طرز کار موتورهای دیزلی و بنزینی

به عبارتی هر روغن موتور مناسب برای موتور خاصی طراحی شده و به همین سبب باید در هنگام انتخاب آن دقت شود. بعنوان بخشی از مجموعه گروه ولوو، ویکی از بزرگترین تولید کنندگان موتور دیزل در دنیا، ولوو پنتا دارای منابع متعدد برای تولید و تداوم توسعه سیستم های موتور دیزل می باشد. موتورهای دیزل معمولا به خاطر تولید گشتاور بیشتر ساختار شاتون بلند دارند. اگرچه موتورهای دیزلی سوخت بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی مصرف می کنند، اما مطالعه ای در اروپا نشان داد که آلایندگی موتورهای دیزلی چهار برابر بیشتر از بنزین است. طول همه لوله­هايي كه گازوئيل را از پمپ سوخت پاش به سوخت پاشها مي­رسانند، برابر است. موتور گازوئیلی کوپ به سبب استفاده از هواکش روغنی مقاومت بیشتری در برابر گرد و خاک دارد. موتورهای توربودیزل نسبت به موتورهای توربو بنزینی بوست بالاتری دارند و همچنین گازوئیل نسبت به بنزین به ازای هر گالن ۱۱ درصد انرژی بیشتری دارد و موتور دیزل کم مصرفتر از بنزینی می باشد. 50 درصد کاهش مونواکسید کربن و 30 درصد کاهش گاز دی­ اکسید­کربن هم از مزایای این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی در زمینه آلایندگی هوا است. گازوئیل نسبت به بنزین به ازای هر گالن ۱۱ درصد انرژی بیشتری دارد و موتور دیزل کم مصرفتر از بنزینی می باشد.

با توجه به اینکه موتور تک ها دارای کیفیت های مختلفی در بازار هستند، باید با توجه به ساعات کاری در هر سمپاشی موتور مورد نظر تون رو انتخاب کنید. روغن دیزل چنانچه با کیفیت باشد سبب کاهش مصرف سوخت سیستم می شود. در واقع حفاظت موتور در برابر خوردگی به واسطه خنثی كردن اسیدهای كربوكسیلیك و تبدیل آنها به كربوكسیلات تامین می شود، زیرا تمام خنك كننده ها در شرایط خنثی یا دامنه PH و قلیایی (حدود۷ یا بالاتر) عمل می كنند. لولههای انتقال سوخت : میبایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند. همچنین برخی فیلترهای سوخت وجود دارد و شاید یک جداکننده آب از آسیبرساندن سوخت بیکیفیت به موتور دیزلی شما جلوگیری کند. در موتورهای دو زمانه سه مرحله وجود دارد. این موتور یا با دوره 2 زمانه و یا 4 زمانه کار میکند اما برخلاف موتور احتراق-جرقهای بنزینی، فقط هوا را در زمانه مکش به داخل محفظه احتراق هدایت میکند. پیستون در دو نقطه (نقطه مرگ بالاTop Dead Center و نقطه مرگ پایین Bottom Dead Center) یعنی بالاترین موقعیت TDC و پایین ترین موقعیتBDC باید توقف کند و جهت حرکتش را تغییر دهد. یکی از راههای افزایش گشتاور هر موتوری بالا بردن کورس پیستون (یا طول شاتون) آن است زیرا هر چه این مقدار بیشتر شود شاتون هنگام پایین اومدن پیستون ها نیروی اهرمی بیشتری به میل لنگ وارد می کند.

