکن است بالا برود در صورتی که حتی بوست ۱۵ PSI برای یک موتور بنزین بسیار بالاست. در واقع این طرح که ایده ی جدیدی نسبت به موتورهای موجود آن زمان بود ، توانست تحولی در صنعت پدید آورد . این وضعیت در موتور های احتراقی با سوخت بنزین هم به همین شکل بود. با توجه به این موضوع که دانسیته و چگالی آب نسبت به گازوئیل بیشتر میباشد، به همین دلیل در شکل آزاد، آب در کف مخزن در گازوئیل قرار خواهد گرفت. همانطور که از نام آن مشخص است سوخت اصلی موتور دیزلی ، گازوئیل است که یک سوخت فسیلی می باشد. موتورهای دیزلی مصرف سوخت بهتری دارند و برخی هم معتقدند که برای محیط زیست بهتر می باشند. آنها موتورهای احتراق داخلی می باشند. این دستگاه هوای احتراق را فشرده می کند تا موتور قدرتمندتر شود.

خودروهای بنزینی و دیزلی مشابه هم هستند و هر دو از موتورهای احتراق داخلی استفاده می کنند. یک خودروی بنزینی معمولاً از یک موتور احتراق داخلی با جرقه استفاده می کند، نه از سیستمهای احتراق تراکمی که در خودروهای دیزلی استفاده می شود. که در صورت تمایل به خرید خودروی جدید، باید نسبت به آنها آگاه باشید. این ماجول با گرفتن نمونه ولتاژ خروجی و پایش مداوم آن، با کنترل مقدار میدان تحریک در روتور آلترناتور، ولتاژ خروجی دستگاه را به صورت ثابت روی مقدار تنظیم شده نگه میدارد. تا آن که بعد توانست سوخت مایع را جایگزین آن نماید . همچنین موتور پمپ آب دیزلی کاما میتواند تا عمق ۸ متر را مکش کرده که تقریبا مشابه نمونههای بنزینی است که همین میزان را مکش میکنند. سیستم اگزوز خارج کرد گاز حاصل از احتراق سوخت بسیار مهم است که این امر با انتقال گازهای زائد از سیلندر موتور به داخل منیفولد خروجی و سپس منبع اصلی اگزوز که صدا را کاهش میدهد صورت میگیرد.

این موتور و موتور های پس از آن امروزه به نام موتور دیزل شناخته می شوند. خط قرمز وانت های دیزل معمولا از ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور شروع می شوند و در کل دور ۴۰۰۰ برای موتور دیزل دور بالایی محسوب می شود. در سال 1894 این محصول پسماند سرانجام “دیزل” نام گرفت. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت روغن دیزل، قیمت این محصول است. در واقع انتخاب موتور بنزینی و دیزلی یکی از اولین تصمیماتی میباشد. یک شرمت معتبر چینی میباشد که کحصوات مکتنوعی از جمله موتور تک ( پیشرانه )، موتور برق ،موتور پمپ، کولتیواتور،کارواش ژنراتور،ماشین برف روب ، علف زن و تابلو های الکترونیکی و … سایر کارکردها از جمله خنک کردن سطوح روغنکاری شده، محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، جلوگیری از تشکیل رسوبات، از بین بردن آلودگی ها و خنثی سازی تخریب اسیدی است. یک موتور دیزل با استفاده از پیستون برای فشرده سازی مخلوطی از هوا (حاوی اکسیژن) با سوخت دیزل کار می کند.

از گرمای هوای متراکم شده برای احتراف خود به خود استفاده نماید . لازمه ی این تئوری آن بود که فشار زیادی در انتهای زمان تراکم ، حاصل گردد تا گرمای زیادی در محفظه ی احتراق به وجود آورد . در این مرحله گرمای تولید شده در طی فرآیند فشرده سازی پیستون را مجبور به حرکت میکند و در نهایت میله لنگ را می چرخاند و به دلیل حرکت پیستون به سمت پایین، مخلوط هوا و سوخت در داخل محفظه منبسط میشود و فشار مخلوط کاهش مییابد. برای رسیدن به سرعت متوسط بیشتر در یک کورس بازی پیستون که در بالا ذکر شد، پیستون باید در نیمه اول هر کورس سریعتر شتاب گرفته و در نیمه دوم کورس سریعتر سرعتش را کاهش دهد. در عملیات ماشین کاری برای روانکاری مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم روغن کاری سیستم روغن کاری باعث میشود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک میشود. موتورهای دیزلی از پیستونی برای فشرده سازی استفاده می کنند که در داخل محفظه احتراق به صورت رفت و برگشتی حرکت می کند. در واقع طول شاتون موتورهای دیزل بر اساس مقدار دور موتور آنها محاسبه می شود.