سپس بعد از اتمام این فرایند پیستون دوباره به سمت پایین حرکت می کند و هر چهار حرکت تکرار میشود. یک پیستون این مخلوط را فشرده و آماده انفجار میکند، سپس یک جرقه الکتریکی کوچک که توسط شمع ایجاد میشود، باعث آتش گرفتن سوخت میشود. زیرا توان مکانیکی که یک موتور تامین می کند، می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. در موتورهای دیزلی بر اثر فشار خیلی بالا، هوا کاملاً فشرده میشود و دما به طور شدیدی بالا میرود- در آخرین لحظه که دما و فشار هوا به بالاترین حد خود میرسد، انژکتور یا سوختپاش، گازوییل را به داخل محفظه احتراق میپاشد در این لحظه به علت فشار و دمای بالا، گازوییل پودر و با هوا مخلوط میشود و پس از چند لحظه که به آن تاخیر احتراق میگویند، منفجر میشود «احتراق بدون جرقه» البته عمل تزریق اینجا تمام نمیشود، زیرا انژکتور پاشش خود را از لوله ادامه میدهد، این عمل طول زمان احتراق را بالا میبرد که قدرت فوقالعادهای نیز تولید میکند، با این کار فشار احتراق کم نمیشود به عبارت دیگر ادامه احتراق در زمان طولانیتر جبران بزرگشدن حجم سیلندر را مینماید به همین خاطر به موتور دیزل، موتور فشار ثابت میگویند، در موتورهای دیزلی پیستون برای مدت بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تحت تاثیر فشار احتراق قرار میگیرد از آنجا که تمام اصول کاری موتور دیزل بر پایه تزریق سوخت است، پس باید دستگاه سوخترسانی و تزریق سوخت، بسیار دقیق کار کند، یعنی مطابق با نیاز راننده سوخت تزریق کند- لحظه شروع تزریق باید کاملاً حسابشده باشد.

سوخت باید به طور کامل به پودر و ذره تبدیل شود و به اتاق احتراق برود و در تمام فضای اتاق احتراق پخش شود، این اعمال باعث میشود احتراق به طور کامل انجام شود که همین اعمال راندمان کاری موتور را بالا میبرد، این به آن معنا است که گاز خروجی اگزوز حداقل هدروکربور نسوخته را دارد. عوامل زیادی هستند که احتراق را در موتور دیزل کامل میکنند، از جمله: انواع شکل اتاق احتراق با کیفیتهای متفاوت در اختلال سوخت و هوا- اصلاح دستگاه سوخترسانی تولید سوخت مناسب برای احتراق- نصب دستگاههای پیشسوز یا فیلترهای مخصوص در خروجی موتورها و اگزوزها- تمام این موارد برای بالابردن راندمان حرارتی موتور است که تاثیر زیادی در تولید قدرت دارد. اگر تا به حال داستان های ترسناک افرادی را که اتومبیل یا کامیون خود را با سوخت نامناسب پر کرده اند ، این را می دانید! در نتیجه عمر موتور دیزلی بیشتر از موتور بنزینی می باشد. موتورهای بنزینی وزن کمتری نسبت به موتورهای دیزلی دارند، اما با اینحال موتورهای بنزینی می توانند مسافت کمتری را به پیمایند و خطر انفجار و آتش گرفتن نیز بیشتر میباشد.

در مورد اروپا ، موتورهای دیزلی محبوبیت بیشتری در این بازار دارند. موتورهای دیزلی برای احتراق نیازی ب شمع ندارد درحالیکه موتورهای بنزینی به شمع برای احتراق نیاز دارند. برای پاسخ به این سوال، چندین دلیل قانعکننده وجود دارد مهمترین دلیل استفاده از موتورهای دیزل صرفه اقتصادیبودن آن و سوختن کامل هیدروکربون است، همانطور که میدانید گازوییل به دلیل قیمت پایین از صرفه اقتصادی بهتری نسبت به بنزین برخوردار است، همچنین به دلیل سنگینبودن گازوییل نسبت به بنزین میدان مصرف آن نیز در موتور خودروهای سنگین پایینتر است. از این رو کیفیت این محصول تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت این محصول دارد. موتورهای دیزلی معمولاً گران قیمت تر از موتورهای بنزینی می باشند. موتور دیزل چگونه کار می کنند؟ های دیزل چگونه کار می کنند؟ این نشان می دهد که سوخت در سیلندرها نمی سوزد. موتورهای دیزل ژنراتور یکی از انواع محصولات و وسایل صنعتی هستند که می توان گفت بدون وجود آن ها در مناطقی که امکان برق رسانی با کابل برق نیست، نمی توانیم از نیروی الکتریسیته بهره مند شویم.