مزایا و معایب سوخت دیزل گرچه سوخت دیزل-همان طور که گفته شد-سوختی بسیار تمیز و اقتصادی است اما این سوخت مجموعهای از مزایا و معایب را داراست که در زیر شرح داده میشود. روغن بیشتر از حد استاندارد کار کرده و به موقع تعویض روغن انجام نشده است لذا برای رفع مشکل روغن را به موقع و طبق برنامه سرویس و نگهداری تعویض کنیم. موتورهای دیزلی برای احتراق نیازی ب شمع ندارد درحالیکه موتورهای بنزینی به شمع برای احتراق نیاز دارند. ۵٫موتور دیزل نیازی به احتراق با ولتاژ بالا ندارد در نتیجه باعث امنیت و اعتماد بیشتر، سازگازی آسان با محیط های مرطوب میشوند. اما در موتور دیزل ، احتراق تنها توسط فشرده سازی هوا حاصل می گردد. در حالیکه موتورهای بنزینی برای فرایند فشرده سازی از پیستون استفاده می کند. تا آن موقع تولید قدرت به روش موتورهای بنزینی یا بخاری رایج بود – در نوع بنزینی که عمومیت بیشتری دارد ، بنزین قبل از ورود به سیلندر با هوا مخلوط شده ، سپس این مخلوط تا اندازه ای که به خودسوزی نیفتد ، نحت فت نهایت با جرقه ی شمعی که در داخل سیلندر زده می شود ، عمل احتراق تکمیل می گردد . چون احتراق زمان می برد بسته به دور موتور ممکن است در ۱۵ درجه بعد از نقطه مرگ بالای پیستون کامل شود یا نشود و می توان گفت که فرآیند احتراق در اوایل کورس قدرت (مرحله انفجار) پایان می یابد و دیگر گرم شدن گازهای داخل سیلندر رخ نمی دهد.

اصلی ترین عواملی که باعث افزایش گشتاور بسیار بالای موتورهای دیزل می شوند کورس پیستون، فشار (بوست) توربوچارجر و متوسط فشار مفید داخل سیلندر هستند. 9- در موتورهای دیزل مواد آلاینده NOx و HC کمتری تولید می شود. تمامی موتور ها یک شفت یا محور دارند که آن شفت در هنگام کارکرد موتور شروع به چرخیدن می کند و در صورت وصل نمودن آن به یک آلترناتور، یک دیزل ژنراتور تولید می شود. به طور معمول در مراکز داده از دیزل ژنراتور های خاص که استاندارد DCC را دارند استفاده میشود. در موتورهای دیزل نسبت کار مفید یا به عبارتی کارایی این سیستم به دلیل راندمان حراررتی بالا، زیاد است. موتورهای دیزلی معمولاً گران قیمت تر از موتورهای بنزینی می باشند. موتورهای دوزمانه کوچکتر و سبکتر از موتورهای چهارزمانه می باشند و از آنجایی که در هر چرخش یک بار نیرو تولید می کند( به جای یک بار در هر دو چرخه است مانند موتورهای چهار زمانه) کارآمد تر هستند.

فرآیند احتراق در موتور دیزل ناهمگن است، یعنی سوخت و هوا قبل از شروع احتراق از قبل باهم مخلوط نمیشوند. ۱. هوا از طریق دریچه ورودی باز، در سمت راست با حرکت پیستون به سمت پایین به داخل سیلندر کشیده میشود. پیستون به سمت بالا حرکت می کند و هوا را فشرده می کند. شمع گرمکن(Glow plug) :گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود . خوشبختانه گشتاور منفی مربوط به شتاب دادن پیستون تا حد زیادی با گشتاور مثبتی که هنگام کاهش شتاب رخ می دهد هم تراز می شود ولی طی هر ۴ سیکل کاری موتور فشار روی میل لنگ، پیستون، گژن پین، شاتون و یاطاقان در هر سیکل افزایش می یابد. پس از اینکه متوجه می شویم احتراق چه زمانی رخ می دهد و رابطه میان فشار سیلندر و نیروی اهرم روی میل لنگ را درک می کنیم به وضوح مشخص می شود که اگر فرآیند سوختن مخلوط سوخت را در مرحله انفجار تا زمان بیشتری ادامه دهیم، می توان هنگامی که زاویه شاتون نسبت به میل لنگ برای نیروی اهرم بیشتر بهبود می یابد، فشار بیشتری روی پیستون تولید کرد و گشتاور را بالا برد.

در اثر این احتراق، پیستون بیشتر به سمت بالا حرکت می کند که این امر باعث افزایش بیشتر دما و فشار میشود. همانطور که پیستون به سمت بالا حرکت میکند، مخلوط هوا و سوخت را به داخل محفظه احتراق تحت فشار قرار میدهد و در طول این ضربه دریچه ورودی و دریچه خروجی بسته میشود. ۲. دریچه های ورودی و خروجی بسته می شوند. ۴. سپس دریچه خروجی سبز رنگ در سمت چپ برای خروج گازهای خروجی باز میشود که توسط پیستون برگشتی به بیرون رانده میشود. با انتخاب روغن دیزل مناسب برای ژنراتور به طول عمر آن افزوده شده و کارایی آن بهتر میشود. دیزل ژنراتور ها نسبت به ژنراتور های گازی به دلیل ماهیت قویتر قیمت بیشتری نیز دارد و نگهداری دیزل ژنراتور ها راحت تر است و در زمان یکسان انرژی بیشتر و مفید تری تولید می کنند. برای مثال برای تولید توان بالا نیاز به ژنراتور القایی داریم. موتور دیزل، گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود. دیزل روغن سبک می باشد که اجزای موتور را هنگام سوختن روغن کاری میکند و به عنوان سوخت خودرو استفاده میشود. این تأثیر پاسخ کند واحد به فشار دادن پدال است – راننده گاز را فشار می دهد و به نظر می رسد موتور احتراق داخلی برای مدتی فکر می کند.