از یک روغن استاندارد ژنراتوری انتظار می روند که در زمان کار دستگاه بتواند به خوبی قطعات داخلی را روان کرده و از ساییدگی و ایجاد اصطکاک در سطح آن ها جلوگیری کند. موتور دیزل مانند موتورهای بنزینی از نوع احتراق داخلی «درونسوز» بهره میبرد، یعنی انرژی شیمیایی سوخت در داخل سیلندر به انرژی حرارتی و سپس انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل میشود و قدرت لازم را به وجود میآورد. همچنین تزریق کننده ی سوخت دیزل نیز وجود دارد (در بالا با رنگ زرد مشخص شده است). در نتیجه در دسته موتورهای کوچک استقبال مصرف کننده کم است. در نتیجه اجزای موتورهای باید بسیار محکم و با دوام ساخته شوند تا از پس چنین فشاری بر آیند.

در داخل روغنهای دیزلی افزودنیهایی وجود دارد که مهمترین وظیفه آنها خنثی کردن اسیدهای ایجاد شده در زمان کارکرد خودرو و پاک کردن سطوح موتور است. هزینه پائین دارندگان موتورهای ولوو پنتا نتیجه توان و بازدهی دیزلها و ایجاد اطمینان فوق العاده در کاربرد بدون دردسر آنهاست. اما حسن بزرگ این پیشرانهها، بالا بودن گشتاور تولیدی آنهاست. بنابر نظر برخی کارشناسان اگر بنزین یا گازوئیل تولیدی استاندارد باشد، آلایندگی خودروها بسیار کاهش مییابد چهبسا که موتورهای دیزلی نسبتبه بنزینی برای خودروهای سواری بینشهری مناسبتر است. بااینحال، در برخی کشورها آنها تقریباً بهاندازه خودروهای سواری محبوب نیستند زیرا سنگینتر و پر سر و صداتر هستند و دارای ویژگیهای عملکردی میباشند که شتابگیری آنها را کندتر میسازد. در این حرکت پیستون به سمت بالا حرکت میکند، و دریچه اگزوز را باز می نماید. همانطور که پیستون به سمت بالا حرکت میکند، مخلوط هوا و سوخت را به داخل محفظه احتراق تحت فشار قرار میدهد و در طول این ضربه دریچه ورودی و دریچه خروجی بسته میشود.

این فرایند گازهای بی مصرف را از محفظه احتراق خارج میکند. موتورهای دیزلی از پیستونی برای فشرده سازی استفاده می کنند که در داخل محفظه احتراق به صورت رفت و برگشتی حرکت می کند. برای مثال قرض کنید در یک منطقه شهری، یک کارگاه عمرانی برای ساخت اسکلت یک برج با سازه فلزی یا ساخت و نصب یک پل یا ساخت سایر سازه های فلزی تجهیز می گردد. این بدین معنی است که موتور دیزل دو زمانه هیچ کدام از مشکلات محیطی که موتور دو زمانه ی بنزینی باعث آن می شود را ایجاد نمی کند. زمانی که پیستون به یکسوم بالایی سیلندر میرسد، جلوی منفذ یا سوپاپ هوا را میبندد بهاینترتیب هوای داخل سیلندر متراکم میشود. هنگامی که پیستون به بالای سیلندر می رسد، سوخت تزریق میشود و خودبهخود مشتعل میشود. عمل سوختن در مدت زمان طولانی ادامه دارد به طوری که با پایین رفتن پیستون و ازدیاد حجم فشار احتراق کم نمی شود به عبارت دیگر ادامه ی احتراق در زمان طولانی تر بزرگتر شدن حجم را جبران می نماید . ۳. با مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت، پیستون را به سمت پایین هل میدهد و میل لنگ را هدایت میکند.

وقتی پیستون ضربه مناسب را وارد می کند ، شیر ورودی یا خروجی باید به موقع باز یا بسته شود. که نیرو را به چرخها میفرستد. موتورهای دوزمانه کوچکتر و سبکتر از موتورهای چهارزمانه می باشند و از آنجایی که در هر چرخش یک بار نیرو تولید می کند( به جای یک بار در هر دو چرخه است مانند موتورهای چهار زمانه) کارآمد تر هستند. ۳. در مرحله بعد با مشتعل شدن و سوختن مخلوط هوا و سوخت، پیستون را به سمت پایین هل می دهد و میل لنگ را هدایت می کند که در نهایت نیرو را به چرخ ها می فرستد. خیالتان را راحت کنم اگر از ۱۰ نفر بپرسید: بهترین موتور برق دیزل بازار چیست؛ چه سررشته داشته باشند و چه نه، ۹ نفرشان میگویند کاما. آلودگی یک از دلایلی است که موتورهای دیزلی در گذشته برای رقابت در بازار جدید خودرو بهخصوص در زمان پیدایش Dieselgate دوره سختی داشتهاند. این کارشناس ارشد رشته مکانیک در پاسخ به این پرسش که با همه مزایا و معایب موتور دیزلی و با توجه به شرایط داخلی کشور آیا دیزل میتواند پیشنهاد خوبی برای توسعه سبد حمل و نقلی کشور باشد؟

سپس مخلوط هوا را فشرده می کند و آن را گرم میکند. ۲. سپس دریچه ورودی بسته میشود و پیستون به سمت بالا حرکت می کند . ۲. دریچه های ورودی و خروجی بسته می شوند. موتورهای دیزل ولوو پنتا تا قدرت 275 کیلو ولت آمپر در کشور آلمان، قدرت های 300 و 350 در فرانسه و مدل های بالاتر در کشور سوئد ساخته می شوند. دیزل در ۱۸۸۳ با مارتا فلاشه ازدواج نمود و به کار برای لینده ادامه داد و توانست چندین اختراع را در آلمان و فرانسه به ثبت برساند. تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی را در ادامه بررسی می کنیم. تعویض به موقع فیلتر های گازوئیل ، فیلتر هوا و فیلتر های روغن جز اصلی ترین و پیش پا افتاده ترین اعمال جهت افزایش عمر دیزل ژنراتور می باشد. پر کاربرد ترین نوع سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar می باشد زیرا بر روی تمام انواع دیزل ژنراتورها قابل نصب است و برای همه ی بردهای کنترل دیزل ژنراتور (plc) بصوررت پیش فرض قابل خواندن می باشد. برای خرید روغن موتور ایرانول ۱۷۰۰۰ و سایر روانکارها حتما نکاتی را باید رعایت کرد. با فشرده سازی هوا به جای استفاده از مخلوط هوا و سوخت، موتور تک دیزل توسط به مشکلات پیش اشتعال که گریبان موتورهای جرقه ای با فشرده سازی بالا را می گیرد محدود نمی شود.

با حرکت میل لنگها حرارت دما به 600 درجه سانتی گراد و فشار 40 اتمسفر نیز سایت araddiesel میرسد. نشر این ویروس منحوس نیز مزید بر علت شد و این توالی مجال ترمیمی نداد. در واقع طول شاتون موتورهای دیزل بر اساس مقدار دور موتور آنها محاسبه می شود. مخلوط هوا و سوخت و جرقه از شمع مشتعل می شود. دود سفید از اگزوز خارج میشود: اگر در هنگام کارکرد موتور ضربه خفیف بود و دود سفید نیز از اگزوز خارج میشد، نشانه تنظیم نبودن زمان پاشش سوخت است. در موتورهای دیزلی تنها هوا فشرده می شود در حالی که سوخت در انتهای ضربه فشردهسازی تزریق میشود اما در موتورهای بنزینی مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق فشرده می شود. هوا توسط این موتورها فشرده می شود و همانطور که سوخت دیزل به داخل محفظه احتراق پمپ می شود، خود به خود مشتعل میشود.

اجزای سنگین موتور دیزل طوری طراحی شده اند که تراکم بالا و فشار بالا را تحمل می کنند ولی همین باعث می شود که توانایی دور گرفتن موتور محدود شود. لازمه ی این تئوری آن بود که فشار زیادی در انتهای زمان تراکم ، حاصل گردد تا گرمای زیادی در محفظه ی احتراق به وجود آورد . اگر به مراحل کاری این نوع موتورها نگاهی بیاندازیم، شیوه کارکرد آنها شبیه به موتورهای بنزینی است با این تفاوت که در موتورهای دیزلی احتراق یا انفجار در اثر فشار و حرارت بالا و بدون احتیاج به شمع و جرقه صورت میگیرد، به طور کل در این نوع موتورها سیستم جرقهزنی وجود ندارد، همچنین سیستم سوخترسانی در تمام موتورهای دیزل به صورت انژکتوری است، دلیل این امر هم این است که چون گازوییل سوخت نامرغوبتر و سنگینتری نسبت به بنزین است و درجه اشتعال خیلی پایینتری هم دارد باید حتماً به صورت پودر درآید تا مشتعل شود